برگزاری نشست تخصصی سیلاب های اخیر ایران برگزاری نشست تخصصی سیلاب های اخیر ایران

 | تاریخ ارسال: 1398/1/28 | 
روز سه شنبه 98/1/27 نشست تخصصی سیلاب های اخیر ایران (زمینه ها، تهدیدها وفرصت­ها) توسط مرکز پژوهشی مدیریت سیلاب دانشکده علوم جغرافیایی از ساعت 14 الی 18  در تالار ابوریحان دانشگاه برگزار شد.
در این نشست ریاست محترم دانشگاه آقای دکتر حبیبی، آقای دکتر صفاری رئیس دانشکده علوم جغرافیایی، آقای دکتربهلول علیجانی، آقای دکتر قنواتی، خانم دکتر حجازی زاده، آقای دکترافراخته، خانم دکتر کیانی، آقای دکتر سلیمانی و... همین طور اساتیدی همچون محمد تقی رهنمایی استاد دانشگاه تهران، مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و ابراهیم فتاحی، معاون پژوهشی پژوهشکده سیلاب سازمان هواشناسی و ... حضور داشتند.
در ابتدای برنامه آقای دکتر صفاری رئیس دانشکده علوم جغرافیایی و آقای دکتر قنواتی توضیحاتی در خصوص هدف برگزاری این نشست ارائه دادند.
سپس آقای دکتر حبیبی ریاست محترم دانشگاه ضمن عرض خیر مقدم عنوان کردند: برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی سیلاب برای دانشگاه حائز اهمیت بوده و می تواند در کاهش دردهای مردم نقش مهمی را ایفا کند.
دکتر حبیبی افزود: اخلاق، فرهنگ و آداب و رسوم اقتضا می­کند تا به یکدیگر کمک کرده و از مشکلات یکدیگر بکاهیم.
وی نقش دانشگاه را از جنبه علمی و کاربردی مهم بیان کرد و افزود: اگر به دنبال کار فرآیندی هستیم که کاربردی بوده و برای رفع نیاز جامعه باشد باید دانشجویان تحصیلات تکمیلی با کمک اساتید پایان نامه­ها را تعریف کرده و این فرآیندها توسط دستگاه های اجرایی دیده ­شود.
ایشان تاکید کردند: مسئولین باید به این پایان نامه ها به عنوان زنگ خطر نگاه کرده و بر روی نتایج آن ارزش گذاری کنند تا شاهد موارد این چنینی نباشیم.
آقای دکتر حبیبی به روح های آزرده ای اشاره کرد که با وقوع سیل و پیش آمدهای بعد از آن سال ها طول می کشد تا خوب شود و دانشگاه ها می توانند در رشته های روان شناختی به روند بهبود آن تسریع بخشند.
در پایان اظهار امیدواری کردند که موضوعات مطرح شده نقشی در حل کردن مشکلات داشته باشد و دانشگاه بتواند در حد مقدورات خود به نتایج فاخر و ارزشمندی دست یابد.
در ادامه برنامه آقای دکتر اویس ترابی پژوهشگربرجسته سیلاب کشور اظهار داشت: سیل به طور کلی ناشی از طغیان آب های سطحی و رواناب رودخانه ها است که در بستر نفوذناپذیر شهری جاری می شود و برخی از اقدامات انسانی نظیر خطاهای طراحی و ساخت آن را تشدید می‌کند. در جامعه ایران گاه بسیاری از این مخاطرات و حوادث را طبیعی و غیرقابل شناسایی عنوان می کنند. حال آنکه که این وقایع نیز قابل شناسایی و پیش بینی هستند و این دیدگاه باید تغییر کند.
ترابی افزود: در حال حاضر بسیاری از کشورهای توسعه یافته در حال شناسایی مخاطرات طبیعی و غیر طبیعی و رفع آسیب ها هستند و این مهم باید در کشور نیز مورد توجه واقع شود.
این پژوهشگر تاکید کرد: برای کاهش آسیب پذیری در مقابل مخاطرات طبیعی به ویژه سیل، رعایت بستر رودخانه یکی از اساسی ترین عوامل به شمار می‌رود.
سپس آقای دکتر محمد تقی رهنمایی استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: سیل پدیده ای نیست که با تدبیر بتوان برای آن کاری کرد بلکه فقط می توان با رعایت مقرراتی صدمات آن را کاهش داد.
ایشان خصلت رودخانه ها را سیلابی و طغیان بودن آن عنوان کرد و افزود: جریان آب در رودخانه های ما طغیانی است و مسئله مهم این است که این بارش ها از کوهستان هایی سرچشمه می گیرند که با شیب تند به جلگه می ریزند و نهایتا سرعت فرسایشی زیادی داشته و هر چه را که در مسیر است با خود می برد.
وی افزود: اگر بستر رودخانه ها عریض باشد خسارات کمتری وارد آورده و آب در فاصله کمتری به جلگه ریخته و تخلیه می شود. وی با انتقاد از نبود حریم رودخانه اظهار کرد: حریم رودخانه فقط در کاغذ تعریف شده و عملا کاری برای آن صورت نگرفته است.
در ادامه برنامه آقای دکتر فتاحی معاون پژوهشی پژوهشکده سیلاب سازمان هواشناسی گفت: سیل اخیر زمانی اتفاق افتاد که ذخیره برفی بالا دستی در مناطق کوهستانی و مرتفع نیز به آن اضافه شده وبر حجم آن افزود.
وی همچنین به افزایش فراوانی عبور امواج از روی ایران در ماه اخیر اشاره کرد و گفت: وجود نم نسبی مناسب در ترازهای زیرین، افزایش حرکت چرخنده و تقویت با ایجاد حرکت بالا سوی شدید و فراهم بودن شرایط بارش های همرفتی سنگین در نیمه شمالی ایران و همزمانی چند عامل هواشناسی دیگر در افزایش روان آب ناشی از بارش ها تاثیر داشته است.
فتاحی با بیان اینکه تفاوت اصلی کشورهای در حال توسعه با پیشرفته در رویکرد مدیریت بحران است، افزود: کشورهای پیشرفته با مدیریت های سازه ای کمترین خسارت را در این بحران ها تجربه می کنند.
این نشست با برگزاری میزگرد تخصص ادامه یافت.
در پایان این نشست بیانیه نشست تخصصی "سیلاب‌های اخیر ایران؛ زمینه‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها قرائت شد:
با توجه به رسالت و اهداف "مرکز پژوهشی مدیریت سیلاب دانشگاه خوارزمی" و دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه شماره ۵_۴۴۱ در تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۱۸و دستور مساعدت و پشتیبانی ریاست دانشگاه خوارزمی، جناب آقای حبیبی، نشست تخصصی "سیلاب‌های اخیر ایران؛ زمینه‌ها، تهدیدها و فرصت‌ها" در روز سه‌شنبه مورخ 27/1/98 خورشیدی در دانشگاه خوارزمی، تالار ابوریحان برگزار شد و در راستای کاهش خسارات ناشی از سیلاب و بهره‌برداری مناسب از فرصت‌های آن، موارد ذیل مورد تأیید قرار گرفت:
۱-  تحقیقات و مطالعات بنیادین و کاربردی و شناخت علمی جامعه سیلاب‌ها توسط مراکز پژوهشی به‌ویژه دانشگاه‌ها انجام گیرد.
۲-  مدیریت و برنامه‌ریزی جامع سیلاب‌ها مبتنی‌بر ابعاد جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و زیرساختی شکل بگیرد.
3-  با توجه به رخدادهای فراوان سیلاب و گستردگی آن در سطح کشور و نیاز به کارشناسان آموزش‌دیده و متخصص در این زمینه، ضرورت دارد که یک رشته نظام علمی دانشگاهی با عنوان مدیریت سیلاب با همکاری صاحب‌نظران علوم جغرافیا و منابع طبیعی، تعریف و با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه‌های کشور دایر شود.
4- مطالعه مربوط به پیشگیری و قبل از رخداد سیل، هنگام وقوع و حتی پس از رخداد سیلاب نیز بر عهده سازمانی خاص و مدیریت منسجم قرار گرفته و مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز کشور مورد توجه قرار گیرد.
۵-  پایگاه داده‌های مربوط به سیلاب‌های کشور در سازمان مربوط به سیلاب ایجاد شود و این داده‌ها در اختیار پژوهشگران و متخصصان مربوطه قرار گیرد.
۶- در جهت ارتقای آگاهی عمومی در زمینه سیلاب از طریق رسانه‌های جمعی و گروهی و مراکز مردم‌نهاد تلاش شود.
7- با توجه به جامع‌نگری نسبی رشته‌های علوم جغرافیایی در ارتباط با عوامل اقلیمی و توپوگرافی سطح زمین، پیشنهاد می‌شود از متخصصان علوم جغرافیایی در مدیریت سیلاب و مکان‌یابی بهینه سدها و مخازن آن‌ها استفاده شود.

 
 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 8081 بار   |   دفعات چاپ: 806 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر