معرفی کتاب چشم‌اندازهای فلسفه‌ی تعلیم و تربیت» ترجمه ی دکتر رمضان برخورداری

 | تاریخ ارسال: 1394/11/6 | 

کتاب، گزارشی از فلسفه‌های تعلیم و تربیت در تاریخ آموزش و پرورش غرب و ارزیابی برخی از اندیشه‌های آن از دیدگاه فمنیستی است.

 «به گزارش روابط عمومی چشم‌اندازهای فلسفه‌ی تعلیم و تربیت» نوشته‌ی «نل نادینگز» با ترجمه‌ی رمضان برخوردای، عضو محترم هیأت علمی دانشگاه خوارزمی به همت نشر نخستین منتشر شد.

کتاب گزارش ارزیابانه‌ی نادینگز است که  مانع از تقریر دقیق اندیشه‌ی تربیتی متعلق به گرایش‌های دیگر نبوده است، ارجاع به نوشته‌های داعیه‌داران رویکردهایی که از آن سخن گفته، نشان دهنده‌ی تمایل او به رعایت انصاف است.

رویکردی که او در پی بسط آن بوده است فارغ از چالش نیست، برخی از چالش‌هایی که متوجه اوست، از درون خود نگرش فمنیستی شکل گرفته است. این کتاب در لابه لای تقریر آراء فلسفی و تربیتی، دربردارنده‌ی نکته سنجی‌هایی است که افق‌های نوینی را به سوی پژوهشگران در عرصه‌ی فلسفه‌ی تعلیم و تربیت می‌گشاید.

نل نادینگز، امروز در جامعه‌ی تعلیم و تربیت با فعالیت‌های گسترده‌ای که انجام داده، چهره‌ای شناخته شده است. آنچه در آثار وی به صورت ویژه‌ای بررسی شده؛ موضوع اخلاق و تربیت اخلاقی از چشم‌اندازی زنانه(فمنیستی) است که می‌توان این چشم‌انداز را یک رویکرد و جنبش تلقی کنیم که ذیل رویکرد فمنیستی قرار می‌گیرد و گرایش‌های مختلفی در تاریخچه نه چندان طولانی‌اش به وجود آمده است.

مترجم درباره‌ی ترجمه‌ی این کتاب می‌گوید: انگیزه‌ی من از برگرداندن این کتاب در درجه‌ی نخست، سهیم کردن علاقه‌مندان به این حوزه از حظی که خود از مطالعه کتاب برده‌است و در مرتبه‌ی بعدی با توجه به اینکه در حوزه‌ی فسلفه‌ی تعلیم و تربیت، منابعی که اصالت داشته باشند و گستره‌ی آن زمان حاضر را نیز در بر داشته باشد بسیار اندک است، منبعی در اختیار خوانندگان فارسی زبان قرار دهم.

فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، مطالعه‌ی فلسفی تعلیم و تربیت و مسائل آن است. برخلاف سایر رشته‌های فلسفه، به ندرت در دپارتمان‌های فلسفه تدریس می‌شود. مانند فلسفه‌ی حقوق یا پزشکی که غالباً در دانشکده‌های حقوق یا پزشکی تردیس می‌شود،‌ فلسفه‌ی تعلیم و تربیت نیز معمولاً در دانشکده‌های یا دپارتمان‌های تعلیم و تربیت تدریس می‌شود. موضوع محوری آن تعلیم و تربیت است و روش‌های فلسفی در آن به کار برده می‌شود




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 9763 بار   |   دفعات چاپ: 764 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر