برگزاری ویژه برنامه «تهران شهری برای همه» برگزاری ویژه برنامه «تهران شهری برای همه»

 | تاریخ ارسال: 1398/7/18 | 

روز سه شنبه 16 مهرماه 1398 برنامه ای با عنوان تهران شهری برای همه به مناسبت هفته تهران با همکاری معاونت دانشجویی  و فرهنگی دانشگاه و شهرداری منطقه7 تهران با حضور شهردار منطقه 7 سرکار خانم دکتر حاجوی، آقای دکتر مجلس آرا معاون اداری، مالی و توسعه منابع دانشگاه، آقای دکتر تهامی معاون فرهنگی دانشگاه، خانم دکتر دولتی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه 7، استادان و دانشجویان علاقمند در تالار ابوریحان از ساعت 10 الی 12 برگزار شد.

در ابتدای برنامه بعد از تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر تهامی معاون فرهنگی دانشگاه ضمن خوش آمدگویی به نیابت از طرف ریاست محترم دانشگاه، ورود شرکت کنندگان در برنامه را به دانشگاه خوارزمی خوش آمد گفتند و از همکاران محترم شهرداری که این برنامه را به مناسبت بزرگداشت کلانشهر تهران ترتیب دادند تشکر و قدردانی کرده، ابراز امیدواری کردند که  این برنامه فرصتی باشد تا قابلیت های این شهر بیشتر دیده شده، در کنار آن به مشکلات شهر نیز رسیدگی شود. تهران، در ایران ، تنها شهر منحصر به فردی است که تمام مسائل سیاسی و اجتماعی در آن متمرکز است . قلب تپنده کشور ایران تهران است. امیدواریم در این برنامه ابعاد مختلف قابلیت های تهران مشخص و بیشتر به مردم شناسانده شود. 

ایشان در ادامه گفتند: در حال حاضر کسانی هستند، که ممکن است از امکانات تاریخی تهران، اطلاعی نداشته باشند. امیدواریم با چنین برنامه‌هایی، فرصتی فراهم شود تا در مورد تهران، شناخت بیشتری پیدا کنیم . در حال حاضر تهران، بیست و چهارمین   شهر پرجمعیت دنیا به شمار می رود. یه عنوان مثال از خیابان انقلاب تا خیابان آزادی که سمبل آزادی و مجاهدت است چندین دانشگاه بزرگ یعنی؛ یک خیابان فرهنگی- علمی است. از دانشگاه خوارزمی که در این منطقه با صد سال قدمت فعالیت می کند گرفته تا  دانشگاه تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر و دانشگاه خواجه نصیر.

  دانشگاهها باید این قابلیت را ایجاد کنند که در منطقه نقش ایفا کنند. و مردم منطقه، از لحاظ فرهنگی با آنها احساس نزدیکی داشته باشند. افرادی که ساکن منطقه هستند باید بدانند که دانشگاه خانه آنهاست.تا مایل باشند، برنامه‌های علمی و فرهنگی خود را در دانشگاه اجرا کنند و امیدواریم که با برگزاری این چنین برنامه هایی، ظرفیت و قابلیت های تهران برای اهالی شهر تهران بیشتر شناسانده شود.

در  ادامه برنامه خانم دکتر حاجوی، شهردار منطقه ۷ با اظهار خوشحالی  از حضور در جمع دانشگاه خوارزمی، گفتند: مسأله  بسیار مهمی، که امروز ما را گرد هم جمع کرده است «هفته تهران» است. امروز می خواهیم به جاذبه‌های گردشگری و میراث با ارزش و منحصر به فرد ۲۰۰ ساله پایتخت، بپردازیم. کمتر شهری در دنیا وجود دارد که در فاصله کمی از ارتفاعات بسیار زیبا باشد و همین طور در قسمت جنوبی آن کویر وجود داشته باشد. این ویژگی در جاهای دیگر دنیا دیده نمی شود. ولی متاسفانه مشغله های زندگی آنقدر زیاد است که نمی توانیم به جاذبه های دیدنی این شهر،این گونه نگاه کنیم. به هر حال تهران امکانات گردشگری زیادی دارد. 

ما افتخار می‌کنیم که تهران را بهتر به همشهریان خودمان بشناسانیم. ما در منطقه ۷ ، با وسعت بیش از ۱۵۰۰ هکتار و جمعیت ۳۱۵ هزار نفری (که جمعیت شناور آن در روز بسیار زیاد است)، میزبان کسانی هستیم که به جاذبه های گردشگری و قدیمی منطقه علاقه‌مند هستند. ما باید امانتدارافتخاراتی باشیم که از گذشته به ما به ارث رسیده،  برای نسل آینده «هفته تهران» فرصت بسیار خوبی است. امیدوارم که قدر این شهر  را بدانیم و آن را دوست داشته باشیم. تهران شهری برای همه است مراقب آن باشیم و امانت دار خوبی باشیم.

در ادامه برنامه آقای رضا شیرازیان، نویسنده کتاب «تهران نگاری» از انتشارات دستان، در خصوص نقشه های تهران، خیابان های مختلف، نقشه های گوناگونی که از دوره های قبل موجود است و به طور کلی عناوین مکانی تهران قدیم صحبت کردند. رضا شیرازیان، تدوین گر کتاب «تهران نگاری »متولد سال ۱۳۵۴ و دانش آموخته کارشناسی عمران و کارشناسی ارشد مرمت بناها و بافتهای تاریخی، است.کتاب «تهران نگاری» یک بانک اطلاعات حاوی ۳۱۴ قطعه، نقشه شهر تهران و اطراف آن است. که از این بین حدود ۲۹۰ نقشه بصورت کامل به چاپ رسیده است. این نقشه ها مربوط به بازه زمانی قاجار و پهلوی است.

در ادامه خانم دکتر پرویزی عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه خوارزمی، در خصوص موضوع معماری شهر تهران که کاربرد اصلی شهر را تشکیل می دهد.و توجه به آن باعث هویت سازی شهر می شود، صحبت کردند.

ایشان گفتند: ما بیشتر روی بخش ساخت و ساز تاکید می کنیم. در قدیم، تهران بیشتر یک روستا بوده، و بیشتر خانه های تهران، به دلایل امنیتی زیر زمین ساخته می شده. چون تهران در واقع روستا بوده، امنیت نیز بسیار کم بوده است. در نتیجه، خانه ها را زیر زمین می ساختند.اما به مرور زمان، در دوره صفویه، شاهان صفوی، تهران را به عنوان ییلاق خود انتخاب می کنند. ساخت و ساز در تهران رونق پیدا می کند.  به مرور، اتفاقاتی در مسیر معماری ایران رخ می دهد، چنانکه می دانیم، از اواخر دوره قاجار تا انتهای دوره سلطنت قاجار، نگاه معماری یک نگاه سنتی بوده و هنوز  غرب زدگی در معماری اتفاق نیفتاده بود. شیوه اصفهانی و شیوه صفوی، در معماری حاکم بود. اما با گذشت زمان که شاهان قاجار به خصوص، ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه که به کشورهای اروپایی سفر کردند. و باعث شدند  تا «معماری کارت پستالی» وارد معماری ایران شود.

 قابل ذکر است، در حاشیه این برنامه، آقای نصیری، از شاهنامه خوانان خوب کشورمان پرده ای از شاهنامه را خواندند. همچنین آقای رضا بنفشه خواه از بازیگران خوب کشورمان، که در منطقه 7 تهران متولد شده اند. در برنامه حضور یافتند و از خاطرات خود، از منطقه و شهر تهران، برای حضار صحبت کردند.


 




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 6603 بار   |   دفعات چاپ: 578 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر