بازدید ریاست دانشگاه از خبرگزاری فارس بازدید ریاست دانشگاه از خبرگزاری فارس

 | تاریخ ارسال: 1398/6/17 | 
روز یکشنبه دهم شهریور ماه ریاست محترم دانشگاه به دعوت خبرگزاری فارس ساعت 8 صبح در دفتر این خبرگزاری حضور یافتند و ضمن بازدید از این خبرگزاری با خبرنگاران گروه علمی و دانشگاهی گفت‌وگو کردند.
آقای دکتر حبیبی ضمن ابراز خورسندی از حضور در جمع خبرگزاری فارس گفتند:  پیشینه دانشگاه خوارزمی به سال ۱۲۹۷ بر   می‌گردد که در آن زمان کسانی که با بحث علم و آموزش سر و کار داشتند این دغدغه را پیدا کردند که با توسعه مدارس جدید نیاز به معلمینی است که بتوانند علم روز را به دانش آموزان آموزش دهند بر این اساس مجلس شورای ملی وقت مصوبه ای داشت که دارالمعلمین مرکزی  تشکیل شود. دارالمعلمین مرکزی عهده‌دار تربیت دبیران شد و در طول سالهای مختلف فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت تا اینکه در سال 1354 به نام دانشگاه تربیت معلم فعالیت خود را ادامه داد.
 پس از انقلاب اسلامی با توجه به اهمیت رسالت تربیت، شهید رجایی که دانش آموخته این دانشگاه بود در زمان وزارت آموزش و پرورش به دنبال تشکیل یک سازمان متشکل در کل کشور که کار نظام تربیت معلم را بر عهده داشته باشد پی‌گیری کردند. بر این اساس نیروهای انقلابی این موضوع را به عنوان یک اولویت کاری در سرلوحه کار خود قرار دادند. تا سال ۱۳۶۹ مدرسه عالی علوم اراک، کاشان، دانشسرای یزد، دانشسرای زاهدانن و بعدها سبزوار و تبریز همه شعبی از دانشگاه تربیت معلم بودند که با هدف تربیت معلم فعالیت می نمودند از آنجا که آموزش و پرورش تغییر سیاست خود را اعلام کرد که دیگر نیازی به دانشجویان رشته دبیری ندارد. بنابراین موضوعیت فعالیت این مجموعه دانشگاهی منتفی شد و آنها نیز تغییر مأموریت دادند در ادامه با تصویب شورای گسترش از دانشگاه تربیت معلم جدا شدند. متأسفانه دانشگاه تا دو دهه با چالش تغییر نام و به نوعی بلاتکلیفی تشکیلاتی بسر برد.  از این بابت دانشگاه متحمل خسارت و ضرر زیادی شده است تا سال 1390 که شورای عالی انقلاب فرهنگی با تغییر نام دانشگاه به نام خوارزمی به عنوان یک دانشگاه مادر موافقت نمود.
این دانشگاه دارای مشاهیری از جمله: محمد علی رجایی سیاستمدار ایرانی و دومین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران، دکتر غلامحسین مصاح ریاضی دان و دانشنامه نویس ایرانی، دکتر عبدالعظیم قریب ادیب معاصر ایرانی و بنیانگذار دستور زبان فارسی نوین، دکتر عبدالکریم قریب اندیشمند معاصر، پدر علم زمین شناسی ایران،  پروین اعتصامی شاعر معاصر ایرانی می باشد.
آقای دکتر حبیبی در خصوص وضعیت موجود دانشگاه گفتند: در دانشگاه خوارزمی دارای ۱۵ دانشکده ، ۱۱ موسسه و مرکز پژوهشی، بالغ بر ۵۱۰ عضو هیئت‌علمی و بیش از ۱۳۰۰۰ دانشجو که دو سوم آنها در کرج و یک سوم آنها در تهران مشغول به تحصیل هستند، می باشد و تقریباً ۵۵ درصد از کل دانشجویان دانشگاه را دختران تشکیل می دهند و بیش از نیمی از دانشجویان در مقاطع  تحصیلات تکمیلی هستند و بیش از ۳۳۰ رشته گرایش در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در دانشگاه وجود دارد.
در سال 1393 دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی ادغام شد و رشته گرایش های مدیریت،علوم مالی و اقتصاد نیز به رشته های دانشگاه اضافه شدند.
ریاست دانشگاه عنوان کردند: در حال حاضر پردیس کرج حدود ۲۱۰ هکتار می باشد و دانشگاه یک زمین 16 هکتاری در گرمدره دارد که برای رشته‌های اقتصاد و پارک علم و فناوری علوم پایه و علوم انسانی پیش بینی شده که امیدواریم در آینده نزدیک این پروژه ها اجرایی شود.
ریاست محترم دانشگاه در خصوص جذب دانشجویان خارجی گفتند: ما در حال حاضر حدود 230 دانشجوی خارجی داریم که از ۱۱ ملیت هستند بیشتر آنها از کشورهای افغانستان و عراق بوده ولی از از کشورهای کره، فرانسه، ایتالیا و غیره نیز دانشجو در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. و امسال هم در حدود ۶۰ دانشجوی جدید به دانشگاه اضافه می شود.
دکتر حبیبی در ادامه گفتند: طبق سیاست  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هماهنگی و ارتباط با دانشگاه های کشور های پیشرفته را به یکی از دانشگاه‌ها سپرده است. مطابق این سیاست دانشگاه خوارزمی هم مسئول هماهنگی دانشگاه های ایران با دانشگاههای اتریش انتخاب شد. در حال حاضر  ۱۷ پروژه مشترک بین پژوهشگران ایرانی و اتریشی در حال انجام است  همین طور هر نوع ارتباط علمی که لازم است با آن کشور برقرار شود دانشگاه خوارزمی از آن فعالیت علمی کمک و حمایت می‌کند.
آقای دکتر حبیبی عنوان کرد: دانشگاه خوارزمی دارای 11 مؤسسه و مرکز پژوهشی از جمله:  موسسه تحقیقات ریاضی دکتر مصاحب، موسسه تحقیقات تربیتی،روانشناختی و اجتماعی، مرکز پژوهشی پلاسما، موسسه زبان و ادبیات فارسی بهار، مؤسسه پژوهشی علوم حرکتی، موسسه پژوهشی علوم کاربردی، موسسه پژوهشی علوم همگرا موسسه پژوهشی فلسفه حقوق تطبیقی     می باشد. پژوهشکده شیمی سبز و بلایای طبیعی و مدیریت ریسک از پژوهشکده های جدید دانشگاه خوارزمی است که با رویکرد مأموریت گرایی حل مشکلات روز جامعه تشکیل شده است.
ریاست دانشگاه گفت: دانشگاه خوارزمی در زمینه ی اشتغال زایی توانسته است طرح کهاد و طرح ۲۰۲۰، دما و مهارتکده خوارزمی  را اجرا نماید.
 
رئیس دانشگاه در خصوص وضعیت خوابگاه ها گفتند: در حال حاضر دانشگاه حدود ۳ هزار دانشجوی ساکن در خوابگاه (کرج) دارد و بیش از دو هزار دانشجو در تهران ساکن خوابگاه هستند. و تعداد خوابگاهها در تهران ۷ خوابگاه است که ۲ تا از آنها خوابگاه خودگردان می باشند.
در خصوص وام‌های دانشجویی دانشگاه خوارزمی با حمایت صندوق رفاه دانشجویان سعی می نماید به همه دانشجویان متقاضی وام داده شود  در کنار آن دانشگاه از منابع داخلی،  دانشجویان نیازمند را هم تحت پوشش قرار داده از طریق صندوق قرض الحسنه دانشجویی و منابع دیگربه آنها وام می دهد.
اخیراً هم شعبه کانون نیکوکاری در کرج با حضور مسئولان کمیته امداد افتتاح شد که امیدواریم با هم افزایی امکانات دانشگاه ،خیرین و کمیته امداد پشتیبانی بیشتری در سال تحصیلی از دانشجویان صورت گیرد.
دکتر حبیبی افزود سال 1397 جشن یکصدمین سال دانشگاه خوارزمی را به عنوان اولین مؤسسه آموز عالی کشور با برگزاری برنامه­های پرشماری همچون، رونمایی از کتاب تاریخ دانشگاه خوارزمی، رونمایی از کتاب حکیم خوارزمی، رونمایی از تندیس بزرگ حکیم خوارزمی و سردیس پنج تن از شخصیت­های بزرگ دانشگاه، رونمایی از دیوان شعر بازنشرداده شده بانو پروین اعتصامی، رونمایی از اولین سرود دانشگاه، تاسیس باشگاه ۱۹۱۹ با مشارکت دانشگاههای بین­المللی که همچون دانشگاه ما در سال ۱۹۱۹ میلادی تاسیس شده­اند،  برگزاری کنگره حکیم خوارزمی و افتتاح ساختمان پروین اعتصامی( ساختمانی با قدمت بیش از 85 سال و ثبت میراث فرهنگی) ، مسجد و دهها برنامه دیگر برپا کردیم.
در پایان آقای دکتر حبیبی از تحریریه خبرگزاری فارس بازدید کرد .
 
 
 
 
 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 6617 بار   |   دفعات چاپ: 635 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر