راهنمای جستجو در DOAJ

 | تاریخ ارسال: 1400/3/5 | 
 برای استفاده از این پایگاه به این آدرس مراجعه نمایید.
WWW.doaj.org
 
راهنمای مجلات دسترسی آزاد پایگاهی علمی شامل اطلاعات و پیوند دسترسی رایگان  به مجلات علمی است که دسترسی به آنها بدون محدویت است.
این پایگاه در سال ۲۰۰۳ کار خود را با ۳۰۰ عنوان مجله آغاز نمود و در حال حاضر، بیش از ۱۶ هزار مجله دسترسی آزاد را پوشش می دهد. این پایگاه یک فهرست راهنما از مجلاتی است که مقالات خود را به صورت دسترسی آزاد منتشر می کنند.
 
 
ویژگی های پایگاه DOAJ:
  • ساختارآن ساده بوده و دسترسی به متن مقالات آن نیز راحت می باشد.
  • پایگاه مذکور پایگاهی جامع بوده و تمام موضوعات علمی را در بر می گیرد.
  • یکی از نقاط قوت این پایگاه،  مقالات با زبان های مختلف را شامل می شود.
  • مجلات آن به صورت رایگان و تمام متن و بدون محدویت قابل دسترس هستند.
  • مجلاتی که دیگر منتشر نمی شوند، از این پایگاه حذف می شوند. مگر اینکه عناوین دیگری جایگزین آن شده باشد. به عبارت دیگر تمام عناوین آن روز آمد می باشد. مزیت این کار اطلاع از مجلات فعال و با دسترسی رایگان است.
انواع جستجو:
از دو روش می توانید در این پایگاه جستجو نمایید.
  1. جستجوی ساده
  2. جستجوی پیشرفته
  1. جستجوی ساده:
در صفحه اول پایگاه ، همان طوری که در تصویر پایین مشاهده می کنید؛ جستجو در دو سطح ژورنال ها یا مقاله امکان پذیر است. برای جستجوی ساده عبارت مورد نظر را در کادر وارد کرده و کلید enter را فشار دهید. می توانید از دکمه کنار کادر جستجو ( SEARCH) مشخص کنید که جستجو در کدام قسمت رکوردها انجام شود. اگر ژورنال ها را انتخاب نمایید، فیلد هایی مانند: در همه ی فیلدها، عنوان، ISSN، موضوع و  ناشر در منوی آبشاری کنار کادر جستجو نمایش داده می شوند.



اگر مقاله را انتخاب کنید، فیلدهایی مانند: در همه ی فیلد ها، عنوان، چکیده،موضوع و نویسنده در منوی آبشاری کنار کادر جستجو نمایش داده می شوند.



۲- جستجوی پیشرفته:
اگر بخواهید جستجوی دقیق تری داشته باشید، از جستجوی پیشرفته استفاده کنید؛ بر روی آیکون search (با شماره ۱ علامت گذاری شده) کلیک کرده و یکی از گزینه های (articles  یا  journals) را انتخاب کنید. در منوی آبشاری (با شماره ۲ علامت گذاری شده) ، می توانید فیلد مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
اگر گزینه مقاله را انتخاب کنید مانند تصویر پایین فیلدهایی مانند: در همه ی فیلدها، عنوان، چکیده، کلمات کلیدی، نویسنده، شماره انحصاری نویسنده( ارکید )، شماره دیجیتال مقاله و زبان نمایش داده می شود و با انتخاب هر کدام ، می توانید جستجوی خود را به آن فیلد محدود کنید.



چنانچه گزینه مجلات را انتخاب کنید، فیلد هایی مانند: عنوان،کلمات کلیدی، موضوع،
 ISSN، ناشر، کشور و زبان مجله در منوی آبشاری کنار کادر جستجو نمایش داده می شوند. (مانند تصویر پایین)


 
نکته: در جستجوی پیشرفته می توانید با استفاده از عملگرهای بولی (AND  ، OR،  NOT) چندین کلمه را با هم ترکیب نموده و جستجوی دقیق تری انجام دهید.
AND: برای ترکیب دو مفهوم است و در صورتی که بین دو کلید واژه در عبارت جستجو قرار گیرد، رکوردهایی را بازیابی می کند که هر دو کلید واژه را با هم داشته باشد.
OR: جهت ترکیب واژهای مشابه، کلمات دارای اختصارو کلماتی که دو شکل املایی دارند به کار می رود و رکوردهایی را بازیابی می کند که یک یا هر دو کلید واژه را در خود داشته باشد.
NOT: برای حذف کردن یک واژه خاص از جستجو به کار می رود. هرگاه بین دو کلید واژه قرارگیرد، رکوردهایی را بازیابی می کند که کلید واژه اول را داشته باشد ولی کلید واژه دومی را نداشته باشد.
 
صفحه نتایج :


 
۱-پس از جستجو، نتایج بازیابی شده را می توانید بر اساس یکسری آیتم ها مانند : میزان مرتبط بودن، عنوان، تاریخ انتشار، تاریخ پیوستن به سایت DOAJ مرتب نمایید.
۲- در این قسمت می توانید نتایج را بر اساس موضوع، مجله، سال انتشار..محدود نمایید.
 
 
مرور موضوعی مجلات:
در سمت چپ صفحه، ژورنال ها و مقاله بر اساس چندین مقوله موضوعی اصلی تقسیم بندی شده اند که هر یک شامل چندین هزار رکورد می باشد.



نکته:
مجلات دسترسی آزاد می توانند برای نمایه شدن در DOAJ  از قسمت Apply درخواست دهند. لازم به ذکر است که مجلات باید شرایط نمایه شدن را رعایت کنند.در منوی بالای سایت، راهنما و شرایط عضویت مجلات در پایگاه DOAJ قرار داده شده است.


 




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 1211 بار   |   دفعات چاپ: 146 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر