توصیف مختصر

enlightenedعلی حسینی خواه دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، سنجش و اندازه گیری دانشگاه خوارزمی است. از سال 1392 تاکنون عضو هیات علمی رسمی دانشگاه خوارزمی و استاد مدعو دانشگاه ها و موسسات آموزشی داخلی و خارجی بودند. حوزه مورد علاقه و تخصص ایشان، مطالعات تطبیقی بین الملل در حوزه نظام های آموزشی پیشرو، مدارس موفق دنیا و رویکردهای آموزشی ازجمله رجیو امیلیا، والدورف، مانته سوری، آی. بی. است. به منظور کسب دانش و تجربه زنده در این ساحت، به حدود 50 کشور دنیا بویژه فنلاند، سوئد، انگلیس، آلمان، هلند، بلژیک، سوئیس، ایتالیا، مالزی، اندونزی، سنگاپور، کره جنوبی، امارات، عمان، ترکیه، گرجستان و ... سفر علمی و تحقیقاتی داشتند.


smileyدر دو سطح تعلیم و تربیت یعنی اوان کودکی و نوجوانی فعالیت دارند:
        الف- در بخش اوان کودکی: تاکید و توجه ایشان به آموزش های بدیع و رمانتیک در دوره پیش دبستان و دبستان است؛
        ب- در بخش نوجوانی: بر آموزش مهارت های حیاتی و توسعه فردی از طریق آموزش کارآفرینی و تربیت منش تاکید دارند.


coolواژه های تخصصی پر کاربرد در تحقیقات ایشان عبارتند از: آینده، تخیل، شهود، منش، شخصیت، ذهنیت، ذهن آگاهی، هنر، قصه، افسانه، خلاقیت، نوآوری، استعداد، تربیت مربی، کارآفرینی و استارت آپ دانش آموزی.

سوابق تحصیلی
#
دوره
دانشگاه محل تحصیل
شهر محل تحصیل
کشور محل تحصیل
تاریخ فارغ‌التحصیلى
میانگین کل
1
کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی
دانشگاه شیراز
شیراز
ایران
1382/4/14
17.67
2
کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی
دانشگاه تهران
تهران
ایران
1385/4/14
17.15
3
دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی
دانشگاه تربیت مدرس
تهران
ایران
1391/12/21
18.22
4
فرصت مطالعاتی دکتری
دانشگاه گوتنبرگ
گوتنبرگ
سوئد
2010-2011
فوق برنامه ها و آموزش زبان
5
پژوهشگر بین الملل رجیو امیلیا
مرکز لوریس مالاگاتسی
رجیو امیلیا
ایتالیا
2015-2024
هنر و خلاقیت در اوان کودکی
6
دوره تحقیقات پسادکتری
دانشگاه تورکو
تورکو
فنلاند
2017-2019
استارت آپ های دانش آموزی
آشنایی با زبان
#
زبان
میزان مهارت ترجمه
میزان مهارت مکالمه
1
انگلیسی
سطح عالی
سطح عالی
1
کوردی
زبان مادری
زبان مادری
مهارت‌های حرفه‌ای
#
عنوان مهارت‌ حرفه‌اى
تاریخ آغاز فعالیت
1
مترجم کتاب و متون تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت (از انگلیسی به فارسی)
1385
2
مترجم و مفسر همزمان دوره های بین المللی در حوزه رویکردهای آموزشی
1390
3
ویراستاری و نویسندگی در حوزه ادبیات زبان فارسی
1390
4
آواز و خوانندگی در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی
1380
5
علاقه حرفه ای به دو میدانی، شنا و ماهیگیری
1370
6
مربیگری در حوزه کوچینگ نوجوانان (توسعه فردی از طریق تربیت منش و کارآفرینی)
1400
علایق تحقیقاتی
#
عنوان علاقمندى
تاریخ آغاز فعالیت
1
رویکردهای جهانی آموزش
2
پیاده سازی رویکردهای آموزشی
3
برنامه های درسی پیش دبستان و دبستان
4
آموزش کارآفرینی و کوچینگ در دوره متوسطه
5
مطالعات تطبیقی بین الملل در نظام های آموزشی
6
نقش تخیل، شهود و افسانه در آموزش و یادگیری
طرح‌های تحقیقاتی
#
عناوین طرح‌هاى پژوهشى
مجریان
سازمان حامى
محل اجرا
وضعیت طرح
تاریخ تکمیل
1
سرفصل کارشناسی ارشد رشته مطالعات برنامه درسی
وزارت علوم و تحقیقات
تکمیل شده
-
2
سرفصل کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی در تربیت معلم
سازمان دانشگاه فرهنگیان کشور
تکمیل شده
-
3
دانشنامه ایرانی برنامه درسی
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
وزارت آموزش و پرورش
تکمیل شده
-
دانشجویان تحت راهنمایی
#
عنوان
افراد
1
ساخت هنر و زیبا شناسی در اوان کودکی طراحی و تدوین برنامه درسی
فاطمه زهرا رضایی
2
واکاوی و کاوش تاریخی رشته برنامه ریزی درسی ، درنظام آموزش عالی ایران و ارائه راهکارهای توسعه
علیرضا امیری
3
مطالعه تطبیقی الگوهای جهانی آموزش پیش از دبستان به‌‌منظور طراحی و اعتباربخشی الگوی بومی برنامه درسی
پروین صولتی اصل
4
ارزشیابی برنامه درسی دوره یکساله مهارت آموزی آموزش ابتدائی دانشگاه فرهنگیان
نگار شهبازی
5
تدوین راهنمای عملیاتی معلم برای بهبود مهارت خواندن در دوره اول ابتدایی
اعظم حمیدی نصراباد
6
طراحی و اعتبار بخشی الگوی ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان یک مطالعه تطبیقی بین المللی - بومی دردوه ابتدایی
جمال مرتضوی
7
ترسیم نقشه برنامه درسی روئیدنی دردوره پیش از دبستان و کاربست ان در کودکستان
نرگس جدا
8
واکاوی جایگاه نیکوکاری در مدارس ابتدایی ایران و طراحی برنامه درسی برای اعتلای آن
لیلا عیاری
9
نیاز سنجی و ارائه الگوی آموزش کار افرینی در حوزه اموزش عالی مطالعات برنامه درسی با تاکید بر مدل اسکیلون
سارا شهیدی
10
واکاوی تجارب زیسته و ادراکات دانش آموزان دوره اول متوسطه و دبیران دین و زندگی از هویت دینی در برنامه درسی
اسحق شیرین کام
11
طراحی و اعتبار بخشی الگوی مدرسه خلاق برای دوره ابتدایی
صدیقه یاسمی
12
مقایسه طرح برنامه درسی مهارتهای کارآفرینانه پروژه بین المللی سکیلون با طرحهای مرکز کارآفرینی دانشگاه خوارزمی
پرویز سلیمی
13
نیاز سنجی انتظارات برنامه درسی و بررسی نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
عبدالستار فهمیده
14
مطالعه و ارائه الگوی مفهومی و کاربردی استارت آپ های دانش آموزی در برنامه درسی دوره دوم متوسطه
امیراسماعیل اسدی
15
ارائه الگوی برنامه درسی برای موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی با رویکرد کار آفرینی
حسین نیک فرجام
16
بررسی عوامل بازدارنده مشارکت تحصیلی و اجتماعی دختران روستایی
پروین نجفی
17
راهنمای عملی مراقبت از بیماران ام ای برای فیزتراپها ووالدین
روح اله صمدی
18
بازشناسی مفهوم شادی در بافت مدارس ابتدایی و ارائه راهکارهای عملیاتی شاداب سازی مدارس
مرضیه کمری
19
تدوین و اعتبار یابی الگوی کیفی مدیریت اجرای برنامه درسی در مدارس ابتدائی استان البرز
شهربانو حسنی
20
طراحی و تدوین برنامه درسی مبتنی بر رویکرد پایدیا در دوره ابتدایی
سامیه شهمیر
21
طراحی برنامه درسی مبتنی بر خرد و تدوین برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس آن
رضوان صفیان بلداجی
22
طراحی و اعتبار بخشی برنامه درسی مطلوب جهت توامند سازی شغلی دانش اموزان کم توان ذهنی بالای 14 سال
عادل علی پورساری نصیرلو
23
تدوین واعتبار بخشی راهنمای برنامه درسی مبتنی بر هوشهای چندگانه در مقطع ابتدایی
مهدیه کریمی
24
طراحی راهنمایی برنامه درسی مبتنی بر سرگرمی دردوره تحصیلی ابتدایی
ایلار میزانی
25
کنش افتراقی سئوال(دی آی اف) و آزمون(دی تی اف) مرتبط با جنسیت در آزمون نهایی زبان انگلیسی مقطع متوسطه اول شهر تهران
زهره گل زردی
26
طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی مبتنی بر رباتیک برای مقطع ابتدایی
رحیمه منصوری گرگر
27
ارائه الگوی کیفیت برای مراقبت و آموزش دوران اولیه کودکی: یک مطالعه تطبیقی
لیلا الماسی
28
تحلیل و ارزیابی جنبه های بصری و هنری کتابهای درسی اول ابتدایی
حمیده خبیری
29
تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی ویژه دانش آموزان کم‌توان ذهنی
وحید اسفندیار
30
استاندارسازی و اجرای پرسشنامه ارزیابی نوآوری های آموزشی - درسی در استان همدان
زهرا لطفی منزه
31
طراحی و تدوین راهنمای برنامه درسی مبتنی بر قصه
مریم پولادرگ
32
تحلیل برنامه درسی کار و فناوری دوره اول متوسطه بر اساس مهارت های کسب وکار سازمان جهانی کار
پریسا ابراهیمی
33
بررسی و مقایسه برنامه درسی پشتیبانی شده درس علوم در مدارس ابتدایی دولتی و غیر دولتی شهرستان میبد
فایزه علیزاده رکن ابادی
34
بررسی رابطه بین هوش فرهنگی اساتید و نگرش دانشجویان در مورد کیفیت تدریس دانشگاهی : یک مد دو سطحی
وحیده جوینده مهراباد
35
مطالعه تطبیقی آموزش ارزش ها در ایران و استرالیا
معصومه سورانی
36
مطالعه تطبیقی برنامه درسی دوره ابتدایی ایران وسوئد
محبوبه مرادی سپاسگر
37
ارزشیابی اثر بخشی برنامه درسی دوره های آموزشی MBA در شرکت ملی نفت ایران
شیوا پیمانیان
38
موانع و محدودیت های ضمن اجرای برنامه درسی تربیت بدنی از نگاه مدیران ، معلمان و دانش آموزان مدارس متوسطه پسرانه ( دوره دوم ) شهرستان رومشگان
یوسف امرائی
39
ارزیابی نو آوری های برنامه درسی بر اساس الگوی اورت راجرز و مقایسه آن با روشهای معمول
سیما سالاروندیان
40
" تدوین و اجرای سامانه نقشه برنامه درسی برای توسعه حرفه ای معلم"
سیده ملیحه حسینی
41
" واکاوی درک متخصصان برنامه درسی ازمؤلفه های نوفهم گرایی و امکان سنجی آن ها در نظام برنامه درسی ایران
سلام یعقوبی
42
" ارائه و اعتبارسنجی الگوی بالندگی اعضاء هیئت علمی در توسعه برنامه درسی(مطالعه موردی:دانشگاه فرهنگیان)
امیر یونسی
43
کندوکاو چیستی و چگونگی آموزش مجازی در دوره ابتدایی: مطالعه موردی استهبان
فاطمه ضیائی آزاد
44
تجربه زیسته دختران مدرسه شین آباد ازحضور مولفه های اخلاق مبتنی بر مبالات نادینگز
سنور سعیدی
45
طراحی و تعتبار بخشی الگوی ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان: مطالعه تطبیقی بومی برای دوره ابتدایی
جمال مرتضوی
46
بررسی تاثیر آموزش ریاضیات با استفاده از راهبردهای عصب شناختی مبتنی‌ بر نظریه مایندست در یادگیری دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی
الهه کابلی فرد
47
تحلیل و نقد نظام آموزش متمرکز ایران از نگاه عوامل اجرایی برنامه درسی در مدارس ابتدایی و کسب راهکار از حوزه عمل
فائزه سراجه
48
واکاوی باورهای معلمان ایرانی درباره خویشتن و ماهیت تدریس
سمیه نیازاده
49
ساحت هنر و زیبایی‌شناسی در اوان کودکی: طراحی و تدوین برنامه درسی
فاطمه زهرا رضایی
50
ارزشیابی برنامه درسی رشته کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از منظر الگوی سیپ
نوروز هاشمی
51
واکاوی و تبیین گونه شناسی قدرت در کلاس درس از منظر برنامه درسی پنهان
نرگس نجفلی
52
بازبینی و بازاندیشی برنامه زمانی دروس پایه چهارم ابتدایی از نگاه معلمان و معاونین آموزشی
یاسمن سامانی پور
53
تدوین الگوی مطلوب آموزش در دوره ابتدایی مبتنی بر رویکرد تلفیقی استیم
ملیکا اسکندری
دروس ترم جاری
887 - اصول و مبانی آموزش و پرورش - روز: شنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00
878 - مطالعات تطبیقی در برنامه درسی - روز: شنبه - از ساعت 10:00 تا 12:00
601 - مدل ها و نظریه های ارزشیابی - روز: دوشنبه - از ساعت 13:30 تا 15:30
623 - سمینار پژوهش در مسایل ارزشیابی آموزشی - روز: دوشنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00
845 - تاریخ مطالعات برنامه درسی - روز: یک شنبه - از ساعت 08:00 تا 10:00
853 - اصول و روشهای ارزشیابی برنامه درسی - روز: یک شنبه - از ساعت 10:00 تا 12:00