برگزاری مراسم گرامیداشت انقلاب شکوهمند اسلامی برگزاری مراسم گرامیداشت انقلاب شکوهمند اسلامی

 | تاریخ ارسال: 1398/11/21 | 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، روز یکشنبه بیستم بهمن ماه، مراسم گرامیداشت انقلاب شکوهمند اسلامی به همت ستاد گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی در تالار ابوریحان (تهران) با حضور آقای دکتر مرتضی تهامی معاون فرهنگی دانشگاه، آقای دکتر عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، مدیران و همکاران دانشگاهی برگزار شد.
    در ابتدای مراسم آقای دکتر تهامی معاون فرهنگی دانشگاه ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر، یاد و خاطره شهدای گلگون کفن انقلاب و شهدای دانشگاه خوارزمی را گرامی داشتند و به روح پر فتوح معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) درود فرستادند.
ایشان با اشاره به آغاز چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است گفتند: از ابتدای انقلاب تا کنون، فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته ایم، نقاط قوت و ضعفی هم وجود دارد اما نکته بسیار مهم عزت و عظمت انقلاب اسلامی در جهان امروز است، تنها کشوری که در دنیا می‌درخشد، جمهوری اسلامی ایران است که آن هم به برکت وجود حضرت امام خمینی (ره)، شهدای انقلاب اسلامی، وحدت، انسجام مردم و وجود مقام معظم رهبری است. دکتر تهامی در ادامه عنوان کردند: ما ۴۱ سال از انقلاب را با عظمت و اقتدار پشت سر گذاشتیم . از این به بعد نیز این راه باید ادامه پیدا کند و خط مشی این راه، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که مقام معظم رهبری منتشر کردند. نکاتی که در این بیانیه ذکر شده است بسیار مهم هستند،اگر به آنها توجه شود انقلاب اسلامی با  اقتدار راه خود را ادامه می‌دهد.
معاون فرهنگی به برخی از موارد مطرح شده در بیانیۀ گام دوم  انقلاب اسلامی،اشاره کردند:
  1. تاکید بر علم و پژوهش؛ کانون علم و دانش در شرایط فعلی، دانشگاه و حوزه است. در حال حاضر دانشگاه باید، خلاق، کارآفرین، نیاز محور و مسئله محور باشد. مسائل و نیازهای جامعه را ببیند و برای آنها برنامه داشته باشد. اگر به این روال پیش برود، می تواند با دانشگاه های دنیا رقابت کند
2- تأکید بر معنویت و اخلاق؛ انقلاب اسلامی در سایه ایمان به خدای یکتا و معنویت پیروز شد.
ایشان در پایان ابراز امیدواری کردند، که بتوانیم راه شهدا را با حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن و شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه دهیم
در ادامه آقای دکتر عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ اسلام، با گرامیداشت دهه مبارک فجر گفتند: علت خیزش سراسری مردم، در دوران انقلاب، برای پایان دادن وضعیت و شرایط آن زمان بود. قطعاً دوران قاجار و دوران پهلوی، هر کدام ویژگی منحصر به فرد خود را داشتند. در دوران قاجار مطالبه­ای مبنی بر پایان دادن عمر قاجار وجود نداشت، هرگز در نهضت مشروطه شعار یا مطالبه ای مبنی بر لزوم  حرکت و انقلاب دیده نمی شد، چرا که، برداشت جامعه، آن بود که  مردم می توانند از طریق تشکیل مجلس یا وضع قانون اساسی، در امور مربوط به کشور خود تأثیر گذار باشند. اما این مسأله در دوران پهلوی هرگز صادق نبود. پدیده ای که باعث می‌شود، مردم در دوران پهلوی احساس کنند که نمی توانند تغییر ایجاد کنند و در صورت تغییر دادن با مشت آهنین مواجه می‌شوند، سلطه بیگانه است. اگر مردم احساس کنند که می توانند جامعه خود را اداره کنند، هرگز سلطه بیگانه را تحمل نخواهند کرد.  زمانی که استبداد متکی به سلطه می‌شود، سلطه، هرگز او را رها نخواهد کرد و منافع مردم را در نظر نخواهد گرفت در واقع، بین سلطه و استبداد یک پیوند ناگسستنی وجود دارد.
ایشان در ادامه گفتند: در دوران پهلوی ملت ایران در هیچ زمینه ای در امور کشور خود دخالت نداشتند،  انقلاب اسلامی تحول بزرگی را در ایران رقم زد و باعث شد، ملت ایران نسبت به مسائل جامعه شناخت پیدا کنند و مطالبات خود را مطرح کنند. افزایش شناخت ،موجب توسعه سیاسی می شود و بدون توسعه سیاسی هرگز نمی توانیم بر سرنوشت خود حاکم شویم.
امروز، بحث هایی در مورد انتخابات مطرح می شود. هر دوره از انتخابات رشدی را برای کشور به دنبال دارد ما وقتی می خواهیم افرادی را به مجلس بفرستیم، در مورد آنها تحقیق و بررسی می­کنیم، تلاش برای این شناخت باعث می شود سطح شناخت ما از جامعه بیشتر شود.
ایشان در پایان از همه مردم خواستند تا با حضور در انتخابات، در سرنوشت کشور خود سهیم باشند.  

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 5029 بار   |   دفعات چاپ: 397 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر