گزارش سفر علمی آموزشی به کشور اتریش برنامه IMPULSE IRAN-Austria

 | Post date: 2018/02/6 | 

گزارش سفر علمی آموزشی به کشور اتریش /برنامه IMPULSE IRAN-Austria

دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه خوارزمی

( 2 الی 5 بهمن 96) 22 الی 25 ژانویه 2018

اهداف برنامه سفر:

شرکت در دومین کنفرانس مشترک ایران و اتریش و انتخاب طرح های مشترک برنامه Impulse Iran – Austria و انعقاد تفاهم نامه جدید برای همکاری ها در دوره جدید

مدت زمان و تاریخ برگزاری:

این سفر در راستای سفر هیات عالیرتبه متشکل از 21 نفره از مدیران ومسولان وزارت علوم وروسای دانشگاههای اتریش در دی ماه 96 در ایران به منظور شرکت در اولین کنفرانس مشترک ایران و اتریش در زمینه آموزش عالی وامضا قرارداد IMPULSE IRAN-Austria از تاریخ ( 2 الی 5 بهمن 96) 22 الی 25 ژانویه 2018 در وین ،اتریش انجام پذیرفت.

افراد شرکت کننده:

هیات 10 نفره شامل آقای دکتر سالار آملی، قائم مقام وزیر در امور بین­الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین­المللی وزارت علوم به همراه رؤسای دانشگاه­های خوارزمی ،خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، دانشگاه فنی­وحرفه­ای و معاون پژوهشی سابق پژوهشگاه نیرو و و مدیر بین­الملل دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسئول همکاری علمی بین­الملل دانشگاه خوارزمی و وزارت علوم می باشند.

مشخصات کشور اتریش :

جمهوری اتریش با مساحت 83835 کیلومتر مربع در اروپای مرکزی واقع شده و در شمال با آلمان و چک، در غرب با سوئیس و لیختن اشتاین، در جنوب با ایتالیا و اسلوونی و در شرق با مجارستان و اسلواکی هم مرز میباشد. جمعیت اتریش در حال حاضر بیش از 8 میلیون نفر میباشد. این کشور به لحاظ نژادی و زبانی بسیار همگون بوده و آلمانی زبان مادری 90 درصد از مردم اتریش است. حدود 10 درصد از جمعیت اتریش را خارجیها تشکیل میدهند که اغلب از کشورهای یوگسلاوی سابق و مجارستان به این کشور مهاجرت کردهاند ) 4 درصد(. مذاهبی که در قانون اساسی این کشور مورد شناسایی رسمی قرار گرفته عبارتاند از کاتولیک ) 8 / 73 درصد(، پروتستان ) 9 / 4 درصد( و اسلام ( 2 / 4 درصد(، ارتدوکس) 2 / 2 درصد(. شایان توجه است که دین اسلام از سال 1912 در اتریش به رسمیت شناخته شده است

شرح برنامه سفر آموزشی

هیأتی به سرپرستی آقای دکتر سالار آملی، قائم مقام وزیر در امور بین­الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین­المللی وزارت علوم به همراه رؤسای دانشگاه­های خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، دانشگاه فنی­وحرفه­ای و معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو و رئیس دانشگاه و مدیر بین­الملل دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسئول همکاری علمی بین­الملل در تاریخ 5 2 بهمن 96 به وین، اتریش سفر کردند.


سه شنبه 3 بهمن 96 23 ژانویه 2018

هیأت ابتدا دیداری از آکادمی علوم اتریش FWF به عمل آوردند و دیداری را با رئیس آکادمی و مسولان آن بعمل آوردند که در این دیدار دو طرف در خصوص راه­های گسترش ارتباطات و حضور اساتید ایرانی جهت انجام پروژه های مشترک بحث و گفتگو کردند و درخصوص مقدمات حضور اساتید ایرانی دوره­های کوتاه مدت پژوهشی به ویژه در حوزه های علوم انسانی صحبت نمودند.

بعد از این دیدار هیأت بازدیدی از صندوق حمایت مالی علوم اتریش (OAW) انجام دادند و در این دیدارآقای دکتر زیلینگر رئیس این صندوق گزارشی از نحوه حمایت این صندوق از پروژه ها در اتریش و نوع همکاری ها با کشورها و آمارهای پروژه های صورت گرفته را ارائه نمودند و ابعاد همکاری های مشترک و نوع فعالیت ها ی تحقیقاتی مورد نظر، به بحث و گفتگو پرداخته شده و همچنین آماری درخصوص فعالیت پژوهشگران اتریشی و ایرانی در سال­های اخیر ارائه گردید. و همچنین رشد تبادل تجربیات بیشتر در این زمینه وهمچنین در خصوص همکاری ها در آینده توافقاتی صورت گرفت.


جلسه برگزاری کمیته مشترک انتخاب طرح های مشترک

جلسه بعدازظهر روز سه­شنبه 3 بهمن، برگزاری کمیته مشترک انتخاب طرح­های Impulse Iran – Austria با حضور نمایندگان دو کشور شامل آقای دکتر هاینتس فیشر، رئیس جمهور سابق اتریش، آقای اشتفان زوتی، مدیرکل آژانس همکاری های علمی دانشگاه های اتریش (OeAd) و رؤسای سه دانشگاه اتریش و نمایندگان ایران شامل قائم مقام وزیر در امور بین الملل، رئیس دانشگاه خوارزمی، مدیر بین الملل دانشگاه خوارزمی و کارشناس دانشگاه خوارزمی و وزارت علوم تشکیل گردید. در ابتدای جلسه با ارائۀ گزارشی درخصوصی نحوۀ انجام پروژه­ها از سوی طرف اتریشی ارائه گردید. سپس دکتر کریمی، مدیر بین الملل دانشگاه خوارزمی گزارش کاملی از برنامه و عملکرد دانشگاه خوارزمی طی مدت یکی سال گذشته ارائه نمودند. سپس به ارائۀ گزارش تحلیلی دربارۀ 78 پروژۀ دریافتی در زمینۀ تحقیقاتی:

ü Arts and culture