مراسم گرامیداشت هفته پژوهش برگزار شد مراسم گرامیداشت هفته پژوهش برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1400/10/24 | 
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه روز سه شنبه ۲۱ دیماه ۱۴۰۰ مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تکریم مقام پژوهشگران با حضور آقای دکتر حبیبی ریاست دانشگاه، دکتر خیر الدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مهندس طالقانی از شرکت ملی نفت ، دکتر شنبه زاده معاون پژوهشی دانشگاه، دکتر کلباسی مدیر پژوهش ؛ معاونت ها ، مدیران ستادی، اساتید ، پژوهشگران و ... در تالار ابوریحان دانشگاه برگزار شد.
 آقای دکتر حبیبی ریاست محترم دانشگاه ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان در مراسم سخنان خود را با  قرائت آیه ۸۰ سوره مبارکه اسراء آغاز کردند: وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا
ایشان گفتند: امسال برنامه های هفته پژوهش بصورت ترکیبی حضوری و مجازی برگزار شد . با توجه به تعریف ماموریت های استانی حوزه پژوهش که برای دانشگاه خوارزمی در استان البرز در نظر گرفته شده است ما در این حوزه هدایت، راهبری، هماهنگی و به مقصد رساندن مجموعه فعالیت های پژوهشی را در دستور کار قرار دادیم
دکتر حبیبی با اشاره به اقدامات دانشگاه خوارزمی در توسعه فناوری عنوان کردند: با استفاده از فضاهای موجود،  مراکز رشد در تهران و کرج و یک خانه خلاق برای رشته های علوم انسانی در دانشگاه ایجاد شد که در حال حاضر آماده بهره برداری است و امیدواریم با حضور مسئولین استانی این مجموعه افتتاح شود.
رییس دانشگاه خوارزمی، با اشاره به روند تکمیل مراکز رشد گفتند: به منظور جذب واحدها و هسته های فناور در دو نوبت فراخوانی را منتشر کردیم که با ارزیابی های انجام شده برخی از هسته های فناور متقاضی پذیرش شدند تا در مراکز رشد دانشگاه مستقر شوند.
دکتر حبیبی با تاکید بر اینکه تحقیقات انجام شده باید بر موضوعات اجتماعی متمرکز شود، یادآور شد: انتظار امروز جامعه مراجعه بیشتر به دانشگاه ها برای رفع معضلات کشور است؛ موردی که در گذشته نبوده است ولی در طول چند سال اخیر شاهد بودیم که در یکسری از بحران ها و ابر چالش های کشور از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و تیم های دانشگاهی درخواست همکاری شد تا آنها راهکارهای فناورانه برای رفع چالش ها ارائه دهند.
ایشان افزودند: انتظار می رود موضوعات و پژوهشهای پارساهای دانشجویان( رساله و پایان نامه) متوجه موضوعات اجتماعی باشد هر چقدر در این زمینه بیشتر کار شود تیم های دانشگاهی می توانند راهکارهای مفید و موثری ارائه دهند.
در ادامه  حجت‌الاسلام و المسلمین  آقا تهرانی مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گفتند: همه اندیشمندان از سقراط گرفته تا عصرحاضر یک جایگاه ویژه ای برای علم و معرفت در نگاه انسان ها ترسیم کرده‌اند.  چیزی که عقل انسان به آن حکم می‌کند تعبیری است که در ادعیه ما به روشنی به چشم می‌خورد و مصداق آیه شریفه اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عِلْمٍ لاَ یَنْفَعُ  است. خدایا به تو پناه می برم از علمی که نفع آن به انسان نمی رسد علمی که نفع آن به انسان نمی‌رسد؛ مانند گنجی است که از آن خرج نشود و فقط باعث زحمت کسانی است که آن را جمع آوری کردند علم نافع بایستی متناسب با نیازها و ضرورت‌ها باشد .
در ادامه آقای دکتر خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رتبه جهانی ایران در شاخص فناوری را ۷۱ و در شاخص نوآوری۶۰   دانست و گفتند: این اعداد نشان می دهد که ما نتوانستیم از تحقیقات و همچنین پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری به خوبی استفاده کنیم
ایشان با اشاره به سابقه ۱۰۲ سال فعالیت دانشگاه خوارزمی گفتند: این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه‌های کشور است که به امر پرورش و تربیت نیروهای انسانی چون شهید رجایی پرداخته استدکتر خیرالدین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه شرکت های دانش بنیان موثرترین مولفه های اقتصاد مقاومتی هستند، اظهار کرد: بر اساس آمارها جایگاه ایران در تولید علم در سال ۲۰۲۱ رتبه ۱۶ دنیا بوده است و امسال این رتبه به رتبه ۱۵ جهانی رسید که این امر به دلیل تلاش های پژوهشگران بوده است.
ایشان با تاکید بر اینکه رتبه ایران در شاخص تولید علم در منطقه اول است، خاطر نشان کرد: کشور بعد از ایران، ترکیه با اختلاف زیاد است به گونه ای که تعداد مقالات منتشر شده از سوی محققان ایرانی ۷۴ هزار سند و تعداد مقالات محققان کشور ترکیه ۵۹ هزار سند است.
ایشان ادامه داد: دانشگاه های نسل اول دانشگاه های آموزش محور، دانشگاه نسل دوم دانشگاه های پژوهش محور و دانشگاه نسل سوم دانشگاه های کارآفرین هستند و اکنون ما باید به سراغ نسل های چهارم و پنجم دانشگاه ها برویم. این دسته از دانشگاه ها دانشگاه های جامعه محور و مسوولیت پذیر هستند.
دکتر خیرالدین تحقیقات را شامل ۳ دسته بنیادی، کاربردی و توسعه ای دانست و یادآور شد: در حال حاضر تمرکز کشور بر تحقیقات بنیادی است و این در حالی است که اگر در دانشگاهی ۴ تحقیق انجام می شود، ۳ مورد آن باید به قرارداد منجر شود، چرا که با کاربردی کردن تحقیقات است که می تواند دانشگاه کارآفرین ایجاد شود و تولید ثروت کرد.
وی با اشاره به راه اندازی معاونت فناوری در وزارت علوم با بیان اینکه در دانشگاه ها نیز باید دو مدیریت  فناوری و پژوهشی ایجاد شود، گفت: فناوری در دانشگاه ها باید متولی داشته باشد تا بتواند دانشجویان را به سمت استقرار در مراکز رشد سوق دهد. 
ایشان با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در اشتغال زایی گفتند: بر اساس آمارها ۴۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه ها بیکار هستند ولی از سوی دیگر ۶۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای وارد بازار کار شده اند و از سوی دیگر شرکت های دانش بنیان ۵۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی را جذب کرده اند.
دکتر خیرالدین، به بیان برنامه های اولویت دار معاونت فناوری وزارت علوم پرداخت و افزود: رصد و دیپلماسی فناوری و تعامل دانشگاه ها با پارک علم و فناوری و توسعه فناوری های نرم از جمله برنامه های اولویت دار ما استدر ادامه مراسم از ۱۸ محصول فناوران  دانشگاه خوارزمی با حضور دکتر خیرالدین معاون فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.
اسامی این محصولات به این شرح است:
دستگاه تراش سنگ‌های گرانبها
دستگاه تصفیه هوای فلو
کیت تشخیص ماده مخدر، کاغذ کروماتوگرافی لایه نازک و کیت تشخیص آلایندگی سطوح
مینی توربین بادی خانگی با توان ۱۸۰۰ وات
قطعه نازل ردیف یک توربین GE سوپر آلیاژ تصفیه شده N۱۵۵
قطعات پمپ اکسیژن برای بیماران کرونایی
قطعه نازل ردیف توربین GE سوپر آلیاژ تصفیه شده FX۴۱۴
کارت های هدیه دیجیتال (صنایع خلاق)
پایش سلامت سازه با استفاده از اینترنت اشیا، پلتفرم و سخت افزار
شیرین ساز گاز ترش حذف H۲S
فیلتر تصفیه مخصوص فاضلاب
کاغذ دیواری بر پایه کربنات کلسیم
دستگاه تشخیص عارضه اسکلتی
دستگاه شبیه ساز باران‌های اسیدی برای مصالح ساختمانی
ترموکوپل‌ها و سنسورهای حرارتی در کوره‌ها
سیستم معاملات الگوریتمی بازار سرمایه
داشبورد هوشمند آمایش آموزش عالی
فریزر آزمایشگاهی منفی ۷۰ درصد سانتی گراد
در این مراسم همچنین از NFT لوگوی دانشگاه خوارزمی در فرا جهان رونمایی شد.
در ‍‍پایان مراسم از پژوهشگران برتر و مجریان برگزیده طرح‌های پژوهشی برون دانشگاهی ؛  پارساهای برتر ؛  نشریه های برتر ؛  دانشکده های برتر ؛  آزمایشگاه برتر و ... با اهدای لوح تقدیر بعمل آمد.
 

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 3517 بار   |   دفعات چاپ: 160 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر