کنفرانس ملی اپتیک و فوتونیک و کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران برگزار شد کنفرانس ملی اپتیک و فوتونیک و کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1398/11/19 | 
کنفرانس ملی بیست و ششمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک و دوازدهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران برگزار شد
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، صبح روز سه شنبه 98/11/15 کنفرانس ملی بیست و ششمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک و دوازدهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران با حضور آقایان دکتر وحید احمدی (رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور)، دکتر محمد مهدی طهرانچی (رئیس کل دانشگاه آزاد اسلامی)، دکتر سلکوک یرچی (میهمان خارجی از کشور ترکیه)، دکتر محمدکاظم مروّج فرشی رئیس انجمن اپتیک و فوتونیک ایران و دکتر نیما تقوی نیا (استاد دانشگاه صنعتی شریف) و با هدف آشنایی متخصصان و پژوهشگران دانشگاهی و مراکز پژوهشی و صنعتی کشور با فعالیت‌های یکدیگر؛ مبادله اطلاعات و ایجاد ارتباط بین صنعتگران و پژوهشگران؛ آشنایی با آخرین دستاورد های علمی و فناوری در زمینه های گوناگون اپتیک و فوتونیک در کشور و برگزاری میزگرد های تخصصی در پردیس کرج برگزار شد.
در ابتدای مراسم آقای دکتر عزیزاله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی ضمن خوشامدگویی به حاضران و ابزار خرسندی از برگزاری این کنفرانس، هم­زمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: این پیروزی و این چهل و یکمین سالگی انقلاب، ساده به دست نیامده، خون هایی زیادی پای آن ریخته شده، انقلاب اسلامی از فراز و فرودهای بسیار زیادی عبور کرده تا به امروز رسیده است.
ایشان گفتند: پیروزی انقلاب اسلامی مصداق عزت و سربلندی است و اگر قدر این نعمت را ندانیم و به پای آن نایستیم و به دنبال تغییر سنت بگردیم امکان این است که این سنت از ما گرفته شود؛ بنابراین ضروریست همه ما قدردان نعمت انقلاب باشیم.
دکتر حبیبی ادامه داد:‌ در اول انقلاب اسلامی حدود ۱۵۰ هزار دانشجو در کشور داشتیم امروز بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل در ۱۲۰ واحد آموزشی دولتی که ۳۰ واحد آن وابسته به دستگاه های دولتی بوده، همچنین در ۳۰۰ واحد غیرانتفاعی، ۶۰۰ دانشگاه پیام نور، ۴۰۰ دانشگاه آزاد اسلامی و ۸۰۰ دانشگاه علمی- کاربردی مشغول تربیت دانشجویان در مقاطع مختلف هستند.
ایشان افزودند:‌ در اوایل انقلاب، تحقیق و پژوهش در دانشگاه ما جایگاه ویژه­ای نداشت، به تدریج کسانی که در این حوزه فعالیت داشتند سعی کردند بخشی از این توانمندی­ها را به منصه ظهور بگذارند، چنان­که توسعه مقاطع ارشد و دکترا به عنوان یک راهبرد اصولی در نظام آموزش عالی قرار گرفت و ظرفیت های نهفته قشر جوان فرصت ظهور و بروز یافت.
رییس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه این ظرفیت ها بی نظیر است، اظهار داشت: از نظر توانمندی ها در بخش فناوری های نانو، زیستی، هوا- فضا و در بخش عمرانی همچون ساختن سدهای بتونی و... توانسته ایم بدون اینکه از کشورهای خارجی به صورت کامل لیسانس فناوری را اخذ کنیم خودمان اقدام و آن را عملیاتی کنیم.
ایشان گفتند: بحث ساخت موشک یکی از شاخصه های این توانمندی ها­ست که به ما اجازه ایستادن بر روی پا خودمان را می دهد تا استقلال خود را حفظ کرده، تبعیت از استکبار جهانی نداشته باشیم.
دکتر حبیبی ادامه داد:‌ رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب اسلامی، خطاب به جوانان توصیه کردند که از مسیر دانش به توانایی می رسیم. توجه شایسته و بایسته به اخلاق و معنویت در راس فعالیت های ما است. تمام تلاش های ما در زندگی مادی مان باید متکی بر فضایل اخلاقی باشد.
ایشان گفت: حرکت در مسیر سیاست های اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به خوداتکایی و حرکت در مسیر استقلال ،آزادی و حفظ عزت ملی است.
رئیس دانشگاه خوارزمی در معرفی اجمالی این دانشگاه گفت: حدود ۱۵ سال انتخاب نام خوارزمی برای دانشگاه به درازا کشید، چون همه در صدد بودند نامی انتخاب کنند که در شأن و درخور شخصیت معلمانی که در سال‌های گذشته در اینجا تدریس یا تحصیل کرده­اند، باشد. در  نهایت نام خوارزمی در سال ۱۳۹۰ مورد تایید قرار گرفت و انتخاب شد؛ در حال حاضر دانشگاه ، ۱۵ دانشکده دارد که به جز پنج دانشکده در تهران مابقی در پردیس کرج قرار دارند، دانشگاه خوارزمی تقریبا در تمامی رشته ها به جز کشاورزی و پزشکی صاحب دانشکده است.
دانشگاه خوارزمی حدود ۵۰۰ هیات علمی، ۱۳ هزار دانشجو، بیش از ۳۵۰ دانشجوی غیرایرانی از ۱۰ کشور خارجی دارد، ضمن اینکه ۱۲ موسسه فعالیت های پژوهشگرای دانشگاه را، در رابطه با جامعه و صنعت بر عهده دارند.
دکتر حبیبی در خاتمه اظهار داشت: امیدواریم در راستای گام دوم انقلاب و در جهت نیل به اهداف عالیه دانشگاه به بهترین صورت ممکن، پیش برویم.
در ادامه آقای دکتر عزالدین مهاجرانی دبیر علمی کنفرانس، ضمن ارائه گزارشی از روند کنفرانس و نحوه پذیرش و داوری مقاله­ها گفت: در این کنفرانس از تعداد 374 مقاله دریافتی، تعداد 313 مقاله پذیرفته شد که از این تعداد 72 مقاله شفاهی  است که در 15 نشست ارائه شد. همچنین  100 پوستر هم به این همایش ارسال و پذیرفته شده است.
وی خاطر نشان کرد: از دلایل نپذیرفتن مقاله­ها  ؛ عدم تناسب، ساختار نامناسب و چاپ مجدد بوده است.
دکتر مهاجرانی در پایان تبیین کرد: باید از فرصت ها برای برقراری ارتباط علمی و به چالش کشیدن، استفاده کاربردی داشته باشیم.
در ادامه دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس کل دانشگاه­های آزاد ایران به سخنرانی پرداخت و گفت: امروزه نقش بی بدیل نور رادر ارتباطات به دلیل سرعت بالای آن، که جایگزین امواج الکترومغناطیسی می شود، همچنین در افزایش سرعت رایانه ای ،نمی توان کنمان کرد.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه، ایران در حوزه علم فوتونیک و اپتیک پیشگام است ودر این علم  دانشمندان شایسته ای دارد و در ۲ دهه اخیر رشد چشمگیری در این زمینه داشته، ادامه داد: ارتقای کشور در حوزه های دفاع، سلامت و ارتباطات مرهون رشد علم فوتونیک و فناوری های وابسته به آن است.
اگر در مسایل دفاعی  و پزشکی، قدرتی پیدا کردیم، به دلیل وابستگی آنها به علم فوتونیک است. پس در این همایش هر سال پیشکسوتان این علم و دانشجویان گرد هم آمده، دانش و اطلاعات سالانۀ خود را به اشتراک می گذارند.
ایشان گفتند: من به عنوان فردی که از ابتدا در این همایش ها حضور داشته، به عنوان یکی از موسسان پژوهشکده لیزر دانشگاه شهید بهشتی می گویم؛ که ما امروز  در این علم با دانشگاه ها و آزمایشگاه های معتبر دنیا برابری می کنیم و نتایج بسیار چشمگیری به دست آورده ایم، این مهم، به برکت انقلاب اسلامی و خودباوری جوانان و دانشمندان ما محقق شده است.
طهرانچی در ادامه با اشاره به وجود بحران در علوم پایه، گفت: دانشجویان ما در علوم پایه به شدت افت کرده اند زیرا مردم فکر می کنند دوران فیزیک، ریاضی و شیمی گذشته و این علوم دیگر کاربردی ندارند.
ایشان ادامه دادند: ‌در صورتی­که شاخه های منتج شده از علوم پایه، مثل؛ فوتونیک و لیزر، در پزشکی کاربرد فراوانی دارد.
ایشان  با بیان اینکه برای رونق این علم نیاز است تا جریان واردات به کشور قطع شود، افزود: نیاز است به توان ملی اعتماد  شود و در یک طیف وسیع، باید هر پزشک، به طورحتم یک فوتونیک کار در کنار خود داشته باشد.
رییس دانشگاه آزاد با تاکید بر  عملکرد مناسب در حوزه دفاع ، گفت: مصرف کننده های ما در حوزه سلامت  و در حوزه کشاورزی و ارتباطات؛ گستره بسیاری دارد ما باید، داشته های خودمان را باور کنیم تا جوانان فضای اشتغال برای آینده پیدا کنند و بتوانیم در دانشگاه آزاد و بقیه دانشگاه ها این علم را گسترش دهیم.
ایشان تصریح کردند: اکنون در دانشگاه آزاد، دانشکده های علوم پایه را به دانشکده هایی تحت عنوان: دانشکده های علوم پایه و فناوری های نوین ارتقا می دهیم تا این دسته از فناوری ها که رابطه تنگاتنگی با علوم پایه دارد، رونق بگیرد و ما  بتوانیم ، علوم پایه را در کشور مجددا احیا کنیم.
ایشان  گفتند: ایران در خیلی از مباحث فوتونیک جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است و حتی در بعضی مباحث پیشگام هستیم.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه، چین، اروپا و آمریکا در فوتونیک بسیار خوب کار می کنند، افزود:  ما در حوزه دانش و فناوری خوب کار کرده ایم ولی صنعت ما،  با ما همگام نیست، صنعت، سعی دارد به واردات تکیه داشته باشد.
ایشان اظهار داشتند: ما توانمندی خود را در ایجاد دانش و فناوری ثابت کرده ایم ولی مصرف کننده های ما نمی خواهند بازار را در اختیار فناوران خودمان قرار دهند. متاسفانه واردات همیشه به عنوان یک سم مهلک برای گسترش این صنعت در حوزۀ سلامت و صنعت است.
دکتر طهرانچی در خاتمه  اضافه کرد: اکنون نسل جوانان محقق در حوزه فوتونیک بسیار کارآمد هستند.

گفتنی است این کنفرانس طی  روزهای  15 و 16 بهمن ماه، برگزار شد. آقای دکتر عزیزاله حبیبی رئیس کنفرانس، دکتر جعفر جهان پناه دبیر اجرایی و دکتر عزالدین مهاجرانی دبیر علمی کنفرانس ملی بیست و ششمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک و دوازدهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران بودند.
در حاشیه این کنفرانس، نمایشگاهی از دستاوردهای محققان و دانشمندان ایرانی در حوزه علم فوتونیک و لیزر در ۱۰ غرفه برپا شد.
 

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 5373 بار   |   دفعات چاپ: 370 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر