چگونه فایل‌های حذف شده را در ویندوز بازگردانی کنیم؟

 | تاریخ ارسال: 1397/2/29 | 

 پاک شدن تصادفی فایل‌های کامپیوتر دیگر به اندازه قبل یک مشکل بزرگ تلقی نمی‌شود، چرا که ابزارهای زیادی برای بازگردانی فایل‌های حذف شده در ویندوز ایجاد شده و بدین ترتیب نگرانی کاربران در این زمینه به حد پایینی رسیده است.

از سال 1995 که شاهد Recycle Bin یا همان سطل زباله در کامپیوترها بودیم، حذف شدن تصادفی فایل‌ها در ویندوز دیگر دغدغه بزرگی تلقی نشد و کاربران همچنان با استفاده از آن، به بازگردانی فایل‌های حذف شده ویندوز می‌پردازند.

در ادامه تمامی راه‌های موجود برای بازگردانی فایل‌های حذف شده در ویندوز را به شما آموزش می‌دهیم.

پیش از هر چیز سطل زباله را چک کنید!

هنگامی که در ویندوز فایلی را پاک می‌کنید، این فایل به طور کامل از بین نرفته و به سطل زباله موجود در دسکتاپ منتقل می‌شود. با وارد شدن به این بخش، با تعداد زیادی از فایل‌های حذف شده خود مواجه می‌شوید و این امکان در اختیارتان قرار می‌گیرد تا آن‌ها را با انتخاب گزینه “Restore”، بازگردانی کنید. برای این کار تنها کافی است بر روی فایل مورد نظر کلیک راست کرده و سپس “Restore” را برگزینید.

بازگردانی فایل‌های حذف شده

تخلیه اتوماتیک سطل زباله را غیر فعال کنید!

سطل زباله موجود در ویندوز از یک حافظه محدود بهره برده و بدین ترتیب در صورتی که حجم زیادی از آن اشغال شود، ویندوز به صورت خودکار اقدام به تخلیه آن می‌کند تا فضا برای دیگر فایل‌های حذف شده شما، ایجاد گردد. در این حالت احتمال از بین رفتن فایل‌های حذف شده شما که در سطل زباله قرار گرفته‌اند، زیاد خواهد بود.

برای بررسی این موضوع بر روی آیکون سطل زباله در دسکتاپ، راست کلیک کنید و با انتخاب گزینه“Custom Size”، در باکس قرار گرفته، بیشترین فضای اختصاص داده شده به سطل زباله را انتخاب نمایید. عدد نوشته شده به صورت مگابایت بوده و می‌تواند با توجه به درایوی که سطل زباله در آن قرار گرفته، افزایش حجم داشته باشد.

بازگردانی فایل‌های حذف شده

با استفاده از قابلیت سیستم ریستور، فایل‌ها را بازگردانی کنید!

اگر با استفاده از سطل زباله قادر به بازگردانی فایل حذف شده خود نبودید، ویندوز قابلیت دیگری را در اختیارتان قرار می‌دهد. ویندوز به صورت خودکار اقدام به ذخیره وضعیت اولیه فایل‌هایی که دچار تغییر شده‌اند، می‌کند و در واقع در صورت ایجاد هر گونه تغییر در فایل‌ها، یک نسخه با عنوان shadow copyدر سیستم ایجاد شده که امکان دسترسی به آن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

برای استفاده از این ویژگی کافی است بر روی فایل مورد نظر کلیک راست کرده و بر روی گزینه “Restore previous versions” کلیک کنید تا به نسخه‌های قبلی فایل دسترسی داشته باشید. بعد از یافتن نسخه مورد نظر خود از نظر زمانی، بر روی “Restore” کلیک کنید تا فایل شما بازگردانی شود.

البته امکان این هم وجود دارد که ویندوز با توجه به تنظیمات این بخش، نسخه shadow copy را برای فایل مورد نظر ایجاد نکرده باشد.

بازگردانی فایل‌های حذف شده

از فعال بودن سیستم ریستور مطمئن شوید!

در صورتی که با استفاده از ریستور قادر به بازگردانی فایل‌های حذف شده خود نبودید، بهتر است سری به سیستم ریستور ویندوز بزنید و از فعال بودن این ویژگی اطمینان حاصل کنید. برای این کار کافی است در منوی استارت، system restore را تایپ کرده و بر روی گزینه “Create a restore point” کلیک کنید.

در صفحه باز شده، “…Configure” را انتخاب کرده و گزینه ‘Turn on system protection” را فعال کنید.

بازگردانی فایل‌های حذف شده

بازگردانی فایل‌ها توسط Recuva

اگر به خاطر داشته باشید، چندی پیش بهترین نرم‌افزارهای موجود برای بازگردانی فایل‌های ویندوز را به شما معرفی کردیم که Recuva در ابتدای آن لیست قرار گرفته بود. (با 5 نرم افزار ریکاوری قدرتمند برای ویندوز آشنا شوید!)

این برنامه شما را در بازگردانی فایل‌های حذف شده ویندوز و حتی آن‌هایی که در اثر فرمت و یا خراب شدن دیسک از بین رفته‌اند، کمک می‌کند. Recuva را می‌توانید به صورت رایگان برای سیستم عامل ویندوز دانلود و نصب کنید.

بازگردانی فایل‌های حذف شده




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 10657 بار   |   دفعات چاپ: 1105 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر