مجاز بودن دانشجویان در حذف نیمسال تحصیلی ۹۹ - ۹۸ مجاز بودن دانشجویان در حذف نیمسال تحصیلی ۹۹ - ۹۸

 | تاریخ ارسال: 1399/1/13 | 
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: بررسی و تصمیم‌گیری حذف نیمسال تحصیلی دانشجویان؛ منوط به تشخیص دانشگاه است ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ 
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به برخی ابهام های پیش آمده در خصوص یکی از بندهای سند ارسال شده به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اظهار داشت:


✅ درخصوص بند مجاز بودن دانشجویان در حذف نیمسال تحصیلی ۹۹ - ۹۸ بدون احتساب در سنوات باید تصریح کرد که این بند برای آن دسته از دانشجویانی است که دانشگاه آنان قادر به ارائه دروس به صورت الکترونیکی یا روش‌های نوین آموزشی نبوده است و دانشجویان می‌توانند درخواست حذف این نیمسال را از سنوات تحصیلی‌شان به دانشگاه ارائه کنند تا این درخواست به تشخیص معاون آموزشی و رئیس دانشگاه بررسی و تصمیم‌گیری شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر علی خاکی‌صدیق با تشریح جزییات سند ۲۰ بندی ابلاغ شده به روسای دانشگاه ها اظهار داشت: 

✅اگر شرایط به گونه‌ای باشد که آموزش حضوری از سر گرفته شود و آموزش‌های الکترونیک هم به طور مطلوب برگزار شده باشد نیازی به استفاده از این بند نیست، اما اگر دانشگاهی نتوانسته باشد این خدمات آموزشی را ارائه دهد و با تصمیم شورای مقابله با کرونا شرایط تعطیلی دانشگاه‌ها ادامه پیدا کند، دانشجویان می‌توانند از این بند استفاده کنند.

✅وی افزود: استفاده از بند‌های این سند به تشخیص دانشگاه‌هاست.

معاون آموزشی وزارت علوم بار دیگر تاکید کرد: 
✅‌هرگونه تصمیم گیری و سیاستگذاری کلان درخصوص تعطیلی یا از سرگیری آموزش‌های حضوری در موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور از عهده ما خارج و در حوزه اختیارات ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کروناست.
دکتر خاکی صدیق خاطرنشان کرد: ‌
✅ابلاغ این سند به معنی الزام به اجرای تمام ۲۰ بند آن نیست؛ راهکار‌های کلانی در این سند ارائه شده که دانشگاه‌ها بر حسب موقعیت و شرایط خودشان می‌توانند با تشخیص روسا و معاونان آموزشی خود بند‌هایی از این راهکارها را برای حل مشکلاتی که دانشجویان و نظام آموزشی در این مدت با آن مواجه بوده‌اند، استفاده کنند.
✅به گفته وی، ‌در این سند اجازه داده شده که دانشگاه‌ها بتوانند حتی تا حدود ۸۰ - ۹۰ درصد یک درس را به صورت الکترونیکی ارائه کنند.
✅وی افزود: با توجه به بروز مشکلات مالی در اقتصاد خانوار‌ها در بند ۱۳ این سند مقرر شده موارد مشمول جریمه دانشجویانی که در شرایط متعارف تحصیلی از مقررات آموزشی تخطی کنند در این ترم با مجوز هیئت امناء معاف شوند که البته این بند نیز مجوز هیئت امناء را لازم دارد و توصیه‌مان این است که دانشگاه‌ها همکاری کنند تا اگر دانشجویی در این شرایط مشمول جریمه شده در صورت امکان معاف شود.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: 
✅طبق بند ۹ این سند تعداد غیبت مجاز دانشجویان برای حضور در کلاس‌های «برخط» با تصویب شورای عالی دانشگاه‌ها می‌تواند افزایش پیدا کند.
وی همچنین درخصوص دفاع از پایان‌نامه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری نیز گفت:
✅ طبق مقررات، دفاع باید حضوری انجام شود و هیئت داوران در جلسه دفاع حضور داشته باشند، اما بند ۲۰ این سند مقرر داشته است که جلسه دفاع می‌تواند به صورت الکترونیکی یا نیمه حضوری برگزار شود؛ البته با رعایت سایر شرایط و ضوابط برگزاری جلسات دفاع.



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 2844 بار   |   دفعات چاپ: 254 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر