خلاصه گزارش طرح پژوهش ارزیابی آسیب های سنجش تحصیلی در کنکور دکتری

 | تاریخ ارسال: 1400/2/23 | 
 ارزیابی آسیب های سنجش  تحصیلی در کنکور دکتری 
سازمان متقاضی: سازمان سنجش 
مجریان: دکتر حمید رضا حسن آبادی، دکتر حمید خانی پور، دکتر آیت سعادت طلب، دکتر سعید طولابی

آزمون کنکور دکتری یکی از حساس‌ترین آزمون‌های پیشرفت تحصیلی در ایران است که یک دهه از اجرای آن می گذرد. مطالعات زیادی درباره ویژگی های سوالات این آزمون از جهت برخورداری از مختصات روانسنجی انجام شده است اما درباره آسیب‌شناسی آزمون از جهت دروس و منابع، ضرایب دروس و تقسیم‌بندی دروس در دفترچه کنکور پژوهش‌های زیادی انجام نشده است. هدف این پژوهش بررسی اصلی ترین آسیب‌های کنکور دکتری از لحاظ منابع و دروس، ضرایب دروس و شیوه تقسیم بندی رشته ها در دفترچه کنکور بود. طرح این پژوهش از نوع طرح های ترکیبی (کمی و کیفی) از نوع متوالی اکتشافی بود. از جهتی دیگر، داده های به دست آمده از این مطالعه در چهارچوب بررسی روایی کیفی مورد تحلیل قرار گرفتند. در مرحله اول با استفاده از منابع موجود و تحلیل اسنادی به شاخص های در نظر گرفته شده برای پرسش‌های پژوهش، پاسخ هایی پیدا شد و ابعاد مورد نظر برای طراحی مصاحبه بخش کیفی آماده شد. در مرحله دوم یک فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته برای شناسایی آسیب‌های کنکور دکتری مختص دانشجویان دکتری و مختص اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها تهیه شد. از دانشجویان دکتری و اعضای علمی (۴۰ نفر) مربوط به رشته گروه‌های مختلف آزمون دکتری، دعوت شد تا تا در یک جلسه مصاحبه در این زمینه شرکت کنند. داده ها با استفاده از روش تحلیل مضمونی تجزیه و تحلیل شدند. از داده های این بخش برای طراحی فرم ارزیابی آسیب شناسی کنکور دکتری استفاده شد. بانک سوالات حدود ۲۰۰ سوال از مصاحبه ها استخراج و روایی محتوایی سوالات مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به ۶۶ سوال منتج شد. این فرم ۶۶ سوالی روی ۳۶۵ نفر از اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری انجام شد. یافته ها تحلیل کمی نشان داد مهمترین زیرآسیب های بخش منابع و دروس به ترتیب عبارت است از: ناتوانی منابع دروس در سنجش توانایی های شناختی سطح عالی و استعداد، عدم انطباق منابع دروس با مفهوم فلسفی دوره دکتری، آسیب های ناشی از تعصبات شخصی و سلیقه گرایی در تعیین منابع و دروس و آسیب های اختصاصی هر رشته. مهمترین زیرآسیب بخش مربوط به ضرایب دروس مرتبط با نادرست انگاری پایین بودن ضریب درس زبان و روش تحقیق و نامرتبط بودن دروس با ضرایب بالا در هر رشته گرایش با موفقیت در برنامه دوره دکتری بود. و مهمترین زیرآسیب های مرتبط با بخش سوم عبارت بودند از : ناکارآمدی تقسیم بندی رشته‌های دانشگاهی در ایران، قدیمی‌بودن نظام تقسیم‌بندی رشته‌های دانشگاهی، تعصب‌گرایی و منفعت طلبی در تقسیم بندی رشته ها، و آسیب های مربوط به بی توجهی به گرایش های تخصصی در رشته ها است. تکیه بیشتر بر عینیت و عام گرایی و کمرنگ کردن خاص گرایی و بومی‌گرایی در سه حوزه آسیب های برشمرده شده و قوم نگاری رشته های دانشگاهی در ایران دو راه حلی هستند که می توانند از آسیب های سنجش دکتری در حوزه های سه گانه برشمرده شده بکاهند.

دفعات مشاهده: 2233 بار   |   دفعات چاپ: 213 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

خلاصه طرح پژوهش الگوی رتبه‌بندی گروه‌های علوم  پایه دانشگاه‌های دولتی

 | تاریخ ارسال: 1400/2/23 | 
الگوی رتبه‌بندی گروههای علوم  پایه دانشگاه‌های دولتی ایران
کارفرما: دانشگاه دامغان
مجری: دکتر فرهاد بلاش 

اولویت­ بندی انجام شده، راهنمایی برای سیاستگذاران و مسئولان دانشگاهی کشور به­منظور تمرکز بیشتر بر فرایندهای مهم­تر جهت تحقق اهداف کلان نظام توسعه علمی کشور می­تواند باشد. پاسخ به سوالات تحقیق سؤال اصلی پژوهش عبارت بود از:الگو مناسب رتبه‌بندی تفکیک­شده گروه­های علوم پایه (شیمی، فیزیک، آمار، زیست، زمین­شناسی و ریاضی) دانشگاه‌های دولتی دارای چه ابعاد و ویژگی هایی است؟ عموما الگوهای فرایندی سنجش عملکرد نظام توسعه علمی بر مبنای مدل ای پی کیو سی طراحی شده­اند و سپس شاخص‌های مناسب در آن جایگذاری و در نهایت فرایند­ها به اهداف متصل شدند. ویژگی­های این الگوها بدین صورت است که متشکل از اهداف، فرایندها و شاخص‌ها هستند و از یک نظام سلسله مراتبی پیروی می­کنند. به این صورت که فرایندهای سیستم سنجش عملکرد نظام آموزش، پژوهش و فناوری طراحی شده دارای دو سطح یا دو لایه است. لایه اول همان فرایندهای اصلی و پشتیبان هستند. لایه دوم زیر فرایندهای آن‌ها را شامل می­شوند. همچنین لایه اول اهداف سیستم سنجش عملکرد از نظام علم، فناوری و نوآوری از استاد ملی (سند چشم انداز بیست ساله، برنامه های پنج ساله توسعه...) استخراج شدند. ذکر این نکته لازم است که برای سنجش عملکرد نظام آموزش، پژوهش و فناوری ارتباط دادن شاخص‌ها به فرایندها کافی است اما برای بررسی اثر بخشی عملکرد می­بایست ارتباط این فرایندها و شاخص‌ها با اهداف نیز مد نظر قرار گیرند. به­عبارتی اگر اهداف را نیز به­صورت سلسله مراتبی در سیستم بگنجانیم، الگوی طراحی شده از مدل سنجش عملکرد به الگوی مدیریت عملکرد تبدیل می­گردد و به­صورت جامع عملکرد نظام را نمایش می­دهد. در واقع، پیوند فرایندهای سیستم سنجش عملکرد نظام علم، فناوری و نوآوری به هر یکی از سیستم­های پنج­گانه مرتبط با خود در الگوی سیستم های مانا مشخص شده است و سازمآن‌های درون هر یک از سیستم­های پنج گانه نیز معین شده­اند. همچنین الگویی دارای ماژولاریتی است به این معنا که برای هر یک از این سیستم­های پنج گانه نیز می­توانند دوباره سیستم در نظر گرفت. از دیگر سو، سطح تحلیل برای هر یک از شاخص‌های سیستم سنجش عملکرد نظام علم، فناوری و نوآوری مشخص شده است. سطح تحلیل برای برخی شاخص‌ها ملی و برای برخی دیگر در سطح رشته و برای برخی در سطح سازمانی است. مشخص بودن اولویت اهداف و به تبع آن اولویت فرایندها: اولویت اهداف نظام علم، فناوری و نوآوری بر اساس نظر خبرگان پرسیده و تعیین می­شود. از آنجا که هر هدف با فرایندهایی مرتبط است، بدین ترتیب اولویت فرایندهای نظام علم، فناوری و نوآوری نیز روشن می گردد.

دفعات مشاهده: 2189 بار   |   دفعات چاپ: 236 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

خلاصه طرح پژوهشی خط‌مشی‌های کاربردی در مدیریت دانشگاه‌ها

 | تاریخ ارسال: 1400/2/23 | 
گزارش طرح : ارائه خط‌مشیهای کاربردی در مدیریت دانشگاه‌ها با استفاده از رویکردهای نوین کشورها در نحوه مدیریت مراکز آموزش عالی
کارفرما: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. مجری: دکتر فرهاد بلاش 

این طرح در دو بخش زیر ارائه شده است:
قسمت اول: مطالعه بخشی از فعالیتها ی گسترده ای است که توسط انجمنهای بین المللی از تأثیر کووید ۱۹ بر آموزش عالی انجام شده است. برخی انجمنهای بین المللی مجموعه های از صفحات وب را ایجاد کرده تا این موارد را در دسترس جامعه آموزش عالی جهانی و سایر بازیگران جامعه قرار دهد. انجمن بین المللی آموزش عالی، یونسکو و اتحادیه اروپا و دیگر سازمانها اطلاعات مفیدی را در این باره بدست آورده اند به عنوان مثال بررسی جهانی انجمن بینالمللی دانشگاهها درمورد تأثیر کووید ۱۹ بر آموزش عالی در سراسر جهان از ۲۵ مارس تا ۱۷ آوریل ۲۰۲۰ به صورت آنلاین در دسترس بود. که نتایج آن در این گزارش و دیگر گزارشات مرتبط منعکس شده است تا در مورد مهمتر ین چالشهای موجود با توجه به بحران فعلی آگاهی داده شود. این سؤالات به آنها امکان میدهد فرصتهای احتمالی یا تغییراتی را که معتقدیم ممکن است بر آموزش عالی فراتر از وضعیت اضطراری فوری تأثیر گذارد، شناسایی شود. در ادامه این چالشها، اقدامات برخی کشورها مطرح خواهد شد و در نهایت رویکردهای مدیریت همدلانه دانشگاهی به عنوان مهمتر ین رویکرد در شرایط کرونا کووید ۱۹ مطرح میگردد.
قسمت دوم: این طرح با هدف بررسی امکان تسهیل جابجایی دانشجو و استاد و ارائه خدمات آموزشی در وضعیت کرونا کووید ۱۹ نگارش شده است. با توجه به مطالعات انجام شده از گزارشات معتبر سازمانهای پژوهش-محور در حوزه آموزش عالی، داده هایی در زمینه تحرک دانشجو و استاد استخراج شده است. تحلیل این داده ها به صورت سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و انتخابی صورت گرفته است. در مرحله کدگذاری باز کلیه داده ها بهصورت خام مرتبط با تحرک دانشجو و استاد مورد مطالعه قرار گرفتند. سپس این کدهای بدست آمده در مرحله محوری به دو لایه تقسیم شدند. لایه اول به دو دسته فردی )استاد و دانشجو( و سازمانی )دانشگاه و وزارت علوم( مقوله بندی و لایه دوم به سه دسته نگرشها، راهبردها و کنشها تحت هر دو سطح فردی و سازمانی مقوله بندی شدند. در ادامه آنچه تحت عنوان ناکارآمدی در تحرک دانشجو و استاد در شرایط کرونا کووید ۱۹ انتخاب شده، با توجه به الگوی نیروی میدان کرت لوین مورد بازبینی قرار گرفته است. در تحرک دانشجو و استاد به همراه پیشنهاد تاسیس بنیاد فن آوری هولوگرام در آموزش عالی » رویکرد بینهایت « در پایان کشور به منظور تسهیل و کارآمدی در تحرک دانشجو و استاد ارائه شده است.

دفعات مشاهده: 2210 بار   |   دفعات چاپ: 242 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

طرح برون دانشگاهی

 | تاریخ ارسال: 1398/1/30 | 
عنوان طرح                                                                             مجری طرح                                                    وضعیت طرح
ارائه خط‌مشیهای کاربردی در مدیریت دانشگاه‌ها با استفاده از رویکردهای نوین کشورها در نحوه مدیریت مراکز آموزش عالی دکتر فرهاد بلاش
خاتمه یافته
الگوی رتبه‌بندی گروه‌های علوم پایه دانشگاه‌های دولتی ایران دکتر فرهاد بلاش خاتمه یافته
روش های بهینه تعیین ابعاد زیربنایی آزمون های سراسری سرنوشت ساز ورود به دانشگاه  دکتر بلال ایزانلو خاتمه یافته
مطالعه، طراحی و کاربرد روش سنجی انطباقی در سازمان سنجش آموزش کشور، مورد مطالعه: آزمون تولیمو  دکتر مریم مقدسین  خاتمه یافته
آسیب شناسی گروه بندی رشته ­های تحصیلی، تعیین دروس هر رشته و اختصاص ضرایب دروس آزمون ورودی دوره ی دکتری و ارائه الگوی مطلوب         دکتر حمید رضا حسن آبادی، دکتر آیت سعادت طلب،               دکترحمید خانی‌پور  خاتمه یافته
طراحی مدل توسعه بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران
            دکتر کریم مهری و دکتر آیت سعادت طلب خاتمه یافته

دفعات مشاهده: 5021 بار   |   دفعات چاپ: 476 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر