گزارشی از اولین رویداد بررسی چالش ها و راهکارهای اشتغال زایی دانش بنیان

 | تاریخ ارسال: 1401/3/21 | 
بیش از ۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند
کرج - دانشگاه خوارزمی - معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه بایستی تولید در کشور را مبتنی بر نیاز اشتغال آفرین و دانش بنیان دنبال کنیم، گفت: بیش از ۴۰ درصد بیکاران در کشور از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه خوارزمی، علی خیرالدین روز پنجشنبه در رویداد بررسی چالش ها و راهکارهای اشتغالزایی دانش بنیان در علوم زمین که در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی برگزار شد، به صورت آنلاین حضور یافت و افزود: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم بر تولیدات دانش بنیان برنامه هایی دارید که یکی از آن ها بهبود شاخص های فناوری و نوآوری کشور و گسترش گفتمان فناوری و نوآوری می باشد.
وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این هدف باید برنامه هایی از جمله تعامل بین دانشگاه ها را دنبال کنیم، اظهار داشت: ایجاد مدرسه اشتغال در دانشگاه ها و وضع اشتغال دانش بنیان برای فارغ التحصیلان دانشگاهی از دیگر برنامه های وزارت علوم به شمار می رود.
خیرالدین گفت: متاسفانه تعداد متقاضیان پذیرش در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد رو به کاهش است که دلیل آن عمل نکردن به ماموریت ها در بخش کارآفرینی و نوآفرینی در شتاب دهنده ها می باشد.
وی با تاکید بر اینکه بایستی اعضای هیات علمی وارد شوند تا پذیرش در پارک ها و مراکز رشد افزایش یابد، افزود: هم اکنون ۴۹ پارک علم و فناوری و ۲۴۶ مرکز رشد داریم که نتیجه آن ایجاد ۹۰ هزار شغل دانش بنیان در پارک های علم و فناوری و ۳۲۰ هزار شغل در شرکت های دانش بنیان است.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم توسعه و تقویت و تکمیل زیست بوم فناوری و نوآوری و کارآفرینی و اشتغال آفرینی دانش بنیان را از اهداف این معاونت برشمرد و گفت: در این راستا در دانشگاه ها فعالیت های خوبی را آغاز کرده ایم.
وی افزود: بایستی در دانشگاه ها و مراکز علمی، ابتدا مراکز کارآفرینی و نوآوری و سپس مراکز رشد و پس از آن پردیس فناوری و نوآوری ایجاد شود.

راه اندازی پردیس فناوری و نوآوری در خوارزمی در آینده ای نزدیک
خیرالدین تصریح کرد: در آینده ای نزدیک پردیس فناوری و نوآوری در دانشگاه خوارزمی ایجاد خواهد شد و بعد از دو سال پارک علم و فناوری نیز را در این دانشگاه برای ایجاد بستر اشتغال راه اندازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه نخستین پردیس فناوری و نوآوری در دانشگاه یزد ایجاد شده، گفت: ترویج کارآفرینی بستر مناسبی برای اشتغال و فرهنگ سازی در این بخش است که برای این منظور طرح ملی ترویج کارآفرینی را دنبال می کنیم.
معاون وزیر علوم افزود: در مرحله اول این طرح ۳۰ هزار دانشجو وارد عرصه می شوند که با پرداخت یک میلیون تومان در دوره های کارآموزی آن وارد می شوند و در فاز بعدی پنج میلیون برای کارآفرینی پرداخت می شود که تورهای کارآفرینی در این فاز برگزار می شود تا دانشجویان، مدیران و کارشناسان در حوزه فناوری با دستاوردهای شرکت های دانش بنیان آشنا شوند ضمن اینکه انتقال تجربه هم صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه در این رویداد تمام نقش آفرینان زیست بوم فناوری و نوآوری دیده می شوند، افزود: اشتغال آفرینی مهمترین بخش کار ماست که طرح های مختلفی را در دست اقدام داریم.
وی تصریح کرد: برای اشتغال فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی باید به صورت تخصصی کار شود که چه قدمی برای آن ها می توان برداشت.
خیرالدین با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۵ هزار برای فارغ التحصیلان در شرکت های دانش بنیان ایجاد شغل شد که اکنون به ۹۰ هزار نفر رسیده است، گفت: این موضوع نشان می دهد در این بستر می توان برای تحصیل کردگان ایجاد شغل و جلوگیری از مهاجرت آن ها شود.
وی افزود: مدارس اشتغال در خیلی از دانشگاه ها شکل گرفته و دانشجو هم راستا با تحصیل می تواند در این مدرسه برای مهارت آموزی نام نویسی کند.
وی از جمله طرح های اشتغالزایی مورد پیگیری در وزارت علوم را طرح «دستیار فناوری» عنوان کرد و اظهار داشت: در این طرح به دانشجویان حقوق پرداخت می شود که اعتبار آن نیز تامین شده است.
معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه به پارک های علم و فناوری ۳۱ استان این اعتبار پرداخت شده است و ارتباط بین دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان ایجاد می شود، گفت: ثبت نام برای این طرح از اول تا ۳۱ خرداد ماه بوده که تاکنون استقبال خوبی از آن  صورت گرفته است.
وی افزود: در این طرح حدود هشت هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۹۰۰ شرکت دانش بنیان نام نویسی کرده اند که در نتیجه تاکنون ۱۷۵ تفاهم نامه صورت گرفته است.
وی یکی دیگر از طرح های مورد پیگیری وزارت علوم را طرح جوانه سه عنوان کرد و بیان داشت: طرح پساد دکترای فناوری و نوآوری هم داریم که حقوقی ماهیانه تا ۱۰ میلیون تومانی به شرکت کنندگان در این طرح پرداخت می شود.
خیرالدین با بیان اینکه سامانه نظام ایده و نیازها (نان) در وزارت علوم راه اندازی شده، گفت: در این سامانه ارتباط بین صنعت و نیازها دیده شده است و نظامی ایجاد شده که تمام نیازها را جمع آوری و ایده ها بر اساس نیازها تعریف می شود.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را مصوب کرده و یکپارچه سازی سامانه ها به عهده وزارت علوم گذاشته شده است.
وی اضافه کرد: نقشه جامع ایده ها و توانمندی های کشور در این سامانه دیده می شود و یک میلیون و ۷۵۶ هزار مقاله و ایده در سامانه وارد شده و چهار هزار و ۸۷۰ نیاز نیز در آن تعریف شده است.
معاون وزیر علوم به برنامه های این سامانه اشاره کرد و گفت: نظام ایده ها و نیازها، جریان اقتصادی نوین و جستجوی آزمایشگاه های مرجع (جام) از برنامه های آتی این سامانه است.
وی، اجرایی کردن شعار سال، معرفی محصولات و نیازمندی های شرکت های دانش بنیان، توانمندی شرکت ها و واحدهای فناور، دوره های آموزشی مهارت محور و تولید مبتنی بر نیاز جامعه و صنعت و در بستر دانش بنیان را از جمله بسترهای مناسب برای فعالیت در نان عنوان کرد.

دانشجویان علم و توان خود را برای آسایش جامعه به کار گیرند
رییس دانشگاه خوارزمی نیز در این رویداد گفت: اتفاقات مهم و ارزشمندی در فرهنگ دانشگاهی در حال رخ دادن است و برگزاری این رویدادها جزیی از این فرهنگ سازی است زیرا هم اساتید، دانشجویان و کارکنان وارد فضاهایی می شوند که بعد از آموزش و پژوهش به دنبال مساله یابی و حل مسایل جامعه هستند که بسیار ارزشمند است.
عزیزاله حبیبی افزود: حرکت هایی از این نمونه نشان می دهد دانشگاه زنده و پویا است و دانشجویان در تمام مقاطع آمادگی دارند در این وطن خدمت کنند و دانسته ها و آموخته های خود را در خدمت جامعه به کار گیرند.
وی اظهار داشت: از جمله مزایای برگزاری این رویداد این است که این مجموعه فعالیت ها دیگر  تک فعالیت و منفرد و شخصی نیست بلکه جریان سازی است که دانشجویان و اساتید را به دنبال خود می آورد و هم مراکز پژوهشی را به خط می کند ضمن اینکه مراکز صنعتی نیز اثرات این فعالیت ها را در بهبود تولید و عملکرد خود و بهره وری خود به عینه مشاهده می کنند.
حبیبی ابراز امیدواری کرد که این رویداد ها آغاز حرکتی برای دانشجویان باشد که سدشکنی کنند و علم و تخصص و توان خود را برای آسایش مردم به کار گیرند.

۷۰درصد دکل های حفاری نفت در داخل کشور تولید می شود
 معاون اکتشاف مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: تا ۳۰سال پیش ۹۰ درصد دکل های حفاری نفت کشور وارداتی بود که اکنون ۷۰ درصد این دکل ها در داخل تولید می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه خوارزمی، بهمن سلیمانی روز پنجشنبه در نشست تخصصی بررسی چالش ها و فرصت های اشتغالزایی دانش بنیان در علوم زمین که در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی برگزار شد، افزود: 
تلاش ها براین است تا تمام دکل های حفاری با کمک شرکت های دانش بنیان در داخل کشور ساخته شود.
وی  با بیان اینکه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ۱۰ پروژه بزرگ را به دانشگاه های کشور سپرده است، گفت:  امروز از ظرفیت برخی نهادها مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  در بخش صنعت نفت استفاده می شود.
معاون اکتشاف مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: بایستی به ایده های فناورانه و ابداعات بها داده شود و انگیزش های پیشرو و همه افراد در دانش بنیان ها باید خلاق باشند که اگر نباشند دانش بنیان نیستند ضمن اینکه شرکت های دانش بنیان از راه های جدید برای فعالیت استفاده کنند و از فعالیت های کلاسیک خارج شوند.
مساله اشتغال بایستی با همفکری حل شود
رییس دانشکده علوم زمین دانشگاه خوارزمی نیز در نشست تخصصی بررسی چالش ها و فرصت های اشتغالزایی دانش بنیان در علوم زمین گفت:  امسال، سال علوم پایه از طرف یونسکو و سال تولید، اشتغال آفرین و دانش بنیان از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده که به همین دلیل تصمیم گرفتیم این رویداد را برگزار کنیم.
محمد نخعی افزود: حل مشکلات اشتغال زایی فقط هدف این نشست نیست بلکه به دنبال ایجاد یک بستر برای تفکر در این زمینه هستیم زیرا اشتغال یک مساله بزرگ برای کشور است که باید با همفکری حل شود.
وی با تاکید بر اینکه بایستی بدانیم برای حل مشکلات و حل مساله در کشور باید چه کنیم، اظهار داشت: بایستی بدانیم چرا دولت برای دریاچه ارومیه هفت هزار میلیارد تومان بودجه گذاشت ولی برای هامون کاری نکرد و چرا گرد و خاک خوزستان تبدیل به یک مساله ملی شد و بعد از چند سال مطرح شد.
نخعی گفت: باید بدانیم در حوزه علوم زمین و اشتغالزایی چگونه مشکل اشتغال را به یک مساله ملی تبدیل کنیم که در دولت و مجلس به آن اهمیت دهند و چرا استادیوم رفتن خانوم ها مساله شده ولی این گونه مسائلی که تضاد منافع است مطرح نمی شود.
وی افزود: باید بدانیم که چگونه مساله اشتغالزایی به یک مساله ملی تبدیل شود و باید کاری کنیم بتوانیم کافه اشتغالزایی علوم زمین در کل کشور به وجود آید.
وی با بیان اینکه ایجاد این کافه ها مهمترین بخش رشد یک کشور است، تصریح کرد: در فضای مجازی گفته شده که سوییس بعد از جنگ جهانی برای بازسازی کشورش کتابخانه تولید کرد که پس از چند سال اکنون نتیجه اش دیده می شود و یک کشور صلح جو است و در شرایطی که ۴۶ کشور با هم درگیر هستد حافظ منافع آن ها سوییس است.
رییس دانشکده علوم زمین دانشگاه خوارزمی گفت: بایستی با ایجاد مساله در کشور به دنبال رفع مشکلات باشیم.
رویداد بررسی چالش ها و فرصت های اشتغال زایی دانش بنیان در علوم زمین با مشارکت دانشکده علوم زمین دانشگاه خوارزمی، شتابدهنده تواناتک و مرکز رشد و احدهای فناوری دانشگاه خوارزمی  بصورت یک پنل و نشست تخصصی برگزار شد.

 مراکز اجرایی و تصمیم گیری کشور خود را رقیب دانشگاه ها می دانند
کرج - دانشگاه خوارزمی - رییس هیات مدیره انجمن ژئوفیزیک ایران با بیان اینکه مراکز اجرایی و تصمیم گیری کشور خودشان را رقیب دانشگاه ها می دانند، گفت : طبق بررسی های علمی نباید پژوهشگاه ها وابسته به دستگاه های اجرایی کشور باشند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه خوارزمی، محمدرضا حاتمی روز پنجشنبه در نشست تخصصی بررسی چالش ها و فرصت های اشتغالزایی دانش بنیان در علوم زمین که در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی برگزار شد، افزود: اقتصاد کشور به علت واردات محور بیمار است  و این امر  منجر به افزایش بیکاری در کشور شده است.
وی  بیکاری ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی  کشور را از آثار مخرب  اقتصاد بیمار دانست و اظهار داشت: نتیجه این رویه مهاجرت نخبگان از کشور  است.
حاتمی  با بیان اینکه در دانشگاه ها تکنیک محور نیستیم و وسایل آزمایشگاهی کمی در دانشگاه ها داریم، گفت: باید به دنبال راه حل مناسبی برای برون رفت از این وضعیت باشیم.
وی با بیان اینکه  فعالیت دانش بنیان ها تولید را به صرفه  و هزینه ها را کاهش می دهد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بر موضوع اشتغال نیز تاکید دارند و بایستی مشکل کشور و عیوب را شمارش کرد که برای آن به دانش فنی نیاز داریم.
وی بحث در موضوع دانش بنیان را نیازمند تمرکز بر دانش فنی دانست و گفت: نگاه کشور به موضوع دانش بنیان دیر پرداخته شده و بایستی زمانی به سمت دانش بنیان ها می رفتیم که تحصیلات تکمیلی در کشور آغاز شد که به حدود ۳۰ سال پیش برمی گردد.
حاتمی با اشاره به اینکه دانش فنی بر اساتید دانشگاهی و جوانان تکیه دارد، افزود: در تمام دنیا دانش فنی بر دانشجویان تحصیلات تکمیلی تکیه دارد و این ۲ بخش در کشور ما فراهم است به طوریکه اکنون دانشگاه تهران ۲ هزار و ۱۰۰ عضو هیات علمی و ۵۰۰ نفر نیز خوارزمی دارد که عدد کمی نیست و تمام این ها مغزهای متفکری هستند که می تواند اتاق فکر کشور را در موضوعات مختلف تشکیل دهد.
رییس هیات مدیره انجمن ژئوفیزیک ایران ادامه داد: مشکل اینجاست که به دانشمندان متکی نیستیم و برای آن ها خوب طراحی نکرده ایم و تا زمانیکه کارهای ما در مسایل عمیق نباشد و در خصوص موضوع عمیق نگاه نکنیم نمی توانیم در اینجا برای خودمان فرمولی بنویسیم.
وی گفت: بیش از ۳۰ سال است که تحصیلات تکمیلی داریم و بهترین های مغزهای جوانان این کشور را می گیریم و به دانشگاه های برند می آوریم و بعد شاگرد اول های آن ها آینده ای برای خود نمی بینند که پرواز می کنند.
وی ارتباط دانشگاه با صنعت را یکی از مشکلات برشمرد و افزود: در کجای وزارت خانه ها دفتر ارتباط با دانشگاه ها وجود دارد و اگر قرار است مغز متفکر کشور دانشگاه ها باشند این تابلوها در وزارتخانه ها کجا هستند.
حاتمی تصریح کرد: وقتی وزارتی مثل نفت این ارتباط را ندارد از شرکت های خارجی استفاده می کند و خدمات و کالا را از خارج می خرد و نیازی به دانشگاه ها در خود نمی بیند.
وی تاکید کرد: اگر قرار است وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری سر جای خود باشد باید تمام مراکز دولتی دانشگاه ها را به رسمیت بشناسند.
وی گفت: بیش از ۱۳۰ سال است که سرمایه کشور همچون نفت و مس و آب و خاک به فروش می رود که این کشورداری نیست و بعد از طرفی دانشگاه داریم ولی مغزهایمان به فروش می رود و از کشور خارج می شوند.
رییس هیات مدیره انجمن ژئوفیزیک ایران با بیان اینکه نیروی انسانی متخصص و متفکر در کشور بسیار داریم، افزود: در پارک های علم و فناوری ثبت ایده می شود، ایده هایی که برای کارهای نو و اختراع نو است.
وی با اشاره به اینکه کشور ما در حال واردات است چون در داخل تولید به دلیل نداشتن دانش فنی نداریم، اظهار داشت: مراکز دولتی و سازمان های اجرایی و شرکت های خصوصی و دولتی بایستی از دانشگاه ها تولید دانش فنی بخواهند و اگر این نیازمندی در وزارت خانه هایی مثل نفت و صمت اعلام شود باید جدی به موضوع تحقیقات و تولید دانش فنی نگاه شود.
حاتمی گفت: زمانی این موضوع اتفاق می افتد که مالیات بر واردات به نفع تولید دانش فنی بسته شود  یعنی مالیات دانش فنی بر واردات زده شود و پول آن مستقیم به دانشگاه ها داده شود و به خزانه دولت نرود.
وی افزود: تولید دانش فنی سرمایه گذاری می خواهد و اگر قرار است یک کار ملی صورت بگیرد باید به دانشگاه ها اعتماد کرد و پارک های علم و فناوری و پژوهشگاه های استانی به دانشگاه ها وابسته باشند و اگر این مجموعه ها را به رسمیت نشناسیم متاسفانه این کار عملی نخواهد شد.
رویداد بررسی چالش ها و فرصت های اشتغال زایی دانش بنیان در علوم زمین با مشارکت دانشکده علوم زمین دانشگاه خوارزمی، شتابدهنده تواناتک و مرکز رشد و احدهای فناوری دانشگاه خوارزمی  به صورت یک پنل و نشست تخصصی برگزار شد؛ متخصصان از دانشگاه ها، انجمن های علمی و شرکت های بزرگ صنعتی نظیر شرکت ملی نفت ایران ، صنایع معدنی و آب که در حقیقت شاخه های مختلف علوم زمین را پوشش می دهند دور یک میز به تبادل نظر پرداختند.
همچنین با هماهنگی های  انجام شده  با دانشگاه های کشور که رشته های علوم زمین را تدریس می نمایند، نزدیک به ۴۰ دانشجوی ممتاز به شکل حضوری در این رویداد حضور یافتند.

 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1270 بار   |   دفعات چاپ: 108 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر