برگزاری دومین سمپوزیوم مبانی عصبی شناختی در اختلالات رشدی برگزاری دومین سمپوزیوم مبانی عصبی شناختی در اختلالات رشدی

 | تاریخ ارسال: 1398/7/19 | 
 دومین سمپوزیوم مبانی عصبی شناختی در اختلالات رشدی، روزهای 18 و 19مهرماه1398  با همکاری موسسه عالی علوم شناختی و دانشگاه خوارزمی با هدف  ارائه آخرین دستاوردهای علمی در زمینه شناسایی، ارزیابی و درمان  این مشکل  از دیدگاه عصب شناختی در تالار ابوریحان( تهران) در حال برگزاری است.
به گزارش روابط عمومی روز پنجشنبه  18 مهرماه مراسم افتتاحیه دومین سمپوزیوم مبانی عصبی شناختی در اختلالات رشدی با حضور آقای دکتر سید کمال خرازی،  مشاور عالی، معاون علمی فن آوری ریاست جمهوری، اقای دکتر محمد تقی جغتایی مشاور توانبخشی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، آقای دکتر مرادی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و رئیس سمپوزیوم مبانی عصبی شناختی در اختلالات رشدی، آقای دکتر مهدی تهرانی دوست دبیر علمی سمپوزیوم، آقای دکتر ابهریان دبیر اجرایی سمپوزیوم، پروفسور فابریک والیوس مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه پیکاردی ژول ورن فرانسه ، معاونان پژوهشی، آموزشی و دانشجویی و  فرهنگی دانشگاه ، استادان و دانشجویان علاقه مند این حوزه در تالار ابوریحان برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه آقای دکتر سید کمال خرازی گفتند: دانشگاه خوارزمی از قدیمی‌ترین  موسسات آموزش عالی کشور محسوب می-شود  و نیروهای بسیار دانشمندی را برای کشور عزیزمان آموزش داده است که در  جای جای کشور مشغول به فعالیت هستند و امیدواریم روز به روز توسعه پیدا کند و منشأ خدمات خیر و توسعه علم و فناوری کشور باشد.
ایشان در ادامه بیان کردند: اختلالات عصبی در زندگی یکی از واقعیت های زندگی انسان است که متاسفانه در سال‌های اخیر و در دوران زندگی مدرن رو به افزایش است . باید به این پدیده بیاندیشیم وبدانیم که چگونه با آن مقابله کنیم.  در زمانهای گذشته وقتی با چنین افرادی روبرو می فکر می کردند  این پدیده ناشی از ارواح خبیثه و شیطان است و آن را غیر قابل معالجه می‌دانستند و حتی در تاریخ است که با سوراخ کردن جمجمه فرد، سعی می کردند روح خبیث را از بدن او خارج کنند. ولی با توسعه علم ژنتیک مشخص شد که این بیماری ریشه ژنتیکی دارد و این ژن ها هستند که باعث ایجاد و رشد نامیمون چنین بیماری هایی می شوند.
وی با اشاره به توسعه علم ژنتیک، گفتند: با توسعه دانش و علم ژنتیک، معلوم شد که اشکال ژنتیکی باعث اختلال در مغز فرد میشود. علم ژنتیک بسیار به ما کمک کرده است تا بتوانیم ریشه های بیماری را کشف کنیم به طوری که، امروزه می توانید نقشه ژنتیکی فرد را در اختیار داشته باشید. تا بدانید چگونه می توان ژن ها را به خصوص در دوران کودکی اصلاح کرد؟
در ادامه اقای دکتر خرازی به  پیشرفت های علمی دانشمندان برای بررسی مدارهای مغزی انسان اشاره کردند و گفتند : دانشمندان با بررسی مدارهای مغزی، می توانند عامل بروز این اختلالات را شناسایی کنند. زیرا، مدارهای مغزی، نقش بسیار مهمی در بروز این اختلالات ایفا می کنند.
ایشان افزودند: اقدامات خوبی در زمینه تولید« مغز مینیاتوری» شده است و این یک آزمایشگاه برای محققان است تا تاثیر اختلالات را در مغز بررسی کنند.« مغز مینیاتوری »در موسسه رویان انجام گرفته است و در این زمینه همکاری‌های علمی بین ایران و فرانسه در حال انجام است.
آقای دکتر خرازی در پایان گفتند: امروزه فناوری‌های نوین و تحریک مغز به کمک درمان اختلالات عصبی آمده است؛ حمایت زیادی از علوم شناختی شده است تا در معالجه اختلالات عصبی از فناوری‌های نوین استفاده شود.
سپس آقای دکتر جغتایی مشاور توانبخشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص سیاست های وزارت بهداشت در حوزه اختلالات تکاملی کودکان، غربالگری کودکان از طریق امکانات و نیروی انسانی شبکه، ایجاد مراکز تکاملی کودکان در دانشگاه ها، غربالگری کودکان برای شناسایی و مداخله طیف اوتیسم، مراحل رشد دستگاه عصبی وتغییرات وزن، قبل از تولد و ... توضیحانی ارائه دادند.
آقای دکتر مرادی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، و رئیس سمپوزیوم در حاشیه این برنامه گفتند: هدف از برگزاری دومین سمپوزیوم علوم شناختی، آشنایی دانشجویان علاقه¬مند به علوم شناختی با مباحث و موضوعات روز این بخش از علوم است.
ایشان  ادامه داد: در سمپوزیوم اول تاکید اساسی بر بازتوانی شناختی بود در این سمپوزیوم تاکید بر طرح آخرین یافته‏ ها در زمینه اختلالات عصب رشدی است.
دکتر مرادی افزوند: مهم‌ترین اختلالاتی که در این سمپوزیوم مورد بحث قرار می‌گیرد عبارت است از: اختلال بیش فعالی نقص توجه، اختلال طیف اوتیسم و اختلالات یادگیری این بیماری‌ها مهم‌ترین مشکلات رشدی در دوران کودکی است. که درمان به موقع آنها می‌تواند از مشکلات بیشتر در سنین بالاتر پیشگیری نماید.
آقای دکتر مرادی گفتند:  یکی از مهم ترین مشکلات اختلالات روانپزشکی و عصبی مربوط به اختلالات عصبی-تکاملی است.  و علتی که باعث شد این موضوع را به عنوان محور اصلی سمپوزیوم انتخاب کنیم آن است که کودکان، با یکسری مشکلات در سنین ابتدایی زندگی مواجه می شوند که اگر از همان ابتدا به درستی این اختلالات را تشخیص دهیم و درمان مناسبی برای آن داشته باشیم، می توانیم از تشدید این اختلالات جلوگیری کنیم.
شایان ذکر است این برنامه با برگزاری پنل های تخصصی با موضوعات اختلالات یادگیری، ارزیابی شناختی در اختلالات رشدی، اختلال پیش فعالی و... تا روز جمعه 19 مهرماه ادامه دارد.


 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 6823 بار   |   دفعات چاپ: 515 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر