نخستین کنفرانس دوسالانه دبیران زیست شناسی ایران برگزار شد نخستین کنفرانس دوسالانه دبیران زیست شناسی ایران برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1400/3/2 | 
"نخستین کنفرانس دوسالانه دبیران زیست شناسی ایران" به همت "انجمن علمی آموزشی دبیران زیست شناسی شهر تهران" و "انجمن زیست شناسی ایران" با استقبال کم نظیر علاقه مندان به میزبانی دانشگاه خوارزمی و به صورت مجازی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
پس از پخش آیاتی از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر افشار محمدیان، به عنوان رئیس کنفرانس به شرکت کنندگان خیر مقدم گفته و در مورد اهداف این کنفرانس توضیح مختصری ارائه دادند.  سپس جناب آقای حمیدرضا مقتدایی دبیر انجمن علمی آموزشی زیست شناسی شهر تهران، ضمن توضیحات مختصری از روند آغاز به کار کنفرانس از تشکیل اتحادیه انجمن های زیست شناسی کشور خبر دادند. سپس جناب آقای دکتر حسن ابراهیم زاده، از چهره های ماندگار کشور به معرفی ویژگی های یک مولف کتاب درسی پرداختند.
در ادامه جلسه، خانم دکتر زینب دهقان دبیر علمی کنفرانس، گزارشی از تعداد مقالات رسیده و نحوه داوری ارائه دادند. از مجموع ۸۴ مقاله دریافتی توسط دبیرخانه کنفرانس، ۶۰ مقاله توسط کمیته علمی تایید شد که ۱۳ مقاله به عنوان سخنرانی و ۴۷ مقاله بعنوان پوستر پذیرفته شدند. در ادامه، سخنرانان کلیدی به ایراد سخنان خود پرداختند. جناب آقایان دکتر محمد نبیونی، رئیس انجمن زیست شناسی ایران و رئیس بنیاد نخبگان استان البرز، دکتر احمد مجد از چهره های مانگار کشور، دکتر علی فرازمند استاد دانشگاه تهران، دکتر رضا عطاریان و دکتر حسین ابراهیم آبادی از سخنرانان کلیدی این کنفرانس بودند.
پس از پایان سخنرانی در سالن اصلی کنفرانس، ساعت ۱۳ عصر پوسترها در تالار پوستر جهت مشاهده علاقه مندان ارائه شد.ساعت ۱۴:۳۰ مقالات پذیرفته شده به صورت سخنرانی در دو اتاق مجازی با عناوین مقالات آموزشی و مقالات پژوهشی ارائه شد.در پایان این بخش، پس از ثبت آرا داوران محترم، ۳ سخنران و ۳ پوستر برتر انتخاب شد که هدایای آنها ارسال خواهد شد.
ساعت ۱۷:۳۰ میزگردی با عنوان بررسی محتوای کتب درسی با شرکت نمایندگانی از دفتر تالیف، سازمان سنجش و آموزش کشور، دبیرخانه راهبری زیست شناسی، انتشارات خانه زیست شناسی و تنی چند از دبیران مجرب زیست شناسی به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد. جناب آقای دکتر منادی کمسیون آموزش، تحقیقات و فنآوری مجلس شورای اسلامی نیز از مهمانان این میزگرد بودند.
سپس جناب آقای دکتر نبیونی رئیس انجمن زیست شناسی ایران، ضمن تشکر از شرکت کنندگان، مختصری درباره این کنفرانس ایراد سخن نمودند.
در پایان جناب آقای دکتر افشار محمدیان رئیس "نخستین کنفرانس دوسالانه دبیران زیست شناسی ایران" ضمن تقدیر مجدد از دانشگاه خوارزمی به خاطر پذیرش میزبانی این کنفرانس باشکوه و نیز حضور گرم شرکت کنندگان در این کنفرانس و تآکید بر همکاری مستمر دو انجمن برگزار کننده این کنفرانس جهت برگزاری هر چه بهتر کنفرانس دوسالانه دبیران زیست شناسی ایران در سال های آتی، قطعنامه کنفرانس را قرائت کردند.
 

به نام زیستای ازلی و ابدی
ما جامعه دبیران زیست شناسی کشور، بسیار خرسندیم در قرنی زندگی می کنیم که نام آن را «قرن زیست شناسی» نامیده اند.
در آستانه دهه سوم از قرن ۲۱، خدای مهربان را شاکریم که انجمن علمی آموزشی دبیران زیست‌شناسی شهر تهران، با همکاری و حمایت صمیمانه انجمن زیست شناسی ایران، مفتخر  به برگزاری «نخستین کنفرانس دوسالانه دبیران زیست شناسی ایران » شد.
به رسم مألوف همه کنگره‌ها و کنفرانس‌های علمی، قطعنامه نخستین کنفرانس دو سالانه دبیران زیست شناسی ایران، جهت اطلاع اعضای محترم‌ شرکت کننده در کنفرانس و انعکاس شایسته آن در مجامع و سازمانهای ذیربط قرائت می‌شود:
***
به نام خدای مهربان
قطعنامهٔ "نخستین کنفرانس دوسالانه دبیران زیست شناسی ایران" ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
۱-  دو انجمن برگزار کننده این کنفرانس: " انجمن علمی آموزشی دبیران زیست‌شناسی شهر تهران" و "انجمن زیست‌شناسی ایران" ، بر حمایت از فعالیت‌های آموزشی- پژوهشی دبیران و دانش آموزان، که تقویت کننده توسعه پایدار و حافظ سلامت محیط زیست باشد، تاکید و اصرار دارند.
۲- با توجه به نیاز مبرم فضای آموزشی در مدارس کشور، دو انجمن برگزار کننده این کنفرانس، بر توسعه، حمایت و همراهی با شرکت های دانش بنیان، واحدهای فناور و استارت‌آپ‌هایی که به حل مشکلات آموزشی دبیران کمک کنند، تاکید دارند.
۳- با توجه به نقش محوری زیست شناسی و ظرفیت های عظیم آن در توسعه و پیشرفت کشور در قلمروهایی مانند محیط زیست، بهداشت و سلامت و کشاورزی، دو انجمن برگزار کننده این کنفرانس، بر تقویت کمیت و کیفیت آموزشی این رشته در مدارس کشور تاکید و اصرار دارند.
۴- دبیران زیست شناسی کشور بر نقش بی بدیل خود در تغییر سبک زندگی جامعه به سمت «جامعه‌ای سلامت محور» واقف بوده و از مدیران ارشد و تصمیم گیر کشور تقاضا دارند با تقویت و توسعه درس سلامت و بهداشت و استفاده از ظرفیت آموزشی دبیران زیست شناسی در مدارس کشور، موجبات همگانی کردن آموزش های «سبک زندگی سالم» را بیش از پیش فراهم نمایند.
۵- با توجه به بحران کم آبی در کشور، دو انجمن برگزار کننده این کنفرانس، آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری با سازمانهای ذیربط به منظور آموزش دانش آموزان و خانواده های آنان و نیز ترویج طرح های مقابله با بحران کم آبی در کشور اعلام می‌دارند.
۶- انجمن علمی آموزشی دبیران زیست شناسی خود را ملزم می داند که با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های علمی و آموزشی انجمن زیست شناسی ایران، در راستای توانمند سازی دبیران کشور تلاش نمایند؛ لذا برگزاری دوره های تخصصی مورد نیاز دبیران کشور در اولویت فعالیت های دوسال آینده این انجمن قرار خواهد داشت.
۷- دو انجمن برگزار کننده این کنفرانس، در راستای خواست عمومی دبیران زیست شناسی کشور، خود را ملزم می دانند تا با ارتباطی موثر با دفتر تالیف کتابهای درسی، نقشی پررنگ و اثرگذار در تالیف کتابهای درسی ایفا نمایند.
۸- دو انجمن برگزار کننده این کنفرانس بر این نکته تاکید دارندکه واگرایی موجود میان سازمان سنجش و آموزش کشور و وزارت آموزش و پرورش در انتخاب کیفیت سوالات آزمونهای کنکور سراسری، به همگرایی و اشتراک نظر بیشتری تبدیل شود تا صرفا توجه و عنایت بر محفوظات، مبنا و معیار فراگیری علوم زیستی تلقی نشود.
۹- با توجه به کم بودن ساعات تدریس آموزش درس زیست شناسی، برگزار کنندگان این کنفرانس، به رایزنی با مقامات تصمیم گیر در وزارت آموزش و پرورش، برای افزایش ساعات درسی زیست شناسی اهتمام خواهند ورزید تا امکان ارائه مفهومی مطالب کتاب میسر شود.
۱۰- برگزار کنندگان این کنفرانس از مقامات تصمیم گیرنده در آموزش و پرورش کشور مؤکدا تقاضا دارند، جهت تعمیق آموزش مباحث کتاب، زمینه ها و امکانات لازم جهت اهتمام ویژه به درس آزمایشگاه زیست شناسی در مدارس و تدریس آن توسط دبیران مربوطه را فراهم سازند.
۱۱- دو انجمن برگزار کننده این کنفرانس، از دفتر تالیف کتب درسی تقاضا دارند، ضمن اعتماد به دبیران زیست شناسی کشور، مسئولیت تالیف کتب موازی و متفاوت با کتب درسی را رسما به انجمن های علمی آموزشی دبیران زیست شناسی کشور واگذار نماید‌.
۱۳- دو انجمن برگزار کننده این کنفرانس، از وزارت آموزش و پرورش تقاضا دارند با حمایت هم جانبه خود از تشکیل اتحادیه انجمن های دبیران زیست شناسی کشور، همانند اتحادیه انجمن های علوم زیستی وزارت علوم، موجبات تشریک مساعی و تسهیل تبادل اطلاعات انجمن های علمی زیست شناسی دبیران را فراهم سازند.
۱۴- دو انجمن برگزار کننده این کنفرانس، بر اهتمام خود جهت همکاری مستمر در برگزاری " کنفرانس دوسالانه دبیران زیست شناسی ایران" در سال های آتی به کمک اساتید دانشگاه های مختلف و دبیران زیست شناسی کشور با حمایت وزارتین متبوع تأکید می ورزند.
 
خدایا چنان کن سرانجام کار         تو خشنود باشی و ما رستگار
***
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰- دانشگاه خوارزمی
 
 
 
 

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 2370 بار   |   دفعات چاپ: 235 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر