گسترش همکاری های پژوهشی و علمی مشترک با اتحادیه اروپا در سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیات همراه گسترش همکاری های پژوهشی و علمی مشترک با اتحادیه اروپا در سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیات همراه

 | تاریخ ارسال: 1397/10/27 | 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه ۲۶ دی ماه ۹۷ در مراسم افتتاح سومین کارگروه همکاری های علمی، پژوهشی، فناوری و نوآوری ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل بر گسترش مناسبات علمی دو طرف تاکید کرد. 
در این سفر و نشست مشترک که آقای دکتر حبیبی رییس دانشگاه خوارزمی نیز حضور دارند، ایشان درخصوص معرفی دانشگاه و گسترش ارتباط بین دانشگاه و اتحادیه اروپا و زمینه های مشترک توسعه همکاری های فی مابین مطالبی را ارائه نمودند  و گزارشی از تاریخچه و ساختار و فعالیتها و جایگاه علمی دانشگاه ارایه دادند.
همچنین دکتر غلامی وزیر محترم علوم طی سخنانی در این نشست ضمن اشاره به قابلیت های پژوهشی و علمی اتحادیه اروپا از جمله سهم دو درصدی پژوهشی کشورهای اتحادیه از GDP و جایگاه پژوهشگران اروپایی در میان بازیگران جهانی تاکید کرد ایران و اتحادیه اروپا می توانند در حوزه های مختلف مورد علاقه مشترک از جمله پیر شدن جمعیت، تغییرات اقلیمی و مهاجرت که چالش های مشترک آنهاست همکاری کنند. 
دکتر غلامی همچنین به سابقه تاریخی علم و دانش در ایران ازجمله ایجاد دانشگاه جندی شاپور اشاره کرد و گفت که در تاریخ معاصر نیز تاسیس دارالفنون در سال 1851 میلادی که دانشمندان آلمانی، اتریشی و فرانسوی در آن حضور داشتند نمادی از همکاری های ایران و اروپا بوده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه بیاناتش به جایگاه علمی ایران در جهان اشاره کرد و گفت که ایران با داشتن  ۴.۳ میلیون دانشجو و دانشگاه هایی با سطح و استاندارد بالا بازیگری مهم در علم و فناوری بین المللی است.
به گفته ایشان ایران براساس آمارهای ISI  و SCOPUS  اولین کشور از لحاظ رشد کمی تولیدات علمی در دنیاست.
در ادامه کارگروه مشترک، دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل نیز ضمن اشاره به گسترش همکاری های ایران و اتحادیه اروپا طی سال های اخیر و اشاره به گسترش همکاری های آموزشی دو طرف در حوزه اراسموس پلاس تاکید کرد که همکاری های پژوهشی مشترک دو طرف نیز گسترش پیدا کند. طرف اروپایی هم در این کارگروه گزارشی از پیشرفت همکاری های دو طرف به ویژه در حوزه همکاری های آموزشی (اراسموس پلاس) ارائه و ابراز امیدواری کرد که همکاری های دو طرف در حوزه پژوهشی در چارچوب برنامه چشم انداز 2020 اتحادیه اروپا گسترش پیدا کند. خانم کریستینا راسو معاون مدیر کل کمیسیونر علوم و پژوهش در این نشست گفت که در حال حاضر 400 پژوهشگر ایرانی در شورای پژوهشی اروپا (ERC) فعال هستندکه قابل توجه است.
شایان ذکر است که سومین کارگروه مشترک ایران و اتحادیه اروپا براساس بیانیه مشترک دو طرف در سال 1395 بعد از توافق هسته ای ایران و اروپا  تشکیل شده است.  اولین کارگروه در بروکسل در شهریور 1395، دومین کارگروه تیرماه 1396 در تهران و سومین جلسه کارگروه روز چهارشنبه 26 دی 1397 با حضور هیات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و روسای دانشگاه های تهران، اصفهان و خوارزمی و همچنین نمایندگانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بروکسل برگزار شد.
 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 3392 بار   |   دفعات چاپ: 324 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر