چهارمین همایش ملی تربیت معلم چهارمین همایش ملی تربیت معلم

 | تاریخ ارسال: 1397/2/18 | 
به گزارش روابط عمومی روز سه شنبه 18/2/97 چهارمین همایش ملی تربیت معلم با همکاری دانشگاه خوارزمی و دانشگاه فرهنگیان در سالن ابوریحان دانشگاه خوارزمی آغاز شد.
 
چهارمین همایش ملی تربیت معلم با هدف: ایجاد فرصت برای تضارب آراء، بسط دانش بومی و به اشتراک گذاری تجارب و دیدگاه های صاحب نظران تربیت معلم در سطح ملی– ایجاد فرصت برای بازخوانی انتقادی سنت های تربیت معلم در ایران و جهان- ایجاد بستر برای سیاست گذاری و برنامه ریزی در تربیت معلم و دست یابی به کیفیت برتر و کمک به رسمیت یافتن تربیت معلم به عنوان یک عرصه تخصصی در جامعه علمی ایران در دانشگاه  خوارزمی حال برگزاری است.

در مراسم افتتاحیه آقای دکتر محمد نقی فراهانی دبیر علمی همایش و رئیس موسسه تحقیقات تربیتی، روانشناختی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی گفت: دانشگاه ها از دو قرن پیش فرصت چندانی برای خدمت به جامعه پیدا نکرده‌اند و بیشتر جامعه هزینه‌های هنگفت اداره دانشگاه را تقبل کرده اما برداشت کمتری در قیاس با میزان سرمایه‌گذاری مادی و معنوی عایدش شده است.
وی افزود: امروزه دیگر اکتفای صرف به تولید و ترویج دانش و تربیت طیفی از دانش آموختگان نمی تواند کارکرد منحصربه‌فرد دانشگاه به حساب آید؛ بلکه دانشگاه امروز ضمن اینکه نهادی مولد آگاهی، عقلانیت و تربیت گسترش فرهنگ شهروندی است، نقشی کلیدی در تعالی حیات اجتماعی جامعه و تقویت فضیلت های انسانی دارد.
اهمیت دانشگاه زمانی بیشتر مشخص می شود که بخواهیم آن را در حیات مادی و معنوی تک تک افراد جامعه برای رسیدن به کمال رفتار انسانی مدنظر قرار دهیم تا از این طریق بتواند در تمامی فعالیت‌ها و رفتارهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دینی اثرگذار باشد.
وی درباره همایش چهارم ملی تربیت معلم نیز اظهار داشت: پس از سه سال برگزاری همایش با هدف پیداکردن نقشه راه و ارائه مدلی از دانشگاه، این همایش شکل گرفت تا ضمن بهره‌گیری از سنت علم برای علم، هدفمند و سودمند برای جامعه باشد و در تلاش است تا به مدلی از دانشگاه که ضمن جستجوگری، کاوشگری، نقادی و خلاقیت و به روزبودن در خدمت اهداف آزادی طلبانی جامعه متکثر ایرانی از نوع باورها، ارزش ها و عقاید و سنت ها باشد، دست یابد.
 دکتر فراهانی اظهار داشت: در ابتدا 280 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و با نظر داوران کمیته علمی، 154 مقاله برای ارائه چکیده مقاله­انتخاب­شد.
وی یادآور شد: در نهایت 102 مقاله قادر به تهیه خلاصه مقاله شدند که از این تعداد 24 مقاله برای ارائه شفاهی مورد پذیرش قرار گرفت و 42 مقاله نیز در قالب ارائه به صورت پوستر پذیرفته شد .درادامه دکتر فراهانی پیام سرپرست محترم دانشگاه خوارزمی که به علت کسالت در همایش حضور نداشتند برای حضار قرائت نمود.که به این شرح می باشد:
 
معلمی حرفه ای است که روی رشد فرهنگی و اجتماعی هر جامه ای اثر گذار است و توسعه هر کشوری منوط به ان است .
تربیت معلم از آن رو از اهم واجبات هر کشوری است در کشور ایران سنت های تربیت معلم همانند سایر حوزه های حیاط اجتماعی در دو سویگی سنت و مدرن وجود دارد.
وضعیت کنونی ما چیست آیا تربیت معلم در کشور ما از الگوی خاصی پیروی می کند آیا مدرن شده ایم سنتی هستیم یا پسا مدرن، آنچه از دور و یا نزدیک و آنچه که از پژوهش ها می توان فهم کرد نوعی گم گشتگی و آشفتگی در حوزه تعلیم و تربیت به افراط و تفرط های آزموده در سنت تربیت معلم هستیم.
این همایش در جهت ریشه یابی و برطرف کردن مشکلات برگزار شده است مولفه های سازه تاریخ آموزش عالی از سوی دیگر در کشور ما متعدد بوده بدین جهت ضرورت دارد که این عوامل شناسایی ، تحقیق و مورد پژوهش قرار گیرد از آغازین روز فعالیت دانشگاه به معنی مدرن آن یعنی با فعالیت دارالمعلمین  در سال 1297 تا به امروز ما شاهد توسه کمی و کیفی دانشگاه ها در انواع آن بوده ایم اگر چه هدف تأسیس دانشگاه به منظور تربیت معلم بوده است یعنی همان چیزی که در خیلی از جوامع اهمیت داشته است اما دانشگاه های مدرن ماموریت ها و اهداف دیگری را غیر از تربیت معلم دنبال می کردند. دانشگاه خوارزمی از بدو تأسیس آن یعنی دارالمعلمین دانشسرای مقدماتی ، دانشسرای عالی ، دانشگاه تربیت معلم ، با هدف تربیت نیروی انسانی مورد نیار برای تعلیم و تربیت دانش آموزان را بر عهده داشت ولی در سال های اخیر این وظیفه بر عهده دانشگاه فرهنگیان گذاشته شده است. تا کنون سه همایش تربیت معلم در چند سال گذشته با همکاری دانشگاه های مادر کشور انجام شده است. اکنون خرسندیم که چهارمین همایش ملی تربیت معلم به میزبانی دانشگاه خوارزمی برگزار می شود.
سبقه دانشگاه خوارزمی به دانشگاه فرهنگیان نشان داده است که این دو سازمان علمی با برخورداری از نیرو های انسانی متخصص و همکاری متخصصین نخبه سراسر کشور قابلیت لازم و کافی را برای ایجاد تاثیر کلان تربیت معلم ایران و حل مشکلات با تکیه بر توانمندی ها  پژوهش و آموزش داراست . در پایان دانشگاه خوارزمی از کیله اساتید و اعضای هیئت علمی و دست اندرکاران در جهت اجرای همایش کمال قدردانی و تشکر را دارد و توفیق روز افزون علمی و پژوهشی را برای همه شرکت کنندگان آرزو مند است.
 
 
سپس آقای دکتر خنیفر رئیس مجترم  دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر لزوم راه اندازی دانشگاه جامع تربیت معلم، گفت: پرکردن خلاها و نیازها و حرکت به سمت تربیت معلم شایسته تراز جمهوری اسلامی ایران، ضروری است.
 در ادامه همایش میزگرد با موضوع سنت های تربیت معلم، دیروز ، امروز و فردا برگزار شد و در این میزگرد آقای دکنر نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اشکال آنجا است که در مدیریت، سیاستگذاری و برنامه ریزی، آموزش و پرورش را کوچک دیدیم، نقش این دستگاه را در توسعه کشور نادیده گرفتیم و گمان کردیم رشد و پیشرفت در سایه گسترش دانشگاه ها به وقوع می پیوندد.
چهارمین همایش ملی تربیت معلم که امروز 18 اردیبهشت ماه در سالن ابوریحان دانشگاه خوارزمی آغاز به کار کرده تا 19 اردیبهشت با برگزاری میزگردهای تخصصی ادامه دارد.

 

 
 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 8604 بار   |   دفعات چاپ: 899 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر