خدمات سخت افزاری

 | تاریخ ارسال: 1394/10/12 | 


سخت افزار یکی از واحدهای معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد که وظیفه پشتیبانی از رایانه‌ها و کاربران آنها را دارد. وظایف این واحد در 2 فرآیند اصلی خدمات سخت افزاری و خدمات مشاوره‌ای تعریف می‌شود.

فرآیند خدمات فنی سخت افزاری برای پشتیبانی از رایانه‌ها و تجهیزات جانبی آن بطوریکه همواره قابل استفاده باشند، در نظر گرفته شده است و شامل پیشگیری از خرابی و نصب و راه‌اندازی، ارتقاء و تعمیرات می‌باشد. نصب و راه‌اندازی رایانه‌ها و تجهیزات سخت‌افزاری جدید برای واحدها یکی از زیرفرآیندهای خدمات سخت‌افزاری است.

بیشترین وقت پرسنل واحد سخت‌افزار تاکنون به زیرفرآیند تعمیرات اختصاص یافته است تا مشکلات رایانه‌های موجود حل شوند. تجربه نشان داده است که بخش قابل توجهی از مشکلات بر اثر عدم آگاهی کافی کاربران در مورد خصوصیات رایانه‌ها و شرایط مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های مورد استفاده آنها ایجاد می‌شود که به سادگی و بدون حضور پرسنل واحد سخت افزار یا انتقال رایانه به مرکز قابل حل است.

بخش دیگری از مشکلات که گریبانگیر کاربران است مربوط به مشکلات نرم‌افزاری مثل پاک شدن یاخراب شدن فایلهای اطلاعاتی بنا به علل مختلف مثل ویروسها، قطعی برق و مشکلات سخت افزاری میباشد که با سیاستگذاریهای پیشگیرانه می‌توان از اینگونه مشکلات کاست.از آنجا که پیشگیری همیشه ارزانتر و آسانتر از درمان است، پیشگیری از خرابی یکی از نقاطی است که توجه واحد سخت افزار را به خود معطوف داشته است. از بارزترین نمونه‌های آن می‌توان آموزش کاربران جهت Backupگیری منظم و مستمر از بانکهای اطلاعاتی، استفاده صحیح از سخت افزار و نرم افزارها، همچنین به روز رسانی برنامه ویروس کش و سیستم عامل ویندوز را نام برد.به منظور برنامه‌ریزی صحیح برای پیشگیری از بروز مشکلات،معاونت نیاز به اطلاعات خاصی دارد که آن را از طریق شناسنامه رایانه‌ها تهیه می‌نماید. این شناسنامه‌ها در برگیرنده 3 نوع اطلاعات می‌باشد:

1- در مورد کاربران
2- نوع استفاده رایانه در واحد مربوطه
3- مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری رایانه‌ها

از اطلاعات فوق در جهت برنامه‌ریزی های آموزشی کاربران، خرید یا طراحی نرم‌افزارهای خاص و خرید و ارتقاء تجهیزات سخت‌افزاری مورد نیاز استفاده می‌شود.فرآیند خدمات مشاوره‌ای در برگیرنده کمک‌های مشاوره‌ای این واحد در زمینه مسائل سخت افزاری به کلیه رده‌های مدیریتی دانشگاه است. از بارزترین خدمات مشاوره‌ای می‌توان مشاوره جهت خرید سخت‌افزارهای جدید و مشاوره جهت تخصیص سخت افزارهای خریداری شده برحسب نیاز به واحدهای دانشگاه را نام برد.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 5640 بار   |   دفعات چاپ: 593 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر