درگذشت سرکارخانم دکتر مه لقا قربانلی عضو هیات علمی دانشکده ی علوم زیستی

 | تاریخ ارسال: 1395/2/14 | 

متاسفانه با خبر شدیم که سرکار خانم دکتر مه لقا قربانلی عضو هیات علمی دانشکده ی علوم زیستی دانشگاه خوارزمی در طلیعه ی روز معلم به رحمت خداوندی پیوست.

ایشان به دلیل بیماری در َ۸۱ سالگی به دیدار حق شتافت. مه لقا قربانلی متولد سال 1314 در گرگان بود. تحصیلات ابتدایی و بخشی از متوسطه یعنی تا کلاس نهم را در گرگان گذراند اما چون برای دختران در گرگان، امکان ادامه تحصیل سال های بعد در دبیرستان وجود نداشت، با مادر به تهران عزیمت کرد.

در سال 1333 دیپلم گرفت و در رشته زیست شناسی پذیرفته شد و همزمان در آموزش و پرورش استخدام شد. در سال 1336 از دانشگاه تهران مدرک لیسانس گرفت.

دانشگاه سوربون پاریس مقصد بعدی ایشان برای اخذ درجه ی فوق لیسانس بود. تحصیل در مقطع دکترا را در زمینه ی کشت بافت و ارگانوژنز با درجه عالی گذراند. در سال 1344 به سمت استادیاری، در سال 1348 به سمت دانشیاری و در سال 1352 به سمت استادی نایل شد. مدت اشتغال ایشان در دانشگاه خوارزمی 35 سال بود. در این مدت گاهی به صورت مدعو در دانشگاه های شهید بهشتی، اراک، الزهرا، تربیت مدرس و پیام نور دعوت به تدریس می شد و در اسفند ماه 1379 در 65 سالگی با رتبه ی 25 استادی بازنشسته شد. تعداد کتاب های تالیف و ترجمه مرحوم دکتر قربانلی 21 جلد است که 14 عنوان آن تالیف و 7 جلد آن ترجمه است. 4 عنوان از کتاب ها در انتشارات دانشگاه خوارزمی با عنوان های فیزیولوژی تغذیه و متابولیسم جلد اول و فیزیولوژی رشد ونمو جلد دوم، گیاه شناسی عمومی، تغذیه معدنی و 6 جلد از کتاب ها در انتشارات دانشگاه پیام نور شامل آزمایشگاه فیزیولوژی 1 و 2 ، متابولیسم گیاهی و 3 جلد دیگر فیزیولوژی 1 و فیزیولوژی 3 وجذب وانتقال در گیاهان منتشر شده است.

کتاب های متابولیسم پیشرفته گیاهی و دو جلد اکو فیزیولوژی گیاهی از انتشارات دانشگاه آزاد گرگان است. 2 جلد از کتاب های فیزیولوژی ترجمه از نویسنده هلر از انتشارات مرکز دانشگاهی است، 4 جلد دیگر ترجمه از نویسند ه لئونارد بلژیکی تحت عنوان نگرشی بر فلور و پوشش گیاهی بیابان های ایران از انتشارات موسسه جنگل ها ومراتع است،.

کتاب جغرافیای گیاهی از انتشارات سمت است. 2 جلد دیگر از کتاب ها با عنوان مقدمه ای بر بیولوژی گیاهی از انتشارات مبتکران ترجمه از انگلیسی، و دیگری بیولوژی گیاهی ترجمه از فرانسه در انتشارات منتشر شده است.

تعداد مقالات چاپ شده ی ایشان در مجلات فارسی 150 عدد، مقالات چاپ شده به زبان خارجی 60 عدد، مقالات خارجی 45 عدد ، تعداد کل مقالات به زبان فارسی وبه زبان خارجی 210 عنوان است. فقدان این استاد فرزانه را به جامعه ی دانشگاهی بویژه دانشکده ی علوم زیستی تسلیت می گوییم.




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 5984 بار   |   دفعات چاپ: 687 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر