ورود به پنل کاربری
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ( OLD SITE )
دانشکده علوم مالی

مجلات معتبر علمی پژوهشی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ | 

مطالبی که در این صفحه می خوانید برگرفته از کتاب روش تحقیق در حسابداری: راهنمای عملی نگارش پایان نامه و مقاله است که تالیف خانم دکتر زهرا دیانتی دیلمی می باشد.

لازم است به عنوان یک محقق وقتی می خواهید نتایج تحقیق خود را در مجله ای به چاپ برسانید اطلاع داشته باشید که به طور کلی مجلات  تخصصی  به 3 دسته تقسیم می شوند:

1. مجلات تحلیلی و اطلاع رسانی (نظیر مجله حسابدار، مجله حسابدار رسمی، مجله حسابرس، Accountancy، Ca Magazine)

2. مجلات علمی ترویجی  (نظیر مطالعات حسابداری و حسابرسی  و...)

3. مجلات علمی پژوهشی( نظیرفصلنامه حسابداری مدیریت، The Accounting Review و..)

محقق می بایست متناسب سطح کار تحقیقی که انجام داده است، یکی از 3 دسته مجلات فوق را برای انتشار مقاله اش انتخاب کند که در ادامه به شرح این مجلات پرداخته می شود:

  • مجلات تحلیلی و اطلاع رسانی بیشتر مقالاتی که حالت ترجمه دارند و به تشریح مباحث روز و نوین حسابداری می پردازند را منتشر می کنند.

  • مجلات علمی ترویجی بیشتر مقالات مروری و یا  مقالاتی که به تریج مباحث علمی و نظری روز می پردازند و یا بعضاً حالت پژوهشی دارند اما در سطح پایین تری از مقالات علمی پژوهشی هستند را منتشر می کنند.

به طور کلی هدف مجلات تحلیلی و اطلاع رسانی و نیز مجلات علمی ترویجی، اشاعه دانش بشری و افزایش آگاهی افراد است. مطالب این مجلات، دستاوردهای علمی، فنی و حرفه ای آموزنده و جالب را به زبانی ساده برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، دانش آموزان سالهای بالای دبیرستانها، صنعتگران، مخترعین، مبتکرین وحتی افراد دارای تحصیلات غیرکلاستیک ارائه می دهند

  • مجلات علمی پژوهشی نیز صرفاً مقالاتی که علمی پژوهشی باشند و مناسب موضوع مجله بوده و دارای ارزش افزوده علمی باشند را منتشر می کنند. به عبارت دیگر مقالاتی که از دو خصلت اصالت و ابداع برخوردار باشد و نتایج آنها به کاربردها، روشها و مفاهیم و مشاهدات جدید در زمینه علمی و با هدف پیشبرد مرزهای علمی و فن آوری منجر گردد، علمی پژوهشی محسوب می شوند. مخاطبین اصلی مجلات علمی پژوهشی، اساتید دانشگاهها، دانشجویان دوره های دکتری و کارشناسی ارشد، پژوهشگران شاغل در مراکز علمی، تحقیقاتی و تولیدی هستند. مجلات علمی پژوهشی را می توان در یک تقسیم بندی کلی به 4 دسته تقسیم کرد:

1.مجلات علمی پژوهشی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور ایران

2.مجلات علمی پژوهشی نمایه شده در پایگاه ISC

3.مجلات علمی پژوهشی نمایه شده در پایگاه ISI

4.مجلات علمی پژوهشی نمایه شده در پایگاه SCOPUS

برای کسب اطلاع از  فهرست مجلات فوق الذکر،کافی است به سایت اینترنتی"سامانه ارزیابی نشریات علمی" به آدرس http://journals.msrt.ir مراجعه شود. در این سایت اطلاعات کافی درخصوص موارد زیر وجود دارد:

  • فهرست نشریات علمی نمایه شده در پایگاه بین المللی - (ISI (JCR

  • فهرست نشریات علمی نمایه شده در SCOPUS

  • فهرست نشریات نامعتبر خارجی

  • فهرست نشریات نمایه شده در پایگاه مجلات جهان اسلامISC-

  • فهرست نشریات علمی پژوهشی معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

  • مجلات علمی پژوهشی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور ایران

همواره آخرین فهرست نشریات علمی پژوهشی را می توانید با مراجعه به سایت سامانه ارزیابی نشریات  وزارت علوم دریافت کنید.

لینک مشاهده فهرست مجلات علمی پژوهشی حسابداری مورد تایید وزارت علوم

http://journals.msrt.ir/?list&sbb=19&sb=4

 لینک مشاهده فهرست مجلات علمی پژوهشی  مالی  مورد تایید وزارت علوم

http://journals.msrt.ir/?list&sbb=68&sb=4

جهت ارسال مقاله به هریک از این مجلات، لازم است به سایت اینترنتی این مجلات مراجعه شود و پس از بررسی  محورهای موضوعی که این مجلات علاقمند چاپ مقاله در آن زمینه ها هستند، متناسب موضوع تحقیق انجام شده، یک مجله را انتخاب کرده و مقاله را مطابق دستورالعمل نگارش مقالات آن مجله درآورده و از طریق ثبت نام در سایت مجله مذکور، اقدام به ارسال فایل مقاله نمود. سایت اکثر این مجلات بگونه ای طراحی شده اند که هرگونه تغییر در وضعیت مقالات از طریق ایمیل محقق به او اطلاع رسانی می شود  و محقق در جریان فرآیند داوری، رد یا پذیریش مقاله خود قرار می گیرد.

  • مجلات علمی پژوهشی نمایه شده در پایگاه ISC

منظور از مجلات ISC، مجلاتی است که در پایگاه استنادی علوم کشورهای اسلامی[1] نمایه شده اند. این پایگاه، نخستین نظام رتبه بندی استنادی در جمهوری اسلامی ایران است که توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز تهیه شده است. تاریخچه تاسیس این پایگاه بدین صورت بوده است که براساس بیانات حکیمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر ایجاد پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و پیرو مصوبه نهمین مجمع عمومی وزرای آموزش و پرورش کشورهای اسلامی در سال 1386 (2007 میلادی) در رباط پایتخت مراکش و نیز مصوبه چهارمین نشست وزارت آموزش عالی کشورهای اسلامی در سال 1387 (2008 میلادی) در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان و در نهایت موافقت قطعی شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناووری  ایران در سال ۱۳۸۷، این موسسه به طور رسمی شروع به کار کرد[2]. بنابراین، ایران سومین کشور دنیا بعد از آمریکا (ISI) و هلند (Scopus) [3] بود که تولید نظام استنادی را آغاز کرد. بدین ترتیب، این پایگاه بعد از پایگاه استنادی علمی[4](ISI) و پایگاه اسکوپوس در هلند، سومین پایگاه استنادی برای سنجش عملکرد پژوهشی کشورها محسوب می شود که ۵٧ کشور در آن مشارکت دارند پایگاه استنادی علوم جهان اسلام( به آدرس اینترنتی http://www.isc.gov.ir) از بدو تأسیس در پی بهبود نظام استنادی کشورهای اسلامی بوده است.

درضمن برای کسب اطلاع از همایش های معتبر می توانید روی لینک ذیل کلیک نمایید

http://mcl.isc.gov.ir/

لینک جستجو نام مجله برای اطمینان از ISC بودنش

http://mjl.isc.gov.ir/Default.aspx?lan=fa

  • مجلات علمی پژوهشی نمایه شده در پایگاه ISI

یکی از معیارهای میزان تولید علم در هر کشوری، نگارش مقاله های علمی است. این مقاله ها هر اندازه در نشریه های علمی معتبر چاپ شود و هر چقدر کیفیت این آثار بالاتر باشد، می توان به آینده علمی کشور خوش بین تر بود. چند سالی است که در کشور ما تولید علم با مقیاس موسسه اطلاعات علمی( ISI)، در مورد توجه قرار گرفته است.

موسسه اطلاعات علمی(ISI)، موسسه‌ای با تمرکز بر علم‌سنجی و انتشارات علمی است که در سال ۱۹۶۰ توسط یوجین گارفیلد که مدرک دکترای شیمی از دانشگاه پنسیلوانیا داشت تأسیس شد(البته قبل از آن نیز وجود داشت و در واقع تغییر نام داد). این مؤسسه در سال 1992 به خاطر بیماری یوجین گارفیلد به شرکت تامسون فروخته شد و به‌عنوان موسسه اطلاعات علمی تامسون[5] شناخته شد. شرکت تامسون در سال ۲۰۰۲ شرکت رویترز را نیز خریداری کرده و شرکت تامسون رویترز[6] تشکیل شد که دفتر مرکزی اش در نیویورک قرار دارد. دیوید تامسون رییس این شرکت،  با ۱۹ میلیارد دلار سرمایه در سال ۲۰۱۰ در رده بیستم میلیاردرهای دنیا قرار گرفت. موسسه ISI سابق یا تامسون رویترز فعلی در سال ۲۰۱۱ معادل ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون درآمد داشته و ۶۰ هزار کارمند در بیش از ۱۰۰ کشور جهان دارد. موسسه تامسون رویترز(ISI قدیم)[7] در سال ۱۹۷۸ حدود ۵۲۰۰ مجله را پوشش می داد. در سال ۱۹۹۸ این تعداد به ۸۰۰۰ ژورنال رسید و این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۱۷۵۹۰ مجله رسیده است. بنابراین در حال حاضر حدود 20 هزار مجله در فهرست ISI قرار دارد و حدود 2000 مجله نیز هر سال به این فهرست افزوده می شود. در واقع تامسون رویترز یک ابر شرکت است.

از کجا متوجه شویم یک مجله ISI  است؟

  1. مراجعه به سایت وزارت علوم و بررسی لیست مجلات معتبر

  2. جستجو براساس شماره SSRN مجله در سایت اییمپکت فکتور (http://impactfactor.ir/که سایتی سودمند برای بررسی رتبه مجله و اینکه در لیست سیاه یا هایجک شده وجود دارد یا خیر می باشد.

لیست مجله های تخصصی حسابداری و مالی ایران
 


بررسی‌های حسابداری و حسابرسی-دانشگاه تهران
https://acctgrev.ut.ac.ir

پژوهش‌های حسابداری مالی-دانشگاه اصفهان
http://uijs.ui.ac.ir/far

پژوهش‌های تجربی حسابداری-دانشگاه الزهرا
http://jera.alzahra.ac.ir

پیشرفت های حسابداری-دانشگاه شیراز
http://jaa.shirazu.ac.ir

حسابداری مالی-دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه
http://www.qfaj.ir

مطالعات تجربی حسابداری مالی-دانشگاه علامه طباطبایی
http://qjma.atu.ac.ir

پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی-دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
http://faar.iauctb.ac.ir

حسابداری مدیریت-دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
http://jma.srbiau.ac.ir

دانش حسابداری-دانشگاه شهید باهنر کرمان
http://njak.uk.ac.ir

تحقیقات حسابداری و حسابرسی-انجمن حسابداری ایران
http://iranianaa.ir/publications/10

دانش حسابرسی-دیوان محاسبات کشور
http://danesh.dmk.ir

دانش حسابداری مالی-دانشگاه بین المللی امام خمینی
http://jfak.journals.ikiu.ac.ir

دانش حسابرسی و حسابداری مدیریت-انجمن حسابداری مدیریت ایران
http://jmaak.srbiau.ac.ir

- انجمن مهندسی مالی ایران و دانشگاه آزاد واحد اماراتInternational Journal of Finance and Managerial Accounting
http://ijfma.srbiau.ac.ir

مطالعات حسابداری و حسابرسی-انجمن حسابداری ایران
http://iranianaa.ir/publications/11

چشم انداز مدیریت مالی و حسابداری-دانشگاه شهیدبهشتی
http://scj.sbu.ac.ir/index.php/FinancialManagementPerspective

بورس اوراق بهادار-سازمان بورس و اوراق بهادار ایران
http://journal.seo.ir

تحقیقات مالی-دانشگاه تهران
https://jfr.ut.ac.ir

مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار-دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
http://fej.iauctb.ac.ir

دانش مالی تحلیل اوراق بهادار-دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
http://jfksa.srbiau.ac.ir

دانش سرمایه گذاری-انجمن مهندسی مالی ایران
http://jik.srbiau.ac.ir

تحقیقات مالی اسلامی-دانشگاه امام حسین (ع)
http://ifr.journals.isu.ac.ir

راهبرد مدیریت مالی-دانشگاه الزهرا
http://jfm.alzahra.ac.ir

مدیریت دارایی و تامین مالی-دانشگاه اصفهان
http://uijs.ui.ac.ir

حسابداری سلامت-دانشگاه علوم پزشکی شیراز
http://jha.sums.ac.ir

اقتصاد پولی، مالی-دانشگاه فردوسی مشهد
http://danesh24.um.ac.ir

پژوهش های پولی، بانکی-پژوهشکده پولی و بانکی
http://jmbr.mbri.ac.ir

پژوهشنامه مالیات-سازمان امور مالیاتی کشور
http://www.taxjournal.ir

سیاست های مالی و اقتصادی-وزارت امور اقتصادی و دارایی
http://www.qjfep.ir

راهبرد توسعه-مرکز پژوهشی مطالعات راهبردی توسعه
http://www.tsrc.ir

پژوهش حسابداری-دانشگاه الزهرا
http://ijar.alzahra.ac.ir

دانش و پژوهش حسابداری-انجمن حسابداری ایران
http://iranianaa.ir/publications/9

سیستم اطلاعاتی حسابداری-دانشگاه فردوسی مشهد
http://jais.um.ac.ir

حسابداری دولتی-دانشگاه پیام نور
http://gaa.journals.pnu.ac.ir

حسابرسی، نظریه و عمل-انجمن حسابرسان داخلی ایران
http://gaa.journals.pnu.ac.ir

دستاوردهای حسابداری ارزشی و رفتاری-دانشگاه خوارزمی
http://aapc.khu.ac.ir

پژوهش های کاربردی در گزارشگری مالی-سازمان حسابرسی
http://www.arfr.ir

نظریه های نوین حسابداری-دانشگاه رجا قزوین
http://mtha.raja.ac.ir

پژوهش های نوین در حسابداری-دانشگاه پیام نور
http://nra.journals.pnu.ac.ir

بررسی های حسابداری-دانشگاه شهید چمران اهواز
http://jiar.scu.ac.ir

چشم انداز حسابداری و حسابرسی-دانشگاه سیستان و بلوچستان
http://jacc.usb.ac.ir

پژوهشنامه توسعه مالی-دانشگاه عطار مشهد
http://attar.ac.ir/main/index.php/34-2014-03-04-08-26-19/22-2014-03-04-08-28-25

حسابدار رسمی-جامعه حسابداران رسمی ایران
http://www.iacpa.ir

پژوهش مدیریت و حسابداری-انجمن علمی حسابداری گلستان
http://iranjoman.org

دوماهنامه حسابرس-سازمان حسابرسی
http://www.hesabras.com

ماهنامه حسابدار-انجمن حسابداران خبره ایران
http://iica.ir

ماهنامه بورس-سازمان بورس و اوراق بهادار ایران
http://www.mahnamebourse.ir

دو ماهنامه حسابرسان داخلی-انجمن حسابرسان داخلی ایران
http://www.hesabrasandakheli.ir

حسابرسی فنّاوری اطلاعات-مدیر مسئول دکتر سید محسن هاشمی
http://www.itauditing.ir

مطالعات مدیریت و حسابداری-دانشگاه تاکستان قزوین
http://uctjournals.com/farsi/index.php/home-accounting

ماهنامه تدبیر-سازمان مدیریت صنعتی
http://tadbir.scimi.ir


[1] Islamic World Science Citation Center(ISC)

[2] http://vcr.um.ac.ir/pages-119.html

[3] در سال ۲۰۰۴ شرکت الزویر(Elsever) با همکاری ۲۱ موسسه از سراسر جهان اقدام به راه‌اندازی اسکوپوس گرفت. اسکوپوس را می‌توان به نوعی رقیب تامسون رویترز دانست. هدف این موسسه تعیین کیفیت مقالات، برترین کشورها از نظر تولید علمی، نشریات معتبر، و بررسی موسسات علمی و دانشمندان است. همچنین این موسسه به بررسی تعداد استنادات و ارائه چکیده مقالات می‌‌پردازد. در حال حاضر اسکوپوس حدود ۱۸۵۰۰ مجله را از ۵ هزار انتشارات بین‌المللی نمایه می‌کند. در سایت این موسسه می‌توان به حدود ۵ میلیون صفحه کنفرانس و ۵۰ میلیون سند دیگر دسترسی داشت. در نهایت در رابطه با اسکوپوس و ISI می‌توان چنین گفت که اسکوپوس ۲۰ % بیشتر از ISI گستردگی دارد و مجلات بیشتری را نمایه می‌کند.

[4] Institute for Scientific Information

[5] Thomson ISI

[6] Thomson Reuters

[7] باید توجه کرد که امروزه موسسه ISI وجود ندارد بلکه به جای آن باید از تامسون رویترز استفاده کرد اما به دلیل اینکه نام موسسه ISI بسیار رواج یافته است اکثر افراد از آن استفاده می‌کنند.


دفعات مشاهده: 4244 بار   |   دفعات چاپ: 49 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

سوالات پژوهشی متداول دانشجویان

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۷/۳ | 

سوال1: از چه سایتی می توانم مقالات  خارجی را بصورت رایگان و بدون هیچ محدودیتی دانلود نمایم؟

جواب: سایت روسی زیر این امکان رو برای تمامی محققین جهان فراهم کرده

http://sci-hub.cc/

سوال2: از چه سایت هایی می توانم  به متن کامل پایان نامه های خارجی  دسترسی پیدا کنم؟

جواب: به سایتهای زیر مراجعه فرمایید

http://discovery.ucl.ac.uk/

                                                                                                  

http://ethos.bl.uk/Home.do

http://www.dart-europe.eu/basic-search.php

www.ndltd.org/resources/find-etds

دانشگاه ام آی تی

دانشگاه جرجیا

دانشگاه اوهایو

دانشگاه فلوریدا

دانشگاه های هلند

دسترسی به پایان نامه های 435 دانشگاه از 24 کشور

مجموعه ای از پایان نامه های الکترونیکی با دسترسی آزاد

سوال3: از کجا می توانم ایمپکت فاکتور(IF) یک مجله رو پیدا کنم؟

جواب: برای دسترسی به ضریب تاثیر IF یک مجله می تونید به سایت های معتبری  ذیل مراجعه کنید

SJR:

www.scimagojr.com

Bioxbio:

www.bioxbio.com

CiteFactor:

www.citefactor.com

البته برای صرفه جویی در وقت پیشنهاد می شود به سایت مفید ذیل مراجعه نمایید که اطلاعات کامل تری حتی درخصوص اعتبار مجله نیز به شما می دهد فقط لازم است شمارهISSN مجله را از طریق جستجوی عنوان مجله به همراه کلمه ISSN در گوگل بیابید و در باکس مربوطه وارد نمایید.

http://impactfactor.ir/

سوال4: چطور می توانم مقاله ام را قبل از اینکه به  مجله بفرستم چک کنم تا مطمئن شوم جملات مقاله  ام با هیچ یک از جملات سایر مقالات مشابهتی نداره؟

جواب: از سایتهای زیر جهت بررسی جملات مقاله قبل از ارسال به مجلات، استفاده نمایید

www.turnitin.com

www.ithenticate.com

www.writecheck.com

سوال5: من مقاله ام را نوشتم اما نمی دانم به کدام  مجله بفرستم؟

جواب: اگر مقاله شمابه زبان  انگلیسی است در سایت های زیر می توانید با وارد کردن عنوان مقاله، چکیده و کلید واژه ها ژورنال های مرتبط و نزدیک به موضوع خود را پیدا کنید

http://journalfinder.elsevier.com/#results

جواب: اگر مقاله شما به زبان فارسی است به سایت ذیل مراجعه نمایید تا فهرست مجلات معتبر علمی پژوهشی وزارت علوم را مشاهده فرمایید و بعد با کلیک روی علامت website، وارد وب سایت مجله مذکور شده و مطابق دستورالعمل آن مجله مقاله خود را تهیه و ارسال نمایید.

http://journals.msrt.ir/?list&sbb=68&sb=4


دفعات مشاهده: 1500 بار   |   دفعات چاپ: 44 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

چگونه از استاد راهنمایتان بازخورد بگیرید؟

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۱/۹ | 

چگونه از استاد راهنمایتان بازخورد بگیرید؟



دکتر حمیدرضا جمالی مهموئی، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی: «استاد راهنمایم جوابم را نمی‌دهد»، «کمک چندانی نمی‌کند، یک سری کامنت کلی داده است»، «خیلی ملانقطی است، بیشتر ایرادهای نگارشی می‌گیرد». جملاتی نظیر این را در سه سالی که معاون آموزش دانشکده بودم و چند سالی که با دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه خوارزمی و گوشه و کنار دیگر سر و کار داشته‌ام زیاد شنیده‌ام. این روزها دانشجویان تحصیلات تکمیلی زیادی، ارشد و دکتری، در گرفتن بازخورد کافی از استاد راهنمایشان با مشکل مواجه هستند. استادان کم وجدان، یا باوجدان ولی پرمشغله که بیش از وقت و توانشان دانشجو دارند را که کنار بگذاریم، باقی استادان ممکن است انگیزه، علاقه، احساس مسئولیت یا حتی توان خود برای دادن بازخورد به دانشجو را تحت تأثیر برخی عوامل از دست بدهند. در این یادداشت سعی می‌کنم به برخی از این موارد بپردازم که راه حلش دست دانشجو است نه استاد.

نخست این که اگر نوشته‌ای به استادتان می‌دهید، پیراسته و ویراسته باشد. هنوز استادان زیادی هستند که مثل من ملانقطی هستند. من تا ظاهر متنی درست نباشد نمی‌توانم روی محتوایش تمرکز کنم. برای همین وقتی متنی از دانشجو به دستم می‌رسد اول باید ویرگول‌ها، نقطه‌ّ‌ها، فاصله‌های بجا و نابجا، و فرمت منابعش را درست کنم. اگر یکی دو بار وقتم صرف این کار شد دیگر حوصله‌، انگیزه و توانی برایم باقی نمی‌ماند که به محتوای متن بپردازم. این انتظار که یک نفر دانشجوی ارشد یا دکتری یک متن تمیز و مرتب تحویل استادش بدهد، فکر نمی‌کنم درخواست نابجایی باشد. ۳۵ سال پیش از یک نفر با مدرک سیکل این انتظار را داشتند و معمولاً جواب می‌داد، الان ما از مدرک کارشناسی ارشد این انتظار را داریم و اکثر مواقع جواب نمی‌دهد.

دوم اینکه استاد راهنما، مثل پروفسور ووپی در ماجراهای تنسی تاکسیدو نیست که حلال همه مشکلات باشد. در واقع اگر در کار تحقیق مشکلی پیش آمد، قرار نیست استاد راهنما حلش کند. شما خودتان باید به راه حل فکر کنید و بعد نتیجه فکرتان را پیش استاد راهنما ببرید. یا اگر مشکل جدی‌تر بود با استاد راهنما با هم فکر کنید. بعضی دانشجوها گاهی فکر می‌کنند که مثل راننده ماشین مسابقه رالی هستند که یک نقشه خوان (استاد راهنما) کنار دستشان نشسته. درست است که پشت فرمان نشسته‌اند اما متکی به این هستندکه نقشه خوان کی می‌گوید کجا بپیچ. هم فرمان دست شماست و هم نقشه، فقط گاهی اگر در خواندن نقشه مشکل داشتید استاد راهنما به شما می‌گوید نقشه را چطور بخوانید یا اگر داشتید اشتباه می‌پیچیدید، به شما می‌گوید که دارید راه را اشتباه­می‌روید.

سوم این که اگر به دنبال بازخورد در مورد چیز خاصی هستید این را به استاد راهنما نیز بگویید (در رایانامه یا در کامنت‌های داخل متن). گاهی یک فصل یا متنی را می‌فرستید که تأیید کلی استاد را بگیرید، امّا بسیاری اوقات در مورد مسئله خاصی شک و تردید یا ابهام دارید. در این مواقع فرستادن یک متن طولانی به استاد و درخواست از او برای خواندن متن، اتلاف وقت هر دو طرف است. لذا بهتر است مواردی را که بازخورد وی به طور مشخص در مورد آنها  برایتان مهم است، به وی منتقل کنید.

چهارم این که در متنی که برای استاد راهنما می‌فرستید باید مشخص باشد که چه می‌خواهید بگویید. این اتفاق خیلی می‌افتد که متن دانشجو را که می‌خوانی متوجه نمی‌شوی چه می‌خواهد بگوید. دلیلش این است که برای خودش هم روشن نیست. راه حل این مسئله خیلی ساده است اما به همّت دانشجو نیاز دارد. این پیشنهاد را در کارگاهی از  روان آدامز یاد گرفتم که پیشنهاد می‌داد هر بخشی از متن با یک بولت پوینت همراه باشد که در آن مشخص کرده‌اید، ایده اصلی هر پاراگراف چیست. اینها البته بعد از متن حذف می‌شوند منتها برای ارتباط مؤثرتر استاد و دانشجو مفید هستند. برای هر پاراگراف می‌توان یک عبارت یا جمله حداکثر ده کلمه‌‌ای نوشت که بیان‌کننده ایده یا استدلال اصلی آن پاراگراف باشد. برای بخش‌های متن نیز (مثلاً مقدمه) می‌توان همین کار را به صورت یک سیاهه کوتاه انجام داد. خوب است به استاد راهنما نیز توضیح دهید که این کار را برای کم کردن حجم کار او انجام می‌دهید که از سوء تفاهم پیشگیری شود. این کار برای خود دانشجو نیز بسیار مفید است. در واقع در کتاب‌های مقاله نویسی و  نگارش دانشگاهی نیز گفته شده است که هر پاراگراف باید حاوی یک پیام/موضوع باشد و جمله نخست به طور معمول، جمله  موضوعی است یعنی بیان می‌کند که دامنه و محور اصلی بحث آن پاراگراف چیست. اگر به این نکته توجه کنید، خواندن و بازخورد دادن بسیار برای استاد ساده‌تر می‌شود. نباید از استاد راهنما انتظار داشت که در لابه لای خط‌‌ها و جزئیات نوشته به دنبال رمزگشایی فکر شما باشد


دفعات مشاهده: 1878 بار   |   دفعات چاپ: 35 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

چگونه تحقیق کنیم و مقاله بنویسیم

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ | 

فایل مربوطه را از ایاینجا دریافت نمایید، لازم به ذکر است که این فایل تنها قابلیت مطالعه دارد و غیرقابل تغییر است لذا برای مشاهده آن روی گزینه read only کلیک فرمایید تا فایل باز شود.


دفعات مشاهده: 2139 بار   |   دفعات چاپ: 40 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر