سخنرانی دکتر حبیبی، در مراسم یکصدمین سال تأسیس دانشگاه سخنرانی دکتر حبیبی، در مراسم یکصدمین سال تأسیس دانشگاه

 | تاریخ ارسال: 1397/12/4 | 
با درود بر روح پرفتوح بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی و شهیدان والامقام انقلاب و سلام برمقام معظم رهبری
در طلیعۀ فصلی نو از حیات ملّت بزرگ ایران و چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ، افتخار دارم به نمایندگی از مدیران دانشگاه خوارزمی، مقدم معاون اوّل محترم رئیس جمهور جناب آقای دکتر جهانگیری، وزیر ارجمند علوم، تحقیقات و فناوری جناب آقای دکتر غلامی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، رئیس محترم شورای شهر تهران جناب آقای مهندس هاشمی، اعضای محترم شورای شهر تهران وکرج، شهردار گرامی تهران جناب آقای دکتر حناچی، استاندار محترم استان البرز جناب اقای دکتر شهبازی، مسئولین و مفامات استانهای تهران و البرز، رؤسای محترم دانشگاه ها، مسئولان محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، رؤسای پیشین دانشگاه خوارزمی، پیشکسوتان و استادان گرامی، کارکنان و دانشجویان عزیز را به جشن یکصد سالگی دانشگاه خوارزمی، نخستین نهاد نوین آموزش عالی کشور گرامی داشته و خوش آمد عرض کنم.
صد سال پیش، برای برآوردن یکی از مهم ترین نیازهای کشور که تربیت دبیران و معلّمان آموزش دیده و فرهنگ آموخته بود، دارالمعلّمین مرکزی با تصویب مجلس شورای ملّی وقت تأسیس شد و امروز نهال نوپای آن روزگار، به عنوان اولین مرکز آموزش عالی به درختی تناور و بارور بنام دانشگاه خوارزمی تبدیل شده است. بجاست از تلاش و کوشش استادان، کارکنان و دانشجویان و رؤسای ادوار مختلف دانشگاه که در ارتقا و اعتلای دانشگاه سهم داشته و نقش ایفا کرده اند تشکر و قدردانی کرده و ازمیان خیل عظیم بزرگان و مفاخر آن به ذکر چند نام بزرگ بسنده کنم: شهیدمحمد علی رجایی، پروین اعتصامی، دکتر غلامحسین مصاحب، عبدالکریم و عبدالعظیم  قریب گرکانی، دکتر محمد قریب، دکتر گنجی طیف گسترده ای از دانشمندان و فرهیختگان که درود خداوند  بر ایشان باد.
در فراز و فرود سال ها و گذر از دارالمعلمین به دانشسرای عالی و دانشگاه تربیت معلّم، این دانشگاه به مثابه یک نهاد آموزشی مولّد بشمار می آید. زیرا در سالهای اولیه حدود 85 سال پیش، بخش ادبی و علوم آن پایۀ تأسیس دانشگاه تهران در این دو بخش بوده است. همچنین علاوه بر تربیت موثر دبیران و استادان برجسته مورد نیاز جامعه در دوره های مختلف، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با گسترش دامنۀ رسالت خویش بعنوان هسته مرکزی دانشگاه های تربیت معلم در اقصی نقاط کشور نقش ایفا کرده است. دانشسرا و دانشگاههای تربیت معلم مانند اراک، کاشان، یزد، سبزوار، تبریز و زاهدان سالها بعنوان سازمان تربیت معلم ایفای نقش کرده و با تغییر سیاست کشور در امر تربیت معلم، ماموریت این دانشگاهها تغییر یافته و اکنون به دانشگاه هایی مستقل و بارور تبدیل شده اند. اما متأسفانه دانشگاه خوارزمی از یک سو، نزدیک به 15 سال در بلا تکلیفی تغییر نام و ماموریت بسربرد و بسیاری از فرصتهای توسعه ای این ایام اموزش عالی را از دست داد و از سوی دیگر در گیرودار گسترش شعبات و تمرکز بر رسالت خود، از توسعۀ زیرساخت های سخت افزاری و به ویژه توسعه متوازن و مناسب فضاهای فیزیکی بازمانده  و گرد فرسودگی بر چهرۀ بسیاری از ساختمان ها و تجهیزات آن نشسته است. از این رو، به منظور استانداردسازی بناها، تأسیسات و آزمایشگاه ها نیازمند عنایت ویژه ای ازسوی دولت محترم و مجلس می باشد. همچنین اکنون که دانشگاه مأموریتی فرااستانی، ملّی و بین المللی و دستیابی به دانشگاه نسل 3 و 4 را در برنامه خود دارد، نیازمند بازطراحی سازمانی جدید و روزآمد و بودجه متناسب آن می باشد تا هم چنان در ایفای رسالت و مأموریت افتخارآمیز خویش سربلند و موفّق باشد. براین باور هستیم تغییر ماموریت الزامات و بستر سازیی نیاز دارد که متاسفانه تاکنون از سوی مسئولین قانونگذاری و اجرایی ارشد کشور مورد توجه نبوده است. طبعا بهره مندی از مفاخر علمی و دانشمندانی سرآمد و دانشجویان نخبه در کنار امکانات و زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری می تواند اثر بخش و برجسته عمل نماید.
نظام سطح بندی دانشگاه ها نیز که دراساس بستری برای رقابت سالم میان دانشگاه ها برای رشد و ارتقای علم و فناوری کشور به شمار می آید، شاخصه های مهمی نظیر قدمت و اعتبار تاریخی و رسالت آموزشی را آن چنان که باید مهم تلقی نکرده وباید مراقب باشیم که سطح بندی دانشگاهها به طبقاتی کردن جامعه علمی سوق داده نشود.
 درکنار مساعدت های قابل تقدیر مسئولان اجرایی کشور در طول سالیان گذشته، دانشگاه خوارزمی با کم عنایتی هایی مواجه بوده است و همواره بخش هایی از امکانات و فضاهای فیزیکی خود را به نفع دستگاه های اجرایی و حتی دانشگاه های دیگر از دست داده است. شاید مهم ترین نمونه، که در حافظه نسل جدید دانشگاهیان خوارزمی نیز هست، واگذاری مجموعۀ دهکدۀ المپیک به دانشگاه علامه طباطبایی است. هم اکنون نیز دانشگاه برای حفظ برخی از فضاهای خود ازجمله مجموعۀ شهید کشوری برای دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی که نخستین دانشکده ورزشی کشور است درحال جدال حقوقی با وزارت ورزش و جوانان است و یا در چارچوب تعامل با استان البرز و عقب نشینی از سه ضلع دانشگاه برای توسعه شهری منتظر پاسخ جواب مثبت مسئولین مرتبط در باب جبران این همکاری می باشد.
دانشگاه خوارزمی در دل بافت قدیم و فرهنگی شهر تهران موقعیتی ممتاز دارد و می تواند محور و مرکز بازسازی و توسعۀ این بافت باشد. برای مثال، ساختمان اصلی دانشگاه با نام پروین اعتصامی که هم اکنون با الگوی سازمان میراث فرهنگی در دست بازسازی است از یادگارهای فرهنگی و عناصر هویتی شهر تهران است. از سوی دیگر موقعیت استقرار دانشگاه های خوارزمی، صنعتی امیرکبیر، دانشگاه هنر، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف به گونه ای است که امکان بازتعریف مسیری تحت عنوان «خط دانشگاهی و فرهنگی» از میدان امام حسین (ره) تا میدان آزادی را با طراحی و برنامه ریزی خاص فراهم کرده است؛ امری که درصورت تحقق می تواند آثار مثبت فرهنگی و اجتماعی برای کلان شهر تهران به همراه آورد.
جناب آقای دکتر جهانگیری
دانشگاه خوارزمی در صد سال گذشته با تربیت دبیران فرهیخته و استادان و دانشمندان برجسته، دانش و فرزانگی را در دورترین نقاط کشور عزیزمان گسترش داده است و همچنین استادان نمونه کشوری، پژوهشگران برتر ملی و دانشجویان نمونه کشوری را به جامعه عزیزمان تقدیم نموده است.، امروز در طلیعۀ سدۀ دوم حیات خویش، درقامت دانشگاهی آموزشی، پژوهشی، فناور و نیز دانشگاهی کارآفرین آماده است هم چون گذشتۀ پرافتخار خویش، هم پای دولت و ملّت برای سرافرازی و تعالی ایران اسلامی تمام ظرفیت ها و توانایی های خود را به میدان آورد. دانشگاهیان خوارزمی، به ویژه در شرایط خطیر کنونی در عرصه های علمی، فرهنگی و فناوری هرجا دولت محترم نیاز به یاری دارد  به ویژه در چارچوب سند افق ایران 1404، سند جامع علمی کشور واصولی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم کرده اند، مهیای جهاد علمی و یاریگر دولت خدمتگذار خواهد بود.
سپاس و درود برشما بخاطر حضورگرمتان و همراهی ما در این رویداد فاخر و خجستهبه امید سربلندی ایران اسلامی
خدایا چنان کن سرانجام کار         که تو خشنود باشی و ما رستگار

 
 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 4228 بار   |   دفعات چاپ: 314 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر