برگزاری ویژه برنامه ی روز تهران برگزاری ویژه برنامه ی روز تهران

 | تاریخ ارسال: 1398/7/16 | 

به گزارش روابط عمومی روز یکشنبه چهاردهم مهرماه 1398 گروه آموزشی تاریخ دانشگاه خوارزمی با همکاری انجمن ایرانی تاریخ به مناسبت "روز تهران" برنامه ای با عنوان "فراز و فرود نخستین موسسه آموزش عالی ایران" ( از دارالمعلمین مرکزی تا دانشگاه خوارزمی) را در تالار ابوریحان تهران با حضور آقای دکتر احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، آقای دکتر ناصر تکمیل همایون جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار ایرانی و استاد پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، آقای دکترمرتضی تهامی معاون دانشجویی دانشگاه، خانم دکتر طوبی فاضلی پور عضو هیئت رئیسه انجمن ایرانی تاریخ، آقای دکتر محمدی عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه و با حضور جمعی از دانشجویان و... برگزار کرد:
در ابتدای برنامه آقای دکتر حسین محمدی ضمن خوش آمد گویی به حاضران در جلسه گفتند: در خصوص موضوع تهران و دانشگاه خوارزمی و "دارالمعلمین" مطالب بسیار زیاد است که به مناسبت یکصدمین سال تاسیس دانشگاه موارد زیادی در مناسبت های مختلف از زبان پیشکسوتان مطرح شده است اما اینجانب به عنوان معلم تاریخ دانشگاه و نویسنده کتاب تاریخ دانشگاه خوارزمی(بررسی شکل گیری اولین دانشگاه مدرن ایران بر اساس اسناد و مدارک) عرض می کنم از زمانی که شروع به تهیه اسناد دانشگاه نمودم حدود دو سال در مرکز اسناد و کتابخانه ملی به دنبال اسناد بودم و با همکاری همکاران پرتلاش کتابخانه ملی گنجینه اسناد را پیدا و بیش از ۸۰۰۰ میکروفیلم در خصوص موضوعات دانشگاه و مدارس را بررسی کردم و از بین آنها بیش از ۲۵۰ سند به طور مستقیم مربوط به دانشگاه بود که همه آن مطالب در این کتاب جمع‌آوری شده است.
ایشان افزودند: نگارش این کتاب از مناسبت نودمین سال تاسیس دانشگاه شروع شد. که بخش اول آن در خصوص تاریخ دانشگاه بود و تا آن زمان هیچ تلاشی برای جمع‌آوری اسناد و هویت دانشگاه، نه ‌تنها در دانشگاه خوارزمی، بلکه در هیچ دانشگاهی صورت نگرفته بود و البته در این کتاب؛ سیر اجتماعی،  مبانی اجتماعی و جامعه شناسی دانشگاه، مطرح بوده است.
هدف ما آن بود که هویت گمشده ی اولین دانشگاه مدرن ایران (دارالمعلمین) را احیا کنیم. الگوی اولیه دانشگاه خوارزمی از مدرسه "دارالفنون" بود. که با حضور استادان اروپا رفته و آموزش دیده با سبک مدارس جدید با عنوان "دارالمعلمین" تاسیس شد. اولین هدف، گسترش و تحول در حوزه آموزش بود. و هدف آن بود تا شکل جدیدی از آموزش را بر اساس سبک اروپایی آغاز کنند. 
آقای دکتر محمدی افزودند: نکته مهم، این است که استادان دارالمعلمین، عامل گسترش و توسعه علوم در کل کشور بودند. دکتر مصاحب، دکتر حسابی، جلال آل احمد، روح الله خالقی و ... بسیاری از شخصیت‌هایی که تاثیرگذار بودند در فاصله سالهای 1297 که دارالمعلمین شکل گرفت تا سال 1312 که دانشگاه تهران تاسیس شد. استادان پیشکسوت دانشگاه تربیت معلم بودند. و بر طبق اسناد و مدارک، دانشگاه خوارزمی، موسس دانشگاه های فنی مانند علم و صنعت است. تمام دانشگاه های شهرستانها، شاخه ای از دانشگاه تربیت معلم بودند. تمام دانشگاه هایی که در زاهدان،کاشان، یزد، سبزوار و... بودند که در حال حاضر به عنوان دانشگاه مستقل هستند. جزء دانشگاه تربیت معلم بودند. که بعدها  به نیت گسترش دانشگاه ها مستقل شدند. 
در ادامه برنامه آقای دکتر احمد مسجد جامعی عضو محترم شورای شهر تهران ضمن تبریک این روز؛ گفتند: "روز تهران" روز دولت و روز تهران نیست. بلکه روز شهروندان است. یک بخش تهران که کمتر به آن توجه شده است؛  تهران علم و معلم است. این بخش تهران بخش مغفولی است. یعنی تهران زمینه بالندگی علم، مدرسه و معلم را فراهم کرده است.
 بیشترین و بهترین معلم ها و مدارس در تهران بودند. در حقیقت، دانش آموختگان اینجا به جاهای دیگر رفتند. و چراغ علم را روشن کردند. وقتی تصمیم می گیرند در جایی مدرسه ای بسازند. باید معلم و شاگرد داشته باشد. اگر طالب علم وجود نداشته باشد مدرسه ای شکل نمی گیرد. آنچه  در تهران باعث شکل گیری تربیت معلم یا دارالمعلمین شد، همان تقاضا و طلب علم بود. و بالاخره در یک دوره‌ای جامعه ایرانی به این نتیجه رسید که نیاز به علم دارد و باید علم عمومی گردد. و از همین زمان نیاز به مدرسه و معلم پیدا شد .
آقای مسجد جامعی در ادامه گفتند: نیاز به علم و پاسخگویی به عمومی شدن این نیاز، مسأله ای بود که منشا شکل گیری مدارس جدید شد. و چون مدارس جدید به وجود آمد نیاز به معلم پیدا شد و معلم جایگاه ویژه ای پیدا کرد.
ایشان در ادامه افزودند: همه شخصیت‌های سیاسی خاستگاه معلمی داشتند، افرادی از جمله: عبدالعظیم قریب، معلم بودند. کسی که نقشه تهران را با دقت و محاسبات دقیق کشید، معلم بود. نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس دیوان قضای این مملکت معلم بودند. در نظرسنجی گرایش‌ها و باورهایی که انجام گرفته است. معلمان بالاترین جایگاه از لحاظ پایگاه اجتماعی را دارند به همین دلیل وقتی معلمان وارد عرصه سیاست می‌شدند، و ازکسی حمایت می‌کردند، جامعه به آن سمت می رفت.
دکتر مسجد جامعی در پایان گفتند: تهران مایه بالندگی علم، معلم و مدرسه بوده است.  به همین دلیل در چنین جایی، تربیت معلم قبل از دانشگاه تهران شکل گرفته است. و ما در "روز تهران" به دانشگاه خوارزمی آمده ایم. یکی از مکان هایی که باید در "روز تهران" به آن توجه ویژه ای شود، همین دانشگاه خوارزمی است. 
سپس آقای دکتر ناصر تکمیل همایون ضمن تبریک "روز تهران" به عنوان پایتخت ایران گفتند: برای اولین بار در تاریخ ایران، تهران، پایتخت واقعی ایران به شمار می آید و همه ی ایرانیان در تهران هستند. تهران، ایران کوچک است؛ مثلا: زمانی که اصفهان پایتخت بود فقط اصفهانی ها و تعدادی تجار تبریزی حضور داشتند و پایتخت های دیگر هم به همین شکل.ایشان در ادامه از زمان استخدام در دانشسرای عالی خاطراتی را برای حاضران در سالن بیان کردند.

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 6857 بار   |   دفعات چاپ: 773 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر