میزگرد "علم باز، علم برای همه" تشکیل شد میزگرد "علم باز، علم برای همه" تشکیل شد

 | تاریخ ارسال: 1398/8/25 | 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی علم، در خدمت صلح و توسعه، روز دوشنبه 98/8/20 میزگرد  "علم باز، علم برای همه" با حضور آقایان دکتر فرزان مومنی، دکتر غیاثوند، دکتر زره ساز، مسئولان دانشگاه، جمعی از استادان و دانشجویان در سالن شهدا پردیس کرج، برگزار شد.
در ابتدای جلسه، آقای دکتر مرتضی تهامی معاون محترم فرهنگی- اجتماعی دانشگاه، ضمن خیرمقدم به حاضران گفتند: در دین مبین اسلام همه چیز بر پایه علم است. برتری انسان بر سایر موجودات عالم، امتیاز توانایی کسب علم است.انسان با طی فراز و فرود زندگی و کسب علم و تجربه می تواند به مقام خلیفه الله برسد. کسب علم و دانش، دو صورت افقی (بُعد پیشرفت با علم) و عمودی ( بُعد روحی و معنوی) دارد.
دکتر تهامی در خاتمه فرمودند: در دنیای امروز علم، مقدمه امور است. همانگونه که در قرآن آمده است "العلم السلطان" در کسب علم و دانش پیشرو باشیم.در ادامه آقای دکتر مهدی غیاثوند عضو هئیت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، پیرامون علم و ویژگی­های دانش و دانش­اندوزی فرمودند : در دانش نظری؛ معرفت، جستجوی اصل و عقلانیت مورد نظر است.ایشان خاطرنشان کردند: در روش سقراطی اعتراف به نادانی، پرسش مداوم، صورت بندی دقیق آراء، در ایده مطرح می شود. بحث، بررسی و تفکیک کلی مصادیق، گفتگو، با به­ کار­بردن عقل و منطق اهمیت فراوان دارد.
دکتر غیاثوند ضمن تاکید بر مطالعه و پژوهش نظام­مند، تفکر انتقادی در سازوکارهای علم را راهگشا دانستند.
در ادامه آقای دکتر فرزان مومنی عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک پیرامون شناخت صحیح از جهان و مصادیق "توهم علم" سخنان ارزنده­ای ایراد کردند و گفتند: کج فهمی­ ها و اطلاعات نادرست، داده­ های دروغین و ضد علم، اثرات جبران ناپذیری بر علم و دانش  بر جای می­ گذارد.
ایشان افزود: لازم است در برابر پدیده­های نوظهور و خرافه از راه عقلانی و تجربی وارد شویم و درستی گزاره­ ها را درک کنیم.
در ادامه مراسم آقای دکتر محمد زره ساز، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، مطالب مفیدی پیرامون اکوسیستم­ها و زیر سیستم­های باز و سنجه­ های ارزیابی،ارائه دادند، ایشان گفتند: باید مراحل یک پژوهش، روشن و مشخص باشد. در این راستا، فرصت­ها و چالش­های علمی با بازنگری و بازاندیشی و بررسی کیفیت علم قابل بررسی و اهمیت است.
شایان ذکر است این میزگرد با پرسش و پاسخ حاضران پایان یافت.



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 5986 بار   |   دفعات چاپ: 555 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر