برگزاری جشن یکصدمین سال تأسیس دانشگاه خوارزمی برگزاری جشن یکصدمین سال تأسیس دانشگاه خوارزمی

 | تاریخ ارسال: 1397/12/4 | 
                                                   
روز شنبه 4/12/97 ساعت 8:30 صبح مراسم جشن یکصدمین سال تأسیس دانشگاه خوارزمی با حضور معاون اول محترم رئیس جمهور آقای دکتر جهانگیری، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری آقای دکتر غلامی، آقای دکتر حبیبی رئیس محترم دانشگاه، دکتر شهبازی استاندار البرز، خانم دکتر عربشاهی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان البرز، اعضای شورای شهر تهران، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چهره های سرشناس علمی و آموزشی کشور و چهره های ماندگار در دانشگاه خوارزمی سالن ابوریحان برگزار شد.
در ابتدای مراسم آقای دکتر حبیبی ریاست محترم دانشگاه ضمن خیر مقدم به مدعوین محترم گفت: دانشگاه خوارزمی افتخار دارد که دانش آموختگان فرهیخته مانند دکتر هشترودی، دکتر معین و فرهیختگان دیگری را تربیت کرده و به جامعه تحویل داده است که خود آنها بسیار اثرگذار بوده اند.
آقای دکتر حبیبی ادامه داد: پس از انقلاب دانشگاه تربیت معلم هسته مرکزی تربیت معلم بود و دانشگاه های اقماری این دانشگاه در کاشان، زاهدان، اراک، تبریز، سنندج، یزد، کاشان، سبزوار تشکیل شد که بعدها این دانشگاه ها به واحدهای مستقلی تبدیل شدند.
رئیس دانشگاه ادامه داد: از سال هایی که دیگر تربیت معلم ماموریت دانشگاه نبود تا زمانی که نام این دانشگاه به نام دانشگاه خوارزمی تغییر یافت این دانشگاه ۱۵ سال از نظر ماموریت بلاتکلیف بود و فرصت ارزشمندی برای توسعه را از دست داد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه خوارزمی در صدد است جزو دانشگاه های پرافتخار نظام جمهوری اسلامی قرار گیرد و این دانشگاه آمادگی دارد در زمینه های آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی تمام پتانسیل خود را برای رفع مشکلات جامعه در خدمت جمهوری اسلامی ایران قرار دهد. ما بعنوان سربازان علم و فناوری آمادگی داریم تمام ظرفیت های خود را برای رفع مشکلات کشور در خدمت دولت قرار دهیم
در ادامه برنامه آقای دکتر غلامی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحول بزرگی در تربیت نیروی انسانی داشتیم. دانشگاه‌های ما با وجود اینکه با بنیه‌ قوی شکل نگرفته بودند، ولی دستاوردهای بسیار خوبی داشتند. جایگاه علمی کشور ما در دنیا، رتبه ۱۶ یا بر اساس آمار بررسی ۲۰۱۸، جایگاه ۱۵ در دنیا است که این جایگاه حاصل زحمات دانشگاهیان است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه با توجه به تحولات دنیا، ما نیز تلاش می‌کنیم به سمت تأثیرگذاری بیشتر حرکت کنیم، افزود: دانشگاه‌های ما اکنون در حوزه‌های کارآفرینی، شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، حرکت‌های خوبی را آغاز کرده‌اند. همچنین دانشگاه‌های ما به سمتی حرکت می‌کنند که جامعه‌محور باشند.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه ساماندهی آموزش عالی، آغاز و طرح اولیه آن تهیه شده است. دانشگاه‌های ما با هم می‌توانند توانمند شوند. تجزیه کردن دانشگاه‌ها، باعث ضعف آنها می‌شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: بر این اساس، برنامه ساماندهی آغاز شده و یکی از برنامه‌های آن، سر و سامان دادن به این وضعیت، ایجاد شبکه‌های علمی و اتصال مراکز علمی متفرق در استان‌ها و کشور به محور اصلی است. این به معنی انحلال نیست، بلکه برنامه ما ایجاد شبکه‌های علمی بین دانشگاه‌هایی است که به هم نزدیک هستند و می‌توانند مأموریت خاص علمی را با یکدیگر پیگیری کنند.
سپس آقای دکتر فراستخواه مولف کتاب تاریخ دانشگاه خوارزمی، خانم دکتر شکوه نوابی نژاد  و آقای دکتر قاسمی هنری نیز توضیحاتی در خصوص دانشگاه خوارزمی و قدمت این دانشگاه ارائه دادند.
 
در ادامه معاون اول محترم رئیس جمهور با اشاره به اینکه بر اساس مستندات مراکز رسمی و بین‌المللی عملکرد ما در حوزه پیشرفت ‌های علمی در دو دهه اخیر قابل قبول بوده است و دستاوردهای علمی خوبی را کسب کرده‌ایم، بیان کرد: باید قدردان اساتیدی باشیم که سال‌ها در دانشگاه‌ های ما استعداد جوان ایرانی را پرورش دادند و دستاورد امروز ما مرهون تلاش آن‌هاست.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه عصر حاضر دوران اوج تحولات علم و فناوری است، اظهار کرد:  امروز فناوری در چنگ جوانان ماست اما باید مراقب باشیم تا از حرکت پرشتاب علمی عقب نمانیم و با همین شتاب بلکه بیشتر مسیر رشد علمی را بپیمائیم. اگر به توسعه پایدار همه جانبه فکر کنیم و استقلال و بقای نظام و انقلاب را بخواهیم، این امر تنها با زنده بودن دانشگاه‌ها در همه زمینه‌ها محقق خواهد شد و نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در تحقق این هدف حرف اول را می‌زند.
آقای دکتر جهانگیری با بیان اینکه استعدادهای بسیاری در کشور داریم، اظهار داشت: نباید تصور کنیم که ذخایر نفت و گاز بزرگترین سرمایه ملی ماست، بلکه مهمترین سرمایه که تولید ثروت نیز برای کشور خواهد داشت و ما را به شکوفایی می‌رساند، سرمایه انسانی است. دانشگاه به عنوان جامعه دانشمندان که البته کارکرد سیاسی و اجتماعی هم دارد باید محلی باشد برای نقد، برای برخورد اندیشه ها.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید از سرمایه‌های انسانی نهایت استفاده را ببریم تا نیاز‌های کشور در داخل تأمین شود، افزود: منابع مالی و اراده سیاسی در بالاترین سطح کشور باید کمک کند تا به سوی توسعه هرچه بیشتر علم و فناوری حرکت کنیم که این امر بدون شک جهش بزرگتری را برای ما رقم خواهد زد.
وی گفت: دانشگاه باید نهادی مستقل باشد که پاسخگوی نیازهای کشور است و مشمول توجه دولت و مجلس قرار گیرد و در حوزه های اجتماعی و سیاسی زمینه را برای برخورد اندیشه‌ها و فضای گفت‌و‌گو فراهم کند. نیروهای فعال در دانشگاه باید احساس کنند در این مجموعه آزاد هستند.
وی با اشاره به شرایط فعلی کشور و تنگناهای امروز گفت: آمریکایی ها مصمم هستند به اقدامات خود علیه ملت ایران ادامه دهند تا کشور را با بحرانی جدی روبرو کرده و به تعبیر خودشان فروپاشی اقتصادی در ایران بوجود آورند.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: اگر بتوانیم این دوره را مدیریت کنیم قادر خواهیم بود از بسیاری از مشکلات دیگر نیز عبور کنیم؛ به همین دلیل رسالتی که بر دوش نخبگان و دانشگاهیان کشور وجود دارد این است که در این شرایط خطیر به دولت کمک کنند
وی در پایان افزود: براساس نتایج پایش اخیری که در کشور انجام شد، هنوز دانشگاه و مدرسه در میان مردم به عنوان مراکزی هستند که مردم به آنها اعتماد دارند و این یعنی دانشگاه ها و مدارس و در این میان دانشگاه خوارزمی با پیشینه صد ساله، رسالت مهمی برای تقویت سرمایه اجتماعی کشور بر دوش دارند
در ادامه برنامه از استادان پیشکسوت دانشگاه تقدیر و تجلیل به عمل آمد. همچنین از سرود دانشگاه خوارزمی که توسط استاد بهادر باقری از اساتید دانشگاه خوارزمی سروده شده بود و استاد پیروز ارجمند برای آن آهنگسازی کرده بود رونمایی شد سپس از تمبر دانشگاه خوارزمی، کتاب تاریخی دانشگاه و فیلم تاریخی یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی و تندیس خوارزمی و ۵ سردیس چهره های تاریخی دانشگاه به نام عبدالعظیم و عبدالکریم قریب گرکانی، پروین اعتصامی، شهید رجایی و غلامحسین مصاحب رونمایی شد.

 
 
 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 5217 بار   |   دفعات چاپ: 410 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر