دومین کنفرانس کاتالیست انجمن شیمی ایران برگزار شد دومین کنفرانس کاتالیست انجمن شیمی ایران برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1398/11/30 | 
  به گزارش روابط عمومی روز چهارشنبه سی بهمن ماه و پنجشنبه یک اسفند، دومین کنفرانس کاتالیست انجمن شیمی ایران و به میزبانی دانشگاه خوارزمی و با همکاری انجمن شیمی ایران، در تالار 17 شهریور در حال برگزاری است.در این کنفرانس آقایان دکتر حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی، دکتر شمسی پور رئیس انجمن شیمی ایران، مهندس طالقانی مدیر کل پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، دکتر خان بیگی مدیر پژوهش شرکت نفت، دکتر زلفی گل دبیر انجمن شیمی ایران و سایر دوستداران و علاقمندان حوزه شیمی حضور دارند. 
 از مهم‌ترین اهداف این کنفرانس که در سطح ملی برگزار می‌شود، به ایجاد محیطی برای عرضه یافته‌های پژوهشی متخصصان در حوزه کاتالیست؛ پدید آوردن محیطی برای تعامل میان صاحب‌نظران و تضارب‌آرای پژوهشگران؛ ارتقای سطح دانش، بینش و فرهنگ علمی در حوزه کاتالیست؛ شناسایی مسائل پژوهشی و ایجاد محیطی هم‌افزا برای حل آن‌ها و ارزیابی سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی کاتالیست در سطح ملی می­توان اشاره کرد.
 
در ابتدای برنامه آقای دکتر حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی، ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان در دومین کنفرانس کاتالیست شیمی ایران گفت: ما امیدواریم که بتوانیم میزبان خوبی برای دوستان باشیم و این کنفرانس زمینه ساز بحث ، تبادل نظر ، کسب تجربیات و دستاوردهای علمی ارزنده باشد.
ایشان ولادت حضرت زهرا"س" و ایام مبارک دهه فجر را تبریگ گفتند و یاد و خاطره امام راحل "ره"،شهدای انقلاب، شهدای جنگ تحمیلی  و سردار سرافراز قاسم سلیمانی را گرامی داشتند.
دکتر حبیبی عنوان کردند: ایام دهه فجر برای ما خاطرات گرانسنگ و به یاد ماندنی به همراه دارد به ویژه افرادی که  در دوران مبارزات و جریان انقلاب در صحنه بودند و حضور داشتند.
ریاست دانشگاه خوارزمی گفتند:  برای من انقلاب به عنوان مصادیقی از تجلی سنت‌های الهی است  به ویژه در پیروزی انقلاب اسلامی آیه کریمه (إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» مصداق دارد. این آیه نشان دهنده این است که؛ اگر مردم در خصوص اقامه سنت ها و احکام دین الهی قدم بردارند خدا یاریگر آنهاست و سنت خود را جاری می کند و نعمتهای خود را ارزانی می دارد؛ طبیعتا این آیه هم آرامش بخش است هم به نحوی هشدار دهنده است که باید قدر این نعمتها را بدانیم، امانت داری کنیم و از آن به خوبی حفاظت و آن را به نسل های آینده ارزانی کنیم.
ایشان در ادامه گفتند: انقلاب اسلامی ما توانست پیروزی­های شگرفی داشته باشد، به خصوص در حوزه آموزش عالی، در حال حاضر، از ۱۵۰ هزار دانشجوی ابتدای انقلاب، به تعداد بالغ بر ۴ میلیون نفر دانشجو رسیده ایم که در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند،  بیش از ۱۲۰ مرکز دانشگاه دولتی و بیش از ۲۰۰۰ شعبه مختلف دانشگاه آزاد، پیام نور و فنی -حرفه ای، نشانه های سرمایه گذاری و رویکردی است که به نحو مناسبی به بار نشسته است، مجموعه آموزش عالی ما معمولاً در حال تحول و حرکت رو به جلو و دستیابی به قله هایی است که تاکنون فتح نکرده است.
دانشگاه های اول انقلاب در حوزه آموزش متمرکز بودند، به تدریج  توسعه تحصیلات تکمیلی هدف قرار گرفت، تغییراتی که در حوزه آموزش عالی رخ می‌دهد، بسیار متفاوت است و مبارک، متفاوت از تغییراتی است که در گذشته داشتیم، هدف از رسیدن به دانشگاه نسل سوم، آن است که بتواند جنبه های کار آفرینی، ارتباط با جامعه و ماموریت­گرا کردن تحقیقات پژوهشی دانشگاه را در اولویت قرار دهد. در این زمینه کارهای چشمگیری صورت گرفته، ( هرچند پاسخگوی نیازهای کل جامعه نیست) اما امیدواریم در کوتاهترین زمان ممکن بتواند به شرایط مطلوب دست پیدا کند.
 
در ادامه آقای دکتر حبیبی گفتند دانشگاه خوارزمی در سال ۱۲۹۷ تحت عنوان دانشسرای عالی برای پاسخگویی به نیاز تربیت معلم شکل گرفت. در طول سال های مختلف فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشت. در حال حاضر ۱۵ دانشکده در رشته های مختلف داریم و حدود ۱۵ مرکز پژوهشی یا پژوهشکده، مانند نفت، پلاسمای پزشکی و بلایای طبیعی و... در راستای اهداف پژوهشی دانشگاه تاسیس شده اند و در حال حاضر مجری پروژه های زیادی در سطح کشور هستند.
 
دانشگاه ما به عنوان دانشگاه هماهنگ کننده فعالیت­های اتریش در حال انجام وظیفه است و 17 پروژه بین دانشگاهی با دانشگاه اتریش در حال انجام است، همچنین دو نشست مشترک بین دانشگاه ها برگزار شده که سومین آن در سال آینده برگزار خواهد شد.
 در سه سال گذشته تاسیس شهر سلولی به عنوان یکی از اهداف پروژه تحقیقاتی با محوریت سلول‌های بنیادی، صنایع و خدمات وابسته به آن تصویب شده که قرار است بخش خصوصی شتاب دهنده آن را آغاز نماید .
 
 دکتر حبیبی در خصوص ساختمان پروین اعتصامی گفتند: نزدیک به 85 سال از عمر این ساختمان می گذرد، در سال‌های ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴ ساختمان آموزشی و خدمات رفاهی بوده و طراح آن  مارکوف روسی است. در سال ۸۲  سازمان میراث فرهنگی این ساختمان را به عنوان یکی از ساختمان‌های میراث فرهنگی به ثبت رساند و از چهار سال گذشته دانشگاه مشغول مرمت و بازسازی ساختمان است اما هنوز به طور رسمی افتتاح نشده است. امیدواریم در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.
 
در ادامه آقای دکتر شمسی پور رئیس انجمن شیمی ایران، از دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس تشکر و قدردانی کردند و گفتند: بررسی سایت های علمی نشان می دهد در سال ۱۸۶۰ اولین مقاله ایرانی به چاپ رسیده است. در این زمان طولانی (از ۱۸۱۸ تا ۱۹۷۹) تعداد  ۳۶۷۵ مقاله از ایران چاپ شده است یعنی در طول این ۴0 سال، تعداد مقالات علمی، ۱۶۲ برابر بیشتر از سال های قبل بوده است. این ها حاکی از همت بلند ایرانیان است.
ایشان در پایان افزودند: بزرگترین سرمایه های ما دانشجویان هستند؛ امیدواریم دولت و مجلس آینده، برنامه ریزی درستی در راستای اشتغال، تحصیل و  حمایت از این سرمایه های بزرگ انسانی، داشته باشند.
 
سپس آقای دکتر روزبه کلباسی، گزارشی از کنفرانس ارائه دادند و از مسئولان محترم دانشگاه خوارزمی بویژه  آقای دکتر حبیبی، رئیس دانشگه، برای حمایت هایشان از برگزاری این کنفرانس، قدردانی نمودند. دبیر علمی کنفرانس، افزودند: کمیته کاتالیست انجمن شیمی ایران  از سال گذشته، برای بهره مندی از نظرات صائب محققان و صاحب نظرانی که در زمینه شیمی، شیمی آلی، شیمی معدنی و... مرتبط با این حوزه میان رشته ای فعالیت می کنند، چنین کنفرانسی را برگزار نماید.
 
 سال گذشته اولین کنفرانس در دانشگاه زنجان برگزار شد و میزبانی خوبی صورت گرفت و ما را تشویق کرد تا دومین  کنفرانس را در دانشگاه خوارزمی برگزار نماییم. از زمان اعلام  برنامه کنفرانس، تا یک ماه گذشته ۳۳۵ مقاله علمی از ۵۵ دانشگاه ،مراکز پژوهشی و صنایع مختلف، در اختیار دبیرخانه کنفرانس قرار گرفت که با تعداد ۳۹ داور، مقالات داوری شدند و از بین آنها ۳۰۶ مقاله پذیرفته شد که به صورت پوستر ارائه شد. علاوه بر آن ۱۵ سخنران در این کنفرانس حضور دارند.
 
شایان ذکر است این کنفرانس با برگزاری سخنرانی های مختلف تا ساعت 17 روز پنجشنبه اول اسفند ماه، ادامه دارد. و در حاشیه این کنفرانس نیز غرفه های مختلفی برپا است.

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 4553 بار   |   دفعات چاپ: 381 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر