تحقیقات در زمینه فیزیولوژی جانوری

 | تاریخ ارسال: 1395/8/14 | 

جراحی استریوتکسی: این جراحی به منظور کانولاگذاری در بخش های مختلف مغز و نیز در بطن ها با کمک دستگاه استریوتکسی صورت پذیرفته و امکان تزریق نوروترانسمیتر ها و نوروپپتیدها را به نواحی مختلف مغز موش، خرگوش و سایر حیوانات آزمایشگاهی فراهم می آورد.

Morris Water Maze یکی از مهمترین تست های رفتاری برای سنجش حافظه ی فضایی است. وضعیت حیوانات بوسیله ی دوربینی که دو متر در بالای مرکز استخر قرار دارد ثبت می شود.  

Elevated Plus Maze یکی از مهمترین تست های رفتای برای سنجش رفتار اضطراب است.

شاتل باکس (shuttle Box):  وسیله ای جهت درک و بررسی حافظه و یادگیری برای حیواناتی نظیر موش سوری و یا موش صحرایی می باشد که در آن از نور به عنوان محرک شرطی استفاده می شود. همچنین تحریک الکتریکی نقش محرک غیرشرطی را در این وسیله ایفا می کند.

ترجیح مکان شرطی شده  Conditioned Place Preference (CPP): اساس این تکنیک شرطی شدن حیوان به مواد مخدر در محیط هایی که نشانه های بخصوصی دارد (ایجاد پاسخهای شرطی شده) می باشد. 

کلستاز بیماری‌ است که در آن عملکرد کبد دچار اختلال می‌شود و ترشح صفرا به خوبی انجام نمی‌گیرد. وجود سنگ‌های صفراوی، بیماری‌های ویروسی، مصرف دارو (کورتون‌ها یا هورمون‌ها) یا لارو انگلی می‌تواند کلستاز ایجاد کند .در بیشتر زنان باردار، کلستاز به دلیل افزایش سطح هورمون‌ها اتفاق می‌افتد ولی فشار رحم به مجاری صفرا هم می‌تواند ترشح صفرا را با مشکل مواجه کند. کلستاز ناشی از اختلال‌های فشار رحم به احشاء (مجاری صفراوی) در بارداری با ختم بارداری از بین می‌رود. بیلی‌روبین بالای خون مادر روی جنین اثر می‌گذارد و مانع رشد مغزش می‌شود. کلستاز می‌تواند باعث بالارفتن احتمال مرگ و میر جنین در رحم شود. حتی گاه لازم می‌شود برای جلوگیری از مرگ ناگهانی جنین، بارداری در 37 هفتگی خاتمه یابد. بدین دلیل در آزمایشگاه تحقیقاتی و مرکز تکثیر و پرورش حیوانات آزمایشگاهی پروژه هایی بر این اساس طراحی شده است.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 918 بار   |   دفعات چاپ: 116 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر