گزارش عملکرد مرکز سال 92

 | تاریخ ارسال: 1397/2/24 | 

احیای شورای انفورماتیک:  در طی سال های گذشته با تغییر مسئولین دانشگاه سیاست های کلان IT دانشگاه نیز تغییر می کرده و این باعث شده بود که ثبات لازم در برنامه های مرکز IT نباشد. از این رو با کمک معاون پژوهشی وقت چهار چوب شورای انفورماتیک دانشگاه بازنویسی شد و سپس شورای انفورماتیک دانشگاه خوارزمی احیاء شد.

تشکیل کمیته ارزیابی خدمات IT دانشگاه:  با توجه گسترش تدریجی مرکز IT با نظر شورای انفورماتیک دانشگاه، کمیته ای با هدف ارزیابی و بازنگری خدمات IT دانشگاه تشکیل شده تا در راستای سیاست های کلان دانشگاه، کلیه فرایند ها و خدمات وابسته به IT را بررسی کرده و بستر لازم برای طراحی راهبرد کلان مرکز IT فراهم کند.

افزایش حدود چهار برابری پهنای باند دانشگاه: در سال تحصیلی 89-88 پهنای باند اتصال به اینترنت دانشگاه 44Mbps بوده که از این میزان 32Mbps  در پردیس کرج و 12Mbps در تهران قرار داشت. در حال حاضر پهنای باند دانشگاه به 176Mbps ارتقاء پیدا کرده که نسبت به قبل حدوداً چهار برابر شده است. از این حجم پهنای باند 144Mbps به پردیس کرج اختصاص یافته و 32Mbps  به پردیس تهران اختصاص یافته است.

خرید و نصب تجهیزات امنیتی دانشگاه (Firewall) : با توجه به نقطه ضعف Data center دانشگاه در مقابله با حمله های هکر ها و همچنین بدافزار ها.  هر دو پردیس تهران و کرج به شکل جداگانه به تجهیزات دیواره آتش (Firewall) سخت افزاری مجهز گردیده اند. انجام مناقصه، نصب و پیکربندی و بهینه سازی این سیستم حدود یک سال به طول انجامید و هم اکنون حملات انجام شده به سرور های  دفع می گردد و نتایج آنها به طور دوره ای مورد بررسی قرار می گیرد و اقدامات پیشگیرانه در جهت جلوگیری از حمله های بعدی انجام می شود.

راه اندازی سیستم کنترل مصرف اینترنت: همیشه بزرگترین مشکل کندی سرعت در دانشگاه به علت عدم کنترل پهنای باند بوده است. به عبارت دیگر به دلیل اینکه همه دانشجویان کارشناسی و مقاطع بالاتر، کارکنان و اعضای هیات علمی از یک نوع دسترسی به اینترنت برخوردار بودند، هیچ نوع کنترلی بر سرعت اینترنت کاربران وجود نداشت و این امر باعث می شد که دانشجویان کارشناسی که بیشترین استفاده آنها از اینترنت کارهای غیر تحقیقاتی و علمی می باشد، تمام پهنای باند دانشگاه را به خود اختصاص دهند. در حال حاضر با راه اندازی سیستم کنترل مصرف اینترنت، که حاصل حدود شش ماه کار بررسی و تحقیقاتی مرکز بوده، این امکان وجود دارد که برای هر فردی در دانشگاه سرعت مشخصی در ساعت های مختلف تایین گردد و از دانلود های غیر های غیر ضروری دانشجویان کارشناسی در ساعات اداری جلوگیری  شود.

پیاده سازی سیستم جامع اتوماسیون اطلاعات پژوهشی: ایجاد یک شبکه همکاری و محیط اشتراک و برقراری ارتباط میان عوامل مختلف پژوهشی جهت انتقال و مبادله دانش و اطلاعات همواره یکی از خواست های معاونت پژوهشی بوده که دستیابی به این اهم موجب  صرفه جویی در زمان و هزینه  مراکز پژوهشی و تحقیقاتی می شود. در سال 92 با راه اندازی نرم افزار اتوماسیون اطلاعات پژوهشی این هدف محقق شده است.

ایجاد افزونگی (Redundancy) در ارتباطات اینترنتی دانشگاه: در طی سال های طولانی به دلیل ضعف سخت افزاری و دانش لازم و عوامل مالی، اینترنت دانشگاه از طریق تنها یک شرکت فراهم می شد و هرگونه اختلال در این ارتباط باعث قطعی کلیه اینترنت دانشگاه می شد. در حال حاضر پهنای باند اینترنت دانشگاه با کمک گرفتن از سه شرکت مستقل از طریق بستر های فیبر نوری و ارتباطات رادیویی تامین می گردد. به عبارت دیگر اکنون دانشگاه به شبکه مخابرات، زیرساخت و فیزیک نظری متصل است و پایداری کاملی در ارتباط اینترنتی دانشگاه در پردیس کرج، که تراکم دانشگاه بیشتر است به وجود آمده است. با توجه به آمار گذشته قطعی اینترنت به کمتر از 60 دقیقه در ماه تقلیل یافته است که این عدد بیانگر پایداری 99.8% می باشد.

پوشش اینترنت در خوابگاه های دانشجویی : با توجه به تعدد خوابگاه های دانشگاه و پراکندگی خوابگاه ها در سطح تهران و کرج بیشترین حجم گسترش شبکه دانشگاه در این بخش انجام شده است. در حال حاضر زیرساخت لازم از قبیل فیبر و کابل کشی در کلیه خوابگاه ها انجام شده و تمام خوابگاه های پسران و بخشی از خوابگاه های دختران بر اساس نیاز به تجهیزات شبکه بیسیم مجهز شده اند.

مجازی سازی سرور ها: با توجه به هزینه زیاد سرور های سخت افزاری و همچنین مشکلات و پیچیدگی های جایگزینی آنها در زمان خرابی و تعمیرات، سیستم مجازی سازی در بخش سرور های Data centerدانشگاه پیاده سازی شده است. این اقدام باعث شده هر سرور سخت افزاری، تبدیل به چهار سرور مجازی شود و به این شکل، با همان تجهیزات موجود، پایداری و افزونگی مناسبی در بخش سرور های دانشگاه ایجاد گردیده است.

نصب NAS Server و پشتیبان گیری منظم از کلیه اطلاعات دانشگاه: علی رغم تمام تجهیزات و ادوات محافظتی و امنیتی، خرابی و معیوب شدن قطعات و سرور ها اجتناب نا پذیر است. برای جلوگیری از خراب شدن اطلاعات حساس دانشگاه در زمان خرابی تجهیزات لازم است به شکل پیوسته از اطلاعات موجود در سرور ها پشتیبان تهیه شود. این امر در گذشته به دلیل مشکلات مالی و سیستمی به طور جدی دنبال نشده بود. در حال حاضر با وجود سخت افزار لازم به حجم بالای 12TB کلیه اطلاعات دانشگاه به شکل دوره ای (روزانه و هفتگی) پشتیبان گیری می شود و در صورت بروز مشکل امکان بازگردان این اطلاعات وجود دارد.

آموزش تخصصی کارکنان مجموعه IT در بخش های شبکه، امنیت و نرم افزار های تخصصی: بیش از 60 درصد کارکنان بخش IT با گذراندن دوره های تخصصی در دوره تعطیلات  دارای مدارک معتبر IT می باشند و این باعث شده بخش اعظم فعالیت های تخصصی مرکز IT در داخل دانشگاه با کمک کارشناسان مرکز IT انجام شود.

حذف تمام PC  ها از Data center و خریداری  سرور برند HP: از مهم ترین عوامل ضعف و قعطی در خدمات IT در سال های گذشته خرابی سخت افزار­های موجود در Data center بوده است. حذف PC ها که علی رغم تمام استاندارد های IT به عنوان سرور های دانشگاه مورد استفاده قرار می گرفتند، گام موثری در جهت بهبود کیفیت تجهیزات و در نتیجه بهبود کیفیت خدمات IT دانشگاه بوده است.

راه اندازی بخش R&D و Develop center در سایت مرکزی: در این قسمت پس از آماده سازی فیزیکی و تجهیزاتی ، در طی سه پروژه عملی، فضا و بستر مناسبی جهت استفاده از دانشجویان مستعد و توانای دانشگاه ایجاد شده است.  درحال حاضر پیاده سازی بسته نرم افزاری سیستم کنفرانس ها، بسته نرم افزاری ارتباط مستقیم با مسئولین دانشگاه و بسته نرم افزاری پرتال دانشگاه از دستاوردهای بخش R&D  مرکز IT  می باشد.

خرید و راه اندازی کامل سیستم UPS به همراه طراحی سیستم برق اضطراری متمرکز برای اتاق سرور سایت کرج:  طی این فرایند، علاوه براینکه کلیه UPS ها مورد بازبینی و تعمیرات لازم قرار گرفت، یک سیستم مرکزی برق اضطراری به شکل  جدا از تجهیزات شبکه طراحی شد و در سایت کرج نصب گردید. در حال حاضر اتاق سرور کرج از برق شهر مجزا است و نوسانات برق شهر نمی تواند بر سخت افزار های گران قیمت آنجا تاثیر سوءی بگذارد. علاوه براین کلیه تجهیزات اتاق سرور اعم از کامپیوتر ها و آتن های رادیویی و فایروال  و ... تا پنج ساعت، بعد از قطع برق بدون وقفه به کار خود ادامه می دهند.

اصلاح زیر ساخت های شبکه ای و Back Bone دانشگاه و افزایش پهنای باندهای ارتباطی نقاط مختلف دانشگاه با رویکرد فیبر نوری: فیبر نوری بعلت سرعت، امنیت و ضریب اطمینان بالا علی رغم قیمت بالای نصب و تجهیز همیشه در شبکه بندی مورد توجه بوده است. در طی چهار سال گذشته در بخش های زیادی از دانشگاه براساس نیاز فیبر نوری نصب شده است. از جمله این موارد می توان به دانشکده ادبیات، خوابگاه دختران ، سیستم تغذیه دانشجویان ، خوابگاه متأهلین در کرج اشاره کرد.

شفاف سازی وتهیه مستندات فنی، به روز رسانی مرتب آنها: در طی دوره گذشته هیچ گونه سند فنی در مورد شبکه اکتیو دانشگاه وجود نداشته و تمام اطلاعات شبکه در ذهن کارشناسان و مدیران مرکز IT قرار داشته است. به عنوان اولین قدم در مرکز، تهیه مستندات شبکه اکتیو و پسیو در دستور کار قرار گرفت و اکنون بیش از 500 صفحه مستندات به روز تهیه شده است که مورد استفاده کارشناسان و شرکت های طرف قرار داد قرار می گیرد.

خرید Antivirus مناسب و تایید شده با اعتبار رسمی(license): با توجه به فراوانی وجود ویروس ها مقرر شد 500 عدد Antivirus خریداری شود و در بخش های مختل دانشگاه نصب گردد. و به روزرسانی مرتب ، بررسی و زیر نظر گرفتن این Antivirus جهت جلوگیری از حملات و فعالیت های مشکوک از فعالیت های جاری کارشناسان مرکز می باشد. البته لازم به ذکر است که همچنان بخش های از دانشگاه آلوده به ویروس های کامپیوتری می باشند که نیازمند اجرای اقدامات دیگری در جهت جذف ویروس ها می باشد.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 4870 بار   |   دفعات چاپ: 613 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر