مقابله انعطاف پذیر با ضربه های روانی

 | تاریخ ارسال: 1400/2/1 | 
مقابله انعطاف پذیر با ضربه های روانی
حمید خانی پور/ روانشناس/ دانشگاه خوارزمی
ضربه روانی یا تروما در وجه عینی شامل روبروشدن با رویدادهای بالقوه تهید برانگیز زندگی مانند زلزله، سیل، تصادف یا تجربه تروماهایی مانند همه گیری بیماری کرونا است  و در وجه ذهنی شامل تجربه ترس خوردگی و احساس تنهایی است. فرهنگ لغات جدید وبستر تعریفی اختصاصی تر از ضربه روانی ارائه  کرده و آن را به وجود آمدن زخمی شدید و شوکی هیجانی با اثری بلندمدت تعریف کرده است. بنابراین برای اینکه بگوییم کسی دچار ضربه روانی شده است اولاً باید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با تجاربی از جنس رویدادهای بالقوه تهیدبرانگیز روبرو شده باشد و ثانیاً واکنش روانی همراه با وحشت، ترس و احساس بی پناهی و تنهایی را در مواجه با این رویداد تجربه کند. رویدادهای تهدیدبرانگیز زندگی یا رویدادهای بد، اجتناب ناپذیرند. همه ما در زندگی به شکل های مختلفی با چنین تجاربی روبروشده ایم و تجربه همه گیری بیماری کرونا نیز نمونه ای دیگر از این نوع تجارب بالقوه تهدیدبرانگیز می تواند برشمرده شود. یکی از ویژگی های برجسته ضربه روانی این است که به نحوی درک و برداشت ما را از معنای زندگی به چالش می کشد و در مواردی شدیدتر ممکن است مفروضه ها و باورهایی که درباره خودمان، دنیا و زندگی داشته ایم به کلی مخدوش کنند زیرا این گونه تجارب به راحتی با سایر تجارب بهنجار زندگی در کنار هم نمی نشیند و هضم کردنش دشوارتر است! پس از مواجهه با رویدادهای ضربه زننده، واکنش های روانی افراد بسیار متفاوت است. به رغم تمرکز ادبیات پژوهشی آسیب روانی بر روی اختلالات روانی پس از ضربه روانی (مانند اختلال استرس حاد؛ افسردگی، سوگ طولانی مدت، اختلال استرس پس ضربه ای مزمن و اختلال استرس پس ضربه ای با شروع دیررس) اما بخش بزرگی از جامعه ای که با رویداد تهدیدبرانگیز روبرو می‌شوند، بدون تجربه اختلال، با ضربه روانی کنار می آیند. آمارهای حاصل از مطالعه بر روی داده های بزرگ مربوط به بلایا و سوانح نشان داده است پس از تجربه بلایا و سوانح ۱۰ درصد از جامعه علایم مزمن مرتبط با ضربه روانی را نشان می دهند، ۹/۸ درصد علایم آسیب را به صورت شروع دیررس نشان می دهند، ۲۰ درصد نیز در طی زمان به سطح بهبودی قبل از تجربه ضربه روانی باز می گردند اما ۶۰ درصد افراد نیز تاب آوری نشان می دهند و علایم جدی مرتبط با ضربه روانی را تجربه نمی کنند.    
اغلب نظریه هایی که در زمینه ضربه روانی در روانشناسی وجود دارد بیان می کند که رهایی از ضربه روانی و رسیدن به بهبودی نیازمند درگیری آگاهانه و مواجهه قصدمندانه با خاطرات مرتبط با رویداد ضربه زننده است تا به نحوی آن تجربه و خاطرات مرتبط با آن حل و فصل شود. نکته ضمنی این دیدگاه ها این است که افراد باید اهداف و مسئولیت ها و وظایف معمول زندگی شان را حداقل به صورت موقتی رها کنند و برای پردازش و حل و فصل رویداد ضربه زننده زمان صرف کنند. اما از جهتی تمرکز روی ضربه روانی و موضوعات مرتبط با آن تا حدی طاقت فرسا و زمان بر است و پرداختن به آنها نیازمند یک رابطه درمانی ایمن است. به چنین روش های درمانی برای غلبه بر ضربه روانی به اصطلاح درمان های مواجه سازی گفته می شود و لازمه تحقق این روش آن است که فرد بتواند خاطرات مرتبط با ضربه روانی را دوباره در ذهنش تجربه کند و از طریق بازگویی مکرر و نظامند آن خاطرات در جلسه درمان و بین جلسات به نحوی ساختار حافظه مربوط به ضربه روانی را با سایر ساختارهای حافظه ای که از خود، دنیا و دیگران دارد تلفیق نماید.  
به رغم توافق عمومی بین متخصصین در کارآمد بودن این روش برای حل و فصل خاطرات مرتبط با ضربه روانی، اما روش های دیگری هم وجود دارد که از آن طریق می توان با ضربه روانی کنارآمد. به روش های مواجهه ای متمرکز برضربه روانی برای مقابله با ضربه روانی به اصطلاح مقابله متمرکز بر ضربه روانی (trauma focused coping) گفته می شود (برای مثال « به خودم اجازه می‌دهم تا برخی از هیجان‌های دردناک مرتبط با این رویداد را کامل تجربه کنم »؛ « از میزان وظایف و مسولیت‌های اجتماعی معمولم کم می‌کنم »، « به معنای رویداد استرس زا می‌اندیشم»؛ « جزییات آن رویداد استرس زا را به خاطر می سپارم »). اما در مقابل روش های مقابله دیگری نیز وجود دارد، مانند مشغول کردن خود به امور معمول، حفظ اهداف و برنامه های جاری زندگی، دنبال کردن برنامه های روزمره، تمرکز خوش بینانه بر روی آینده و کمک به دیگران که به جای تمرکز بر ضربه روانی، معطوف به جریان رو به پیش زندگی است و از آنها به مقابله پیشرو (forward focused ) یاد می شود.
 مقابله انعطاف پذیر به معنای توانایی استفاده از هر دو روش برای مقابله با ضربه روانی است. در ادبیات روانشناسی، به توانایی استفاده انعطاف پذیرانه از سبک های مقابله، تاب آوری نیز گفته می شود.  انعطاف پذیری همواره سازگارانه است زیرا بلایا و مصیبت های مختلف در زندگی خواسته ها و مطالبات متفاوتی را می طلبند. به نظر می رسد تاب آوری روانی بیش از یک استثنا، نوعی قاعده کلی در تجربه ما در مواجهه با ضربه روانی است. با توجه به نرخ نسبتا بالای تاب آوری در جامعه ای که با ضربه روانی مواجه شده است، به نظر می توان بیان کرد این افراد به دلیل انعطاف پذیری در مقابله با ضربه روانی، کمتر دچار علایم مزمن ناشی از ضربه روانی می شوند.
مطالعاتی که بر روی گروه دارای تاب آوری نسبت به ضربه روانی انجام شده است، نشان داده است این افراد به دلیل برخوردار بودن از یکی سری از ویژگی ها، توانایی استفاده از مقابله انعطاف پذیر را بیشتر دارند. خودکارآمد دانستن سبک مقابله یکی از این ویژگی ها است. خودکارآمدی در مقابله به معنای برخورداری از انتظار و باوری است مبنی بر اینکه فرد توانایی غلبه بر مشکلات ناشی از ضربه روانی را دارد. خوش بینی یکی دیگر از ویژگی های این افراد است. خوش بینی به معنی فرار از واقعیت نیست بلکه به معنای باوری قوی مبنی بر این است که اوضاع روزی رو به راه خواهد شد و ما می توانیم فارغ از اینکه رویدادی چه قدر دشوار و ضربه زننده است، پیامدهای مرتبط با آن رویداد را کنترل و تعادل خود را بازیابیم. یکی دیگر از ویژگی های افرادی که مقابله انعطاف پذیرانه دارند، یک صفت شخصیتی موسوم به سخت رویی (hardiness) است. افرادی که سخت رویی بالایی دارند به دلیل سه ویژگی برجسته، رویداد ضربه زننده را کمتر تهدیدبرانگیز ارزیابی می کنند و مقابله منعطف تری از خود نشان می دهند. این سه ویژگی عبارت است از :۱-تعهد به یافتن هدفی معنادار در زندگی؛ ۲-باور به اینکه بر روی محیط اطراف و پیامدهای رویدادها می توانند اثربگذارند؛ ۳- باور به اینکه می توان از جنبه های مثبت و منفی زندگی چیزی آموخت. ویژگی دیگری که در افراد تاب آور دارای مقابله منعطافه وجود دارد برداشت رویدادها به نفع خود و توجه بیشتر به بازخوردهای مثبت درباره خود برای حفظ عزت نفس است. به این حالت سوگیری خودافزایی (self-enhancement bias) گفته می شود. اگرچه گاهی در شرایط عادی زندگی این خودافزایی جنبه منفی دارد اما یافته های حاصل از مطالعه روی افرادی که بلایا و سوانح را تجربه کرده اند نشان داده است این گرایش، سازگاری بهتر پس از ضربه را پیش بینی می کند. در شرایط تهدید و ضربه روانی، گرایش به خود افزایی جلوی خودانتقادی و اتهام به خود را که ممکن است پیامدهای ضربه روانی را بیشتر کند، می گیرد. ویژگی دیگر توانایی استفاده سازگارانه از ابراز و سرکوب هیجان ها است. ابراز هیجان یعنی بیان آنچه احساس می کنیم، و شاخص مهمی در کنار آمدن با تجارب ضربه زننده و فقدان است اما حالت متضاد آن یعنی سرکوب هیجان و نگهداشتن احساسات مان برای خودمان نیز مثلا در زمانی که خشمکین هستیم به سازگاری کمک می کند. یافته ها حاصل از مطالعه روی افرادی که با ضربه های روانی ناشی از حادثه ۱۱ سپتامبر مواجه شده بودند نشان می دهد انعطاف پذیری در ابراز و سرکوب هیجان ها یکی از پیش بینی کننده های تجربه علایم اختلال استرس پس ضربه ای است. یافته های دیگری هم نشان از این دارد که افرادی که در زمان رویداد بالقوه تهدیدبرانگیز زندگی به صورت متعادل هم به اخبار مرتبط با تهدید حساسیت دارند و هم به اندازه از سرکوبی استفاده می کنند، مقابله بهتری با رویداد بالقوه تهدیدبرانگیز زندگی دارند. به صورت کلی افرادی که تاب آوری بالایی نسبت به ضربه روانی دارند از لحاظ هیجانی، ظرفیت بیشتری برای تجربه هیجان ها و فکر کردن به هیجان هایشان پیش از عمل براساس هیجان ها دارند. برخورداری از حمایت اجتماعی، خود تنظیمی و قدرت مناسب برای چاره گشایی و استفاده از روش های عملی برای حل مساله پس از رویدادهای بالقوه ضربه زننده از جمله سایر ویژگی هایی است که امکان مقابله انعطاف پذیرانه را بالاتر می برد.   
برخی از ویژگی های هم هستند که افزایش دهنده شدت ضربه روانی و کاهنده قدرت استفاده از مقابله انعطاف پذیرانه محسوب می شوند. از آن جمله می توان به بیشتر بودن عاطفه منفی و نشخوار ذهنی اشاره کرد. افرادی که درگیرنشخوار ذهنی می شوند در زمان روبروشدن با بلایا ممکن است به شدت درگیر افکار تکرارشونده و منفعلانه درباره خودشان، آینده شان و علل وقوع سانحه شوند و این عامل میزان آشفتگی را بالامی برد و امکان استفاده از روش های مقابله منعطفانه را کمتر می کند.
در مجموع داشتن ویژگی های مرتبط با تاب آوری باعث می شود میزان استفاده از مقابله انعطاف پذیرانه بیشتر شود. مقابله انعطاف پذیر ترکیبی از روش های مقابله متمرکز بر ضربه روانی ( شامل مواجهه با خاطرات مرتبط با ضربه روانی) و در عین حال مقابله پیشرو است. به صورت مصداقی، برخی از انواع روش های مقابله پیشرو از این قرار است. « تلاش می کنم برنامه زندگی و فعالیت هایم را تا جایی که می شود دنبال کنم»؛ « اطرافیانم را آرام می کنم»؛ « دنبال روزنه امید و چیزهای امیدوار کننده می روم»؛ « روی اهداف و برنامه های زندگیم متمرکز می شوم»؛ « تلاش می کنم تا از شدت تجربه هیجان‌های منفی کم کنم »؛ « سعی می کنم خودم را مشغول نگه دارم و از فکر کردن به رویداد آسیب زا دوری کنم.»؛ « با چیزهایی که قبلاً در حالت عادی برایم جالب و جذاب بود، خودم را سرگرم می کنم»؛ « متوجه نیازها و مشکلات دیگران می شوم و به آنها رسیدگی می کنم»؛ « به خودم یادآوری می کنم که اوضاع بهتر خواهد شد»؛ « روحیه خودم را مصمم و آرام نگه می دارم». یافته های پژوهشی نشان داده است استفاده از این روش های مقابله پیشرو با کم شدن احتمال ابتلا به اختلالات مرتبط با ضربه روانی رابطه مثبت دارد.      
مطالعات جدید برخی یافته ها را درباره اثرات منفی تکیه یک سویه و عام بر مقابله متمرکز بر ضربه روانی برای همه افراد جامعه ای که تجربه رویدادهای بالقوه تهیدبرانگیز زندگی را دارند، نشان داده است. روش هایی که از گذشته به عنوان پادزهر ضربه روانی به حساب می آمدند و به نحوی مقابله متمرکز بر ضربه روانی محسوب میشوند مانند تکنیک‌های تک جلسه‌ای بازگویی روانشناختی (psychological debriefing) یا بازگویی استرس ناشی از حوادث حاد (critical incident stress debriefing) که جزو روش های مواجهه ای در مقابله با ضربه روانی محسوب می شوند از سال ۲۰۰۴ از سوی سازمان جهانی بهداشت به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است زیرا مطالعات پژوهشی از اثربخشی این روش ها حمایت نکرده یا حتی در مواردی اثرمتضاد و تشدید کننده این روش ها را نشان داده است. بر این اساس به نظر می رسد در برنامه ریزی برای کمک روانشناختی به افرادی که درگیر بلایا هستند، به جای تاکید یک جانبه بر روش های مداخله ای از جنس بازگویی و مواجهه، بهتر است به همان اندازه روی ارتقای کمک های اولیه روانشناختی برنامه ریزی شود. کمک های اولیه روانشناختی (psychological first aid) روش های غیرمداخله ای، فرهنگ وابسته، و با هدف تامین امنیت و شرایط مناسب برای زندگی، ایجاد ارتباط و توسعه حمایت اجتماعی و ارتقای خودکارامدی و امید در بین بازماندگان این رویدادها است. ایجاد کمک های اولیه روانشناختی با افزایش امکان کنترل و احساس ایمنی در بازماندگان سوانح و بلایا، به احتمال زیاد امکان استفاده از روش های مقابله انعطاف پذیرانه را نیز بیشتر خواهد کرد.    

دفعات مشاهده: 2437 بار   |   دفعات چاپ: 287 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

ویژه نامه «کرونا و سلامت روانی» منتشر شد ویژه نامه «کرونا و سلامت روانی» منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1399/6/4 | 

چهل و یکمین شماره  فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی با موضوع ویژه « کووید ۱۹ و سلامت روانی » منتشر شد 
۱. تغییرات نگرش، باور و ارزش در سطوح فردی و فرهنگی و همه گیری کووید ۱۹
۲. الگوی تحلیل مسیر پیش‌بینی کرونافوبیا بر اساس عدم تحمل بلاتکلیفی و اضطراب سلامتی
۳. مقایسه استفاده از اطلاعات آنلاین مرتبط با سلامت، هویت اشتراکی آنلاین و استفاده از اطلاعات اشتراکی آنلاین در سطوح مختلف اضطراب کووید-۱۹
۴.سطح اضطراب کودکان در ارتباط با میزان آگاهی و نگرش آنها از بیماری کرونا بر اساس مدل باور سلامتی و میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران
۵. تحول معنوی و وجودی و همه گیری کووید ۱۹ : یک مطالعه کیفی
۶ .تجربه زیسته بیماران مبتلا به کرونا ویروس (کووید-۱۹): یک مطالعه پدیدارشناسی
۷ . پیش بینی نگرش به داوطلبی براساس سبک‌های دلبستگی، همدلی و خود شفقت ورزی در افراد داوطلب و غیرداوطلب در فعالیت های مشارکت مردمی در دوره شیوع کووید ۱۹
۸. رابطه ادراک کنترل بیماری و ادراک خطر با رفتارهای خود مراقبتی در ترخیص شدگان از بیمارستان به دلیل کووید- ۱۹: مطالعه تحلیل مسیر
۹. تحلیل نقش نشاط معنوی در رابطه میان سرمایه های اجتماعی و حمایت اجتماعی با تاب آوری کارکنان در برابر همه گیری بیماری کووید ۱۹ در دوران فاصله گذاری اجتماعی
 ۱۰  . از واقعیت تا بر ساخت اجتماعی: نگاهی به کرونا و پیامدهای آن بر نظام سلامت
صاحب امتیاز:دانشگاه خوارزمی 
مدیر مسئول: علیرضا مرادی 
سردبیر:دکتر محمد نقی فراهانی
مدیرداخلی و ویراستار علمی: حمید خانی پور
ویراستار فارسی:فهیمه ناصری
صفحه آرا: ندا سنجری
https://rph.khu.ac.ir/browse.php?cur=۱&slct_pg_id=۴۶&sid=۱&slc_lang=fa


دفعات مشاهده: 2968 بار   |   دفعات چاپ: 369 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

مقالات چاپ شده 84 تا 86

 | تاریخ ارسال: 1394/9/17 | 

1, Autobiographical memory performance and PTSD , دکتر شهرآرای  - دکتر مرادی , مجله روان شناسی , 1385
2, بررسی عوامل روان شناختی اقدام به خود کشی در دانشجویان ایرانی ,   دکتر مرادی, مجله مطالعات روان شناختی , 1385
3, اثر بخشی آموزش راهبردی برنامه ریزی عصبی – کلامی برسلامت عمومی وانگیزش تحصیلی , دکتر مرادی -  دکتر شهرآرای , فصلنامه روان شناسی , 1385
4, بررسی اثر بخشی خانواده درمانی ساختاری دربهبود عملکرد خانواده وتقویت رضایت زناشویی درخانواده های کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی , دکتر مرادی , فصلنامه پژوهشی خانواده , 1385
5, نقش صفت شخصیت وسبک های مقابله ، در سلامت روانی دانشجویان ، ارائه مدل های علی , دکتر مرادی, فصلنامه علوم شناختی , 1385
6, بررسی مدل پردازش واج شناختی خواندن دردانش آموزان پسر عادی و..., دکتر فراهانی , پژوهش درحیطه کودکان استثنایی , 1385
7, بررسی اثرسبک های شناختی ودرماندگی آموخته شده ( الگوی خستگی شناختی ) , دکتر فراهانی , فصلنامه پژوهشهای روان شناختی , 1385
8, اثر خستگی شناختی وهوش هیجانی برحل مسائل شناختی , دکتر فراهانی , فصلنامه تازه های علوم شناختی , 1385
9, پردازش واج شناختی برای تبیین نارسا خوانی , دکتر فراهانی , کودکان استثنایی , 1385
10, ارزیابی دانشجویان ازتنشگرهای تحصیلی وواکنشهای نسبت به این تنشگرها , دکتر مرادی, مجله علوم روا نشناختی , 1385
11, مقایسه پنج عامل بزرگ شخصیتی رانندگان , دکتر فراهانی , مجله علمی ـ پژوهشی دانشگاه تبریز , 1385
12, پنج عامل بزرگ و منبع کنترل بیماران MS, دکتر فراهانی , مجله علمی – پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند , 1384
13, تاثیر بهبود ارتباط بر رضایت زناشویی زوجین شاغل , دکتر نوابی نژاد , مجله تازه ها وپژوهشهای مشاوره , 1384
14, رابطه جنس ، نقشهای جنسیتی و ترس از موفقیت , دکتر فراهانی ـ دکتر شهرآرای , مجله علمی – پژوهشی روان شناسی , 1384
15, دیدگاه خانواده درمانی ساختاری دردرمان اختلال اضطراب جدایی کودکان سنین 6 الی 12 ساله , دکتر مرادی , مجله علمی -پژوهشی دانشور , 1384
16, بررسی رابطه میان پنج عامل بزرگ شخصیت سبکهای مقابله ای وسلامت روانی دانشجویان کارشناسی , دکتر مرادی , مجله روان شناسی و علوم تربیتی , 1384
17, بررسی و مقایسه کارکردهای خانواده های سیمای روان شناختی فرزندان شاهد , دکتر مرادی , نوآوری های آموزشی, 1384
18, بررسی عوامل زمینه ای – فردی وارتباطی دو جانبه موثر بر سازگاری زناشویی , دکتر فتحی – دکتر نوابی نژاد, مجله خانواده پژوهی , 1384
19, ارزبایی اعتبار و روانی مقیاس افکار خودکشی بک در سربازان , دکتر فتحی , مجله طب نظامی , 1384
20, بررسی وضعیت خدمات مشاوره ای در سپاه , دکتر فتحی , مجله طب نظامی, 1384
21, بررسی سطح سلامت روانی ووضعیت تحصیلی دانشجویان ممتاز شاغل به تحصیل دریک رشته یا دورشته به طور همزمان , دکتر فتحی , مجله روان شناسی , 1384
22, عوامل موفقیت شغلی نظامیان , دکتر فتحی , مجله روان شناسی , 1384
23, بررسی رابطه بین تقیدات مذهبی وسازگاری زناشویی , دکتر فتحی , فصلنامه خانواده پژوهی , 1385
24, تاثیر برروش تغییر شیوه زندگی برکاهش ناسازگاری همسران , دکتر فتحی , فصلنامه اندیشه و رفتار , 1385
25, بررسی نیازهای خانواده کارکنان نظامی نسبت به خدمات مشاوره ای , دکتر فتحی , دانشگاه علوم پزشک ارتش, 1385
26, عوامل موثر بر رضایت شغلی افسران در یک واحد نظامی , دکتر فتحی , مجله طب نظامی , 1385
27, بررسی شیوع افکار خود کشی وعوامل مرتبط با آن در سربازان , دکتر فتحی , مجله طب نظامی, 1385
28, بررسی علایم اولیه اختلالات روانی مجروحین زلزله بم , دکتر فتحی , مجله علوم رفتاری , پذیرش
29, بررسی رابطه منبع کنترل وسلامت روانی در دانش آموزان , دکتر فتحی , مجله علوم رفتاری , پذیرش
30, بررسی نظام ارزشی کارکنان شاغل در سپاه , دکتر فتحی , مجله علوم رفتاری , پذیرش
31, بررسی ارتباط سطح تحول من ، دلبستگی به خدا و جهت گیری مذهبی دردانشجویان , دکتر آزاد فلاح , مجله روان شناسی , 1384
32, به سوی هشیاری , دکتر آزاد فلاح, مجله علوم روان شناختی , 1384
33, بررسی وضعیت سوء مصرف مواد مخدر در دانش اموزان و تلفیق عامل خود کنترلی درمدل EPPM, دکتر آزاد فلاح, مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شهید صدوقی یزد , 1384
34, بررسی مقایسه ای نگرشهای ناکار آمد دردختران فراری وعادی , دکتر آزاد فلاح , مجله رفاه اجتماعی , 1384
35, کاربرد تئوریهای برانگیزاننده ترس در پیشگیری از سوء مصرف مواد , دکتر آزاد فلاح, مجله دانشگاه علوم همدان , 1384
36, تجربیات مادران از داشتن کودک عقب مانده ذهنی , دکتر آزاد فلاح, مجله علمی – پژوهشی توانبخشی , 1384
37, رابطه هوش هیجانی وسبکهای دلبستگی , دکتر آزاد فلاح, فصلنامه تازه های علوم شناختی , 1384
38, بررسی مقایسه ای نگرش نا کار آمد در دختران فراری و عادی , دکتر آزاد فلاح, رفاه اجتماعی , 1384
39, بررسی واکنشهای فیزیولوژیک به استرس بر اساس فعالیت سیستمهای مغزی / رفتاری , دکتر آزاد فلاح, مجله روان شناسی , 1386
40, جنسیت و رویکردهای معرفت شناسی , دکتر آزاد فلاح, فصلنامه تعلیم وتربیت , 1385
41, تفاوتهای فردی درسبکهای هویت وعمکلرد تحصیلی : نقش تعهد هویت وبهزیستی روان شناختی , دکتر شهرآرای , پژوهش درسلامت روان شناختی , 1386
42, سلامت روانی دانش آموزان شهر تهران با سبک های تربیتی والدین و وضعیت اقتصادی , دکتر فراهانی , پژوهش درسلامت روان شناختی , 1386
43, سلامت روانی و هوش هیجانی در دختران ورزشکار وغیر ورزشکار , دکتر فراهانی , مجله روان شناسی , 1386
44, The status of self control & its relation to drug abuse related behavior , دکتر آزاد فلاح , Journal of applied Sciences, 1386
45, Clinical Features of 52 Psychological Casualties of Iraq- Iran war, دکتر آزاد فلاح- دکتر فتحی , Journal of applied Sciences , 1386
46, Sex Differences on Depression Self Rating Scale in two Population, دکتر آزاد فلاح, Journal of applied Sciences, 1386
47, Wearing the seabed the wrist and seasickness prevention., دکتر فتحی , Archives of Medical Sciences1386
48, Verbal and Non-Verbal Intelligence: Dyslexic Dystrophic Students and Normal Students, , دکتر فتحی , Archives of Medical Sciences, 1386
49, Comparison of Subjective Sleep Quality in Chemical Warfare Victims and Control., دکتر فتحی , Clinical and Experimental Medical Letters. , 2006
50, Test Anxiety in Iranian Students: Cognitive Therapy Vs Systematic Desensitization. , دکتر فتحی , Archives of Medical Sciences., 2006
51, Sexual Dysfunctions and Marital Maladjustment in Veterans with PTSD., دکتر فتحی , Journal of Applied Sciences, 2006
52, مقایسه اثر بخشی دو روش مداخله ای تغییر شیوه زندگی و حل مشکل خانوادگی درکاهش ناسازگاریهای زناشویی , دکتر نوابی نژاد , تازه ها و پژوهشهای مشاوره , 1385
53, مقایسه میزان اثر بخشی دو رویکرد شناختی رفتاری وکتاب درمانی برافسردگی زنان , دکتر نوابی نژاد, فصلنامه مطالعات زنان , 1386
54, رابطه بین سطح های دلبستگی با کیفیت دوستی دردانش آموزان دبیرستانی , دکتر نوابی نژاد , فصلنامه تازه ها وپژوهشهای خانواده , 1385
55, تایز آموزش خودگردانی رفتارهای توجهی ، خود گردانی رفتارهای انگیزشی , دکتر مرادی, فصلنامه علمی – پژوهشی کودکان استثنایی , 1386
56, بررسی نرخ شیوع اعتیاد به اینترنت , دکتر مرادی, فصلنامه علمی – پژوهشی روان شناسی معاصر , 1386
57, بررسی اثر بخشی خانواده درمانی ساختاری در بهبود , دکتر مرادی, فصلنامه خانواده پژوهشی , 1386
58, بررسی عوامل روان شناختی اقدام به خودکشی , دکتر مرادی, فصلنامه دانشگاه الزهراء , 1386
59 , فعالیت دستگاههای مغزی رفتاری و مستعد بودن به شرم و گناه , دکترآزاد فلاح , مجله روان شناسی , 1385
60, رابطه سبکهای ابزار هیجان با سلامت عمومی , دکترآزاد فلاح, مجله روان شناسی, 1385
61, تجربیات مادران از داشتن کودک عقب مانده ذهنی , دکترآزاد فلاح, فصلنامه علمی و پژوهش توانبخشی , 1385
62, کاربرد تئوری های برانگیزاننده ترش درپیشگیری از سوء مصرف مواد , دکترآزاد فلاح, مجله دانشگاه علوم پزشکی همدان , 1385
63, رابطه هوش هیجانی وسبکهای دلبستگی با احساس غربت , دکترآزاد فلاح, تازه های علوم شناختی , 1385
64, رابطه هوش هیجانی وسبکهای دلبستگی , دکترآزاد فلاح, تازه های علوم شناختی , 1385
65, بررسی واکنشهای فیزیولوژیک به تنیدگی براساس فعالیت نظام مغزی رفتار , دکترآزاد فلاح, مجله روان شناسی , 1386
66, بررسی میزان شیوع اعتیاد به اینترنت ورابطه آن با تنهایی وعزت نفس در دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران , دکتر ا مرادی , فصلنامه تعلیم وتربیت , 1386
67, تاثیرآموزش خود گردانی رفتارهای توجهی خود گردانی رفتارهای انگیزش و خود آموزی کلامی برکاهش نشانه های اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی , دکتر ا مرادی, فصلنامه کودکان استثنایی , 1386
68, مقایسه تغییر حسی اطلاعاتی معمولی و آزمایشگاهی بر عملکرد حافظه آشکار ونا آشکار , دکتر مرادی, فصلنامه روان شناسی , 1386
69, بررسی تحولی حافظه آشکار وناآشکار کودکان , دکتر ا مرادی, فصلنامه های تازه های علوم شناختی , 1386
70, رابطه هوش هیجانی و منبع کنترل با سلامت روان شناختی در بین دانشجویان مازندران , دکتر ا مرادی, فصلنامه های تازه های علوم شناختی, 1386
71, بررسی رابطه بین گرایشهای مذهبی و سالمندی موفق , دکتر آزاد فلاح , دانشور رفتار, 1384
72, بررسی وضعیت سوء مصرف مواد در دانش آموزان و تلفیق عامل خود کنترل درمدل EPPM, دکتر آزاد فلاح, ایران دانشگاه علوم پزشکی, 1384
73, بررسی ارتباط سطح تحول ( من ) دلبستگی به خدا و جهت گیری مذهبی , دکتر آزاد فلاح, مجله روان شناسی, 1384
74, تحلیل عاملی تائیدی وهمسانی درونی پرسشنامه استرس دوران دانشجویی , دکتر فراهانی , پزوهش های روان شناختی, در دست انتشار
75, Affective modulation of the startle response in depression: influence of the severity of depression, anaerobia, and anxiety.
,   دکتر کاویانی, , Journal of Affective Disorders, 2004
76, Autobiographical memory retrieval and problem-solving deficits of Iranian depressed patients attempting suicide,  دکتر کاویانی, . Journal of psychopathology and Behavioral, 2004
77, Effect of socio-cultural context and parenting style on scholastic achievement among Iranian adolescents., دکتر کاویانی, Social Developmental, 2006
78, Impact of depression and disability on quality of life in Iranian patients with multiple sclerosis دکتر کاویانی , Multiple Sclerosis,, 2006
79, اثربخشی زوج‎درمانی سیستمی-رفتاری بر افسردگی و رضایت زناشویی زنان افسرده,   دکتر کاویانی, فصلنامه تازه های علوم شناختی , 1385
80, (1385). بررسی مؤلفه‌های شناختی، هیجانی و رفتاری انگ زدن به افراد مبتلا به بیماری‌های روانی. .,  دکتر کاویانی, " فصلنامه تازه های علوم شناختی, 1385
81, ). اعتباریابی و هنجارسازی پرسشنامۀ سرشت و منش کلونینجر
TCI در جمعیت ایرانی,  دکتر کاویانی, .مجلۀ دانشکدۀ پزشکی، , 1384
82, عملکرد حافظه سرگذشتی و مسئله گشایی در پیوستار زندگی و مرگ: پژوهش
دربیماران افسرده, آقای دکتر کاویانی, تازه‌های علوم شناختی, 1384
83, ).تغییر‌پذیری خلق در شرایط آب‌وهوایی
و فصل‌های مختلف سال در جمعیت بهنجار,  دکتر کاویانی, فصلنامه اندیشه و رفتار, 1384
84, اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی
(MBCT) در کاهش افکار خودآیند منفی، نگرش کارآمد، افسردگی و اضطراب: پی‌گیری 60 روزه, دکتر کاویانی,  تازه‌های علوم‌شناختی،, 1384
85, هنجاریابی و اعتبارسنجی فرم تجدیدنظر شدۀ پرسشنامه شخصیتی آیزنک در جمعیت ایرانی, دکتر کاویانی,  اندیشه و رفتار, 1384
86, تقابل واژه های هیجان و شناخت در فارسی, دکتر کاویانی, تازه های علوم شناختی, 1384
87, ). تقابل واژه‎های «آسیب‎شناسی, دکتر کاویانی, تازه های علوم شناختی, 1384
88, ). پایایی قسمت اختلالات مصرف مواد در نسخه فارسی مصاحبۀ تشخیصی جامع بین المللی (,  دکتر کاویانی, تازه های علوم شناختی, 1384
89, بررسی مؤلفه‌های شناختی، هیجانی و رفتاری انگ زدن به افراد مبتلا به بیماری‌های روانی,  دکتر کاویانی, تازه های علوم شناختی, 1385
90, تاثیر مشاوره راه حل – محور بر رضایت رناشویی روجین هر  دو شاغل , دکتر نوابی نزاد   
,  فصلنامه تازه های پزوهش های  مشاوره , 1385
91, تاثیر زوج درمانی به شیوه ایمالوترابی بر افزایش صمیمیت زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره درا صفهان , دکتر نوابی نزاد   
, فصلنامه تازه های پزوهش های  مشاوره, 


دفعات مشاهده: 35494 بار   |   دفعات چاپ: 921 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر