حمله گسترده باج افزار در سراسر جهان

 | تاریخ ارسال: 1396/2/26 | 
نگه داشتن فایل ها توسط باج افزاردر ازای پرداخت بیت کوین

ظاهرا نوع جدیدی از باج افزاری مخرب  در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است ، بنابر گزارش های اعلام شده  بیمارستان ها در انگلیس و شرکت های بزرگ در چندین کشور مورد حمله این باج افزار قرار گرفته اند.کارشناسان امنیتی این باج افزار (ransomware) را گونه جدیدی ازنرم افزار مخرب WannaCry (که به عناوین WanaCrypt0r و WCry نیز مشهور است )معرفی کرده اند.ظاهرا نفوذ این باج افزار فراتر از انگلستان و اسپانیا بوده و به روسیه ، تایوان،فرانسه،ژاپن و کشور های بیشتری گسترش یافته است.

این بدافزار ها مانند یک اهرم عمل کرده و به ویندوز آسیب میزنند ودر طی یک ماه گذشته به بیرون درز کرده اند (و با عنوان EternalBlue شناخته می شوند) و گروهی با عنوان شادو بروکرز ( دلالان اوراق بهادار ) که دسته ایی از ابزارهای آسیب رسان را شناسایی کرده اند، اذعان نمودند که متعلق به آژانس امنیت ملی آمریکاست( (NSA. مایکروسافت یک پک برای این نقص در ماه مارس ارائه داد، اما ظاهرا استفاده از آن  در بسیاری از سازمان ها با شکست مواجه شده است.

 

در این میان تعدادی از سازمانها که بیشتر آنها در اروپا هستند متأثراز این باج افزار شده اند .اولین مورد از خدمات بهداشت ملی بیمارستانی در سراسر انگلستان گزارش شد که  موجب خرابی سیستم و قفل شدن ماشین آلات گردید با پیامی که در آن 300 دلارباج درخواست داده شده بود.بیمه خدمات درمانی میگوید هیچ اطلاعاتی از بیماران دزدیده نشده است.اما برخی از بیمارستان ها تمام فعالیت های غیر فوری خود را به تعویق انداخته اند، و بیمارن جدید را به مراکز خدمات بهداشتی و درمانی در آن نزدیکی ارجاع داده اند.

 

این بدافزار قسمت اعظمی ازفعالیت های  شرکت بزرگ مخابراتی  Telefonica در اسپانیا، شرکت گاز طبیعی Gas natural  و شرکت برق IBERDROLA را فلج ساخته است.
 

پیش از این نیز در ایالات متحده، فدرال اکسپرس از تاثیرمخرب  این نرم افزار ها بر روی  برخی از سیستم های مبتنی بر ویندوز خود خبر داده بود. بر طبق گزارشات این شرکت  رایانه های شخصی خود را خاموش و سرورهاESX    خود را که در حال مقابله با بدافزار باجگیر بودند را نیز آفلاین کرده بود.

تاثیر این  باج افزارجهانی  که با استفاده از ابزارهای نشت کرده  از NSA (آژانس امنیت ملی آمریکا) شیوع پیدا کرد، نشان دهنده آسیب پذیر بودن دنیای اطراف ماست ، نه تنها کشورها و مناطق بلکه زندگی شخصی و جمعی تک تک ما  را متاثر کرد. رالف اچمندیا متخصص امنیت سایبری مطرح، معروف به "هکر اخلاقی" در مصاحبه با سایت تک اسپات گفته است: "این حادثه فقط نمونه ای از مسائلی است که در دنیای اطراف ما در حال رخ دادن است. درست است که این حملات در فضای مجازی به وقوع پیوسته است، اما باید این مسئله را هم در نظر بگیریم که دنیای مجازی خودش "واقعیت" است. چنین حمله هایی اعتماد ما را سلب کرده اند. آیا با این شرایط می توانیم به شرکتها و دولتهایمان برای حفظ امنیت اعتماد کنیم؟ پاسخ منفی است.


هنوز معلوم نیست که چه کسی پشت این حمله می باشد اما به محض دریافت اطلاعات بیشتر گزارش خواهیم کرد.

 




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 7234 بار   |   دفعات چاپ: 676 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر