پردازنده ۸ هسته‌ای اینتل به همراه مادربورد Z390 در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد

 | تاریخ ارسال: 1397/7/14 | 
شرکت اینتل اوایل ماه گذشته‌ی میلادی پردازنده‌های کافی‌لیک را روانه‌ی بازار کرد. البته پردازنده‌های دسکتاپ و مادربوردهای Z370 تا ۵ اکتبر (۱۳ مهر) در دسترس نخواهند بود (شایعات حاکی از تاخیر در عرضه‌ی این پلتفرم تا اوایل سال ۲۰۱۸ است). به غیر از نام و چیپست جدید و پشتیبانی از پردازنده‌های نسل هشتم، این پلتفرم جدید، ویژگی خاص دیگری ندارد.
این پردازنده‌های جدید، اولین محصولات ۶ هسته‌ای در این رده هستند. دلیل اصلی استفاده از پلتفرم جدید، توان‌مصرفی بیشتر پردازنده‌‌های ۶ هسته‌ای است. به همین دلیل اندازه و تعداد پین سوکت‌ها با پلتفرم قبلی مشابه است، ولی پردازنده‌ها با یکدیگر سازگار نیستند.
سانی که از این به‌روزرسانی اینتل ناامید شده‌اند، لازم نیست مدت زیادی برای به‌روزرسانی بعدی این شرکت منتظر بمانند. نماینده‌ای از شرکت یوروکام (در انجمن 
NotebookReview.com) فاش ساخته که پلتفرم Z390 اینتل در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ وارد بازار خواهد شد. تاریخ عرضه‌ی دو پلتفرم به حدی به هم نزدیک است که شرکت یوروکام از راه‌اندازی خط تولید جدیدی برای چیپست‌های Z370 منصرف شده و منتظر چیپست‌های Z390 خواهد ماند.

همچنین شرکت یوروکام از ارائه‌ی پردازنده‌های ۸ هسته‌ای برای چیپست Z390 خبر داده است. این پردازنده‌ها از ۸ هسته به همراه ۱۶ ترد برخوردار خواهند بود (مانند نسل هشتم که دارای ۶ هسته و ۱۲ ترد هستند). توجه داشته باشید که برای استفاده از این پردازنده‌های ۸ هسته‌ای نیاز به تغییر مادربورد دارید؛ ولی هنوز معلوم نیست که چیپست‌های جدید از سوکت‌هایی مشابه با نسل قبلی استفاده کنند (LGA 1151). کمپانی اینتل، قبلا از پردازنده‌های ۶ هسته‌ای و ۸ هسته‌ای خود در پلتفرم‌های رده‌بالا (HEDT) استفاده می‌کرد. ولی با عرضه‌ی پردازنده های ۸ هسته‌ای و ۱۶ ترد رایزن توسط ای‌ام‌دی، شرکت اینتل درصدد اضافه کردن تعداد هسته‌ها به پلتفرم‌های رده‌ پایین‌تر است.

انتظار می‌رود که پردازنده‌های ۸ هسته‌ای و ۱۶ ترد اینتل، جز‌ئی از خانواده‌ی آیس‌لیک باشند که از فناوری ساخت ۱۰ نانومتر پلاس بهره می‌برند. کمپانی ‌ای‌ام‌دی نیز بیکار نبوده و درصدد ارائه‌ی نسل جدیدی از پردازنده‌های رایزن در سال ۲۰۱۸ است. ولی برخلاف کاربران پردازنده‌های اینتل، مشتاقان ای‌ام‌دی می‌توانند از همان مادربوردهای AM4 خود برای استفاده از پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی استفاده کنند. برخلاف پردازنده‌های رایزن که از فناوری ساخت ۱۴ نانومتری استفاده می‌کنند، پردازنده‌های رایزن ۲ از فناوری ساخت ۷ نانومتری استفاده خواهند کرد.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 8815 بار   |   دفعات چاپ: 987 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر