امکان نصب ویندوز 11 روی پردازنده‌های قدیمی با فایل ISO وجود دارد؛ اما توصیه نمی‌شود امکان نصب ویندوز ۱۱ روی پردازنده‌های قدیمی با فایل ISO وجود دارد؛ اما توصیه نمی‌شود

 | تاریخ ارسال: 1400/6/13 | 
مایکروسافت با انتشار پستی در وبلاگ ویندوز از پشتیبانی ۱۰ پردازنده نسل هفتم اینتل از ویندوز ۱۱ و امکان نصب ویندوز ۱۱ روی پردازنده‌های قدیمی خبر می‌دهد.

مایکروسافت با انتشار بیلد جدید ویندوز ۱۱، برنامه جدیدش برای نصب این سیستم‌عامل روی کامپیوترهای قدیمی را رونمایی کرد. ردموندی‌ها با معرفی ویندوز ۱۱ برای اولین‌بار از زمان ویندوز ۷، حداقل مشخصات سخت‌افزاری برای اجرای این سیستم‌عامل را تغییر داد که باعث ایجاد موج منفی بین کاربران شد؛ چون بسیاری از افراد سیستم‌عاملشان را به ویندوز ۱۱ نمی‌توانند ارتقا دهند.

درحالی‌که حداقل مقدار رم و حافظه برای اجرای ویندوز ۱۱ افزایش پیدا کرده است، بیشترین تغییرات در بخش اجباری‌شدن استفاده از TPM ۲.۰ و Secure boot و حداقل پردازنده موردنیاز نسل هشتم اینتل و AMD ذن ۲ یا کوالکام سری ۷ و ۸ و جدیدتر را شامل می‌شود. چند روز بعد از اعتراض‌های کاربران، مایکروسافت اعلام کرد که پردازنده‌های نسل هفتم اینتل و نسل اول پردازنده‌های AMD Zen را دوباره بررسی خواهد کرد.
 

مایکروسافت دیروز رسما نتیجه بررسی‌اش را اعلام کرد و تقریبا همچنان به نظر گذشته خود پایبند است. مایکروسافت می‌گوید پس از همکاری با AMD و بررسی دوباره نسل اول پردازنده‌های AMD Zen، به این نتیجه رسیده است که امکان پشتیبانی از این پردازنده‌ها وجود ندارد و ویندوز ۱۱ رسما از نسل اول پردازنده‌های AMD Zen پشتیبانی نخواهد کرد.

بااین‌حال، در بخش پردازنده‌های نسل هفتم اینتل تغییرات کوچکی ایجاد شده است. درمجموع، مایکروسافت ۱۰ پردازنده نسل‌هفتمی اینتل را به فهرست پردازنده‌های قابل‌پشتیبانی از ویندوز ۱۱ اضافه کرده است که آن‎‌ها را درادامه خواهید دید:
 

مایکروسافت می‌گوید در آینده پردازنده‌های بیشتری از سری Intel Xeon و W-Series را برای پشتیبانی از ویندوز ۱۱ به این فهرست اضافه می‌کند؛ اما هنوز مشخص نیست که دقیقا منظور مایکروسافت کدام مدل‌ها خواهد بود.

البته جای تعجبی نیست که مایکروسافت درنهایت تصمیم گرفت فهرستی کوچکی از پردازنده‌های نسل هفتم اینتل را برای نصب ویندوز ۱۱ رسما تأیید کند. برای مثال، Surface Studio ۲ تا قبل از اضافه‌شدن پشتیبانی از پردازنده Core i۷-۷۸۲۰HQ رسما به ویندوز ۱۱ ارتقا نمی‌یافت و این موضوع بی‌شک برای برند سرفیس نمره منفی بزرگی بود.
 

امکان نصب ویندوز ۱۱ روی پردازنده‎‌های قدیمی با استفاده از فایل ISO

سخن‌گوی مایکروسافت تأیید کرد کاربران پردازنده‌‌های قدیمی ازطریق فایل ISO یا Media Creation Tool بدون اینکه پردازنده‌شان بررسی شود، می‌توانند ویندوز ۱۱ را نصب کنند؛ اما این تمام ماجرا نیست و مایکروسافت در این بخش محدودیت‌هایی ایجاد کرده است. مایکروسافت می‌گوید با این روش ویندوز ۱۱ در زمان نصب فقط مدل پردازنده را بررسی نمی‌‎کند؛ ولی کامپیوتر باید از  TPM ۱.۲ پشتیبانی کند و حداقل ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی و ۴ گیگابایت حافظه رم داشته و پردازنده‌اش ۶۴ بیتی دوهسته‌ای باشد.

بااین‌حال، این تمام ماجرا نیست؛ زیرا طبق اعلام مایکروسافت، کامپیوترهایی که به این روش به ویندوز ۱۱ ارتقا پیدا می‌کنند، به‌روزسانی‌های جدید را از‌طریق بخش آپدیت ویندوز ۱۱ نمی‌توانند دریافت کنند و در‌صورت نیاز، به‌روزرسانی‌های جدید را باید به‌صورت دستی از سایت مایکروسافت دانلود و نصب کنند. به‌همین‌دلیل، مایکروسافت به کاربران توصیه نمی‌کند از این روش برای نصب ویندوز ۱۱ روی کامپیوترهای قدیمی استفاده کنند.

انتشار نسخه جدید PC Health Check با توضیحات بیشتر

نسخه اولیه نرم‌افزار PC Health Check که برای بررسی اجرایی‌بودن ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر منتشر شده بود، طراحی مناسبی نداشت و اطلاعات زیادی درباره دلیل پشتیبانی‌نکردن کامپیوتر شما از ویندوز۱۱ ارائه نمیداد. مایکروسافت از زمان انتشار نسخه اولیه این برنامه، از کاربران ویندوز اینسایدر درخواست کرد تا دیدگاه‌هایشان را برای بهبود این برنامه به مایکروسافت ارسال کنند.

مایکروسافت با جمع‌بندی این دیدگاه‌ها، نسخه جدید PC Health Check را برای کاربران ویندوز اینسایدر در‌دسترس قرار داده است. در این نسخه، کاربران توضیحات کامل‌تر و شفاف‌تری مشاهده می‌کنند و دقیقا متوجه خواهند شد که کامپیوترشان به چه دلیل از ویندوز ۱۱ پشتیبانی نمی‌کند. به‌عنوان مثال، اگر Secure Boot در کامپیوتر شما غیرفعال باشد، با پرچمی زرد‌رنگ نمایش داده خواهد شد که کنارش نوشته شده است this PC must support Secure Boot. همچنین، لینکی برای آموزش فعال‌کردن Secure Boot در‌اختیار کاربر قرار می‌‌گیرد. این نسخه از PC Health Check فعلا در‌اختیار کاربران ویندوز اینسایدر قرار داد و بعد از مدت کوتاهی، برای تمامی کاربران دردسترس قرار خواهد گرفت.

درنهایت، مایکروسافت به این موضوع اشاره می‌کند که طبق بررسی آن‌ها، نصب ویندوز ۱۱ روی کامپیوترهایی که حداقل نیاز‌های سخت‌افزاری را ندارند، باعث افزایش ۵۲ درصدی کرش کرنل ویندوز شده است. درحالی‌که کامپیوترهایی که از سخت‌افزار مورد‌نیاز ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنند تا ۹۹/۸ درصد بدون کرش به کارشان ادامه داده‌اند. مایکروسافت می‌گوید یکی از اهداف این شرکت از ایجاد حداقل سخت‌افزار جدید برای نصب ویندوز ۱۱، افزایش امنیت ویندوز در‌مقابل حملات سایبری است.




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 982 بار   |   دفعات چاپ: 159 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر