معصومه نیک‌نیا عضو گروه بررسی الگوهای مفهومی کتابشناختی فدراسیون بین‌المللی (ایفلا)شد معصومه نیک‌نیا عضو گروه بررسی الگوهای مفهومی کتابشناختی فدراسیون بین‌المللی (ایفلا)شد

 | تاریخ ارسال: 1398/3/13 | 
معصومه نیک‌نیا، دانشجوی دورۀ دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خوارزمی به عضویت گروه بررسی الگوهای مفهومی کتابشناختی فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) درآمد.
گروه بررسی الگوهای مفهومی کتابشناختی The Bibliographic Conceptual Models Review Group (BCM RG) زیر نظر کمیته استانداردهای ایفلا (Committee on Standards) فعالیت می‌کند و رئیس فعلی آن خانم کریستین اُلیور است. اعضای (اصلی و دورکاری) گروه بررسی الگوهای مفهومی کتابشناختی بر اساس رویۀ از پیش تعیین شده و توسط کمیته استانداردهای ایفلا و با مشورت با رئیس کمیته دائمی فهرستنویسی ایفلا انتخاب می‌شوند.
همکاری با گروه بررسی الگوهای مفهومی کتابشناختی ایفلا به دو صورت امکان‌پذیر است. اعضای اصلی کارگروه موظف به مشارکت حضوری در جلسات هستند درحالی که برخی دیگر از اعضا می‌توانند از راه دور و از طریق مکاتبه با کارگروه همکاری کنند. عضویت خانم نیک‌نیا نیز برای یک دورۀ دوساله (قابل تمدید  برای دو سال دیگر) از آگوست 2019 تا 2021 از راه دور خواهد بود.
«بررسی و بازنگری مستمر الگوهای مفهومی کتابشناختی ایفلا»، «تهیه  و روزآمدسازی دستورالعمل و راهنماهای موردنیاز برای کمک به استفاده از  الگوهای مفهومی کتابشناختی ایفلا»، «ترویج و تشویق به استفاده از الگوهای مفهومی تولید شده در نهادها و مجامع مرتبط با سازماندهی اطلاعات» و «برقراری ارتباطات رسمی با گروه های مرتبط در درون ایفلا و در نهادها و مجامع مرتبط دیگر به منظور توسعه الگوها» از جمله مأموریت‌های گروه بررسی الگوهای مفهومی کتابشناختی ایفلا است.
گفتنی است، فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA ، ارگانی مستقل، بین‌المللی، غیردولتی، و غیرانتفاعی است که اهداف آن ارتقای تفاهم بین‌المللی؛ همکاری؛ گفت‌وشنود؛ پژوهش و توسعه در همه زمینه‌های علم اطلاعات از جمله کتابشناسی، خدمات اطلاع‌رسانی، و آموزش کارکنان؛ و ایجاد تشکیلاتی است که از طریق آن بتوان جنبه‌های بین‌المللی اطلاع‌رسانی را ارائه کرد.
اطلاعات تکمیلی دربارۀ این کارگروه در این نشانی https://www.ifla.org/about-the-bcm-review-group در دسترس است.



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 9204 بار   |   دفعات چاپ: 1043 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر