آیین گشایش دانشکدهی هنر و معماری دانشگاه خوارزمی با حضور استادان، دانشجویان و مسئولان دانشگاه و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر کشور و با سخنرانی آقای دکتر مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و مهندس سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشکدۀ میراث فرهنگی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی ساعت 15 یکشنبه 23/7/96 در تالار ابوریحان دانشگاه خوارزمی در تهران برگزار شد.
ابتدا دکتر سبحان اللهی ضمن عرض خوشامد به مهمانان، گفت: دانشگاه خوارزمی به عنوان یک دانشگاه جامع با قدمت 100ساله، از پیشگامان آموزش عالی در کشور است و در مسیر خدمترسانی آموزشی و فرهنگی گام برمی دارد. ارتباط یافتن دانشکدۀ هنر با دیگر دانشکدهها و همچنین توجه به مباحث میان رشتهای، از سیاستهای این دانشگاه است و به جد آن را دنبال میکنیم. ایشان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی دانشگاه در تهران افزود: متأسفانه در سالهای گذشته، مجوز توسعۀ فضای فیزیکی در تهران داده نشد و امیدواریم تا دوسال آینده با گسترش فضاهای فیزیکی، این مشکل برطرف شود. وی ضمن تبریک به نودانشجویان این دانشکده یادآور شد: همیشه این ورودیها از این جهت که اولین ورودیهای دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه خوارزمی هستند، مورد توجه قرار میگیرند.
دکتر کیوانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و سرپرست دانشکدۀ هنر و معماری گفت: توسعۀ پایدار و همه جانبه در دانشگاهها، مستلزم توجه به هنر و ایجاد ارتباط بین انسان و طبیعت است، هنر می تواند پاسخگوی مناسبی به نیازهای بشری باشد. سرپرست دانشکدۀ هنر افزود: پیوند عمیقی بین علم و هنر وجود دارد و نباید تصور کرد آثار هنری تنها جنبۀ مصرفی دارند و در اسلام به مقوله هنر، در آیات و احادیث زیادی اشاره شده است و در فرهنگ اسلامی هنر با محیط زندگی و طبیعت ارتباط نزدیک و تنگانگی دارد. ایشان به ضرورت های ایجاد دانشکدۀ هنر در دانشگاه جامع خوارزمی و پیوند علم و هنر، نقش بی بدیل هنر در رشد خلاقیت و تکنیکهای نو اشاره کرد و گفت: توسعۀ پایدار و همه جانبه در دانشگاه ها، مستلزم توجه به هنر و برقراری ارتباط انسان و طبیعت است و افزود: دانشگاه جامع بدون دانشکدۀ هنر از ایفای کامل رسالت خود ناتوان است و به همین دلیل، ایجاد دانشکدۀ هنر و معماری در برنامۀ دانشگاه خوارزمی قرار گرفت.
سپس دکتر احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران گفت: در تهران به عنوان شهری که بیشترین مراکز و دانشکدههای معماری را دارد، متأسفانه شاهد آشفته ترین معماری شهری هستیم.ایشان با اشاره به پیشینۀ این دانشگاه در آموزش بانوان به عنوان اولین دانشگاه فعال در این زمینه گفت: عکاسی و تئاتر برای اولین بار در دانشگاه دارالفنون جایگاه ویژه خود را یافتند. وی با اشاره به ساختار زندگی مردم ایران در گذشته و آمیختگی هنر با زندگی مردم، اظهار داشت: خارج شدن هنر از زندگی و قرار دادن آن در شکلهای قراردادی بعداً اتفاق افتاده و در معماری نیز همین مساله تکرار شده است.
مهندس سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشکدۀ میراث فرهنگی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی، سخنران بعدی بود که با اشاره به تعداد زیاد دانشکدۀ هنر و معماری، چاپ کتاب، نشریات تخصصی درحوزۀ هنر و معماری در ایران، گفت این کمیت زیاد نشان از آن دارد که ما در دوران میانمایگی بسر می بریم و مرحلۀ بعدی آن گرانمایگی است. در دوران میانمایگی، صحنۀ تخاصم و تنازع بقاست و هرکه استعدادش و استقامتش بیشتر باشد، به مرحلۀ گرانمایگی میرسد.
رئیس پژوهشکدۀ میراث فرهنگی، راز توفیق این دانشکده نسبت به 800 دانشکدۀ هنر کشور را، ایجاد خلاقیت در دانشجویان عنوان کرد و افزود: دانشجویان را از قید و بند یادگرفتن نجات دهیم و مبتلا به تشنگی کنیم تا چشمۀ هنر در وجودشان بجوشد.
روابط عمومی دانشگاه